نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۸

پردازنده‌های نسل دوازدهمی لپتاپ Alder Lake معرفی شدند

اینتل در جریان CES 2022 از پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake-P و تراشه‌های Alder Lake H برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد که قابلیت‌های جالبی برای رقابت با اپل ارائه می‌کنند.

اینتل در کنفرانس CES 2022 از دو خانواده‌ی جدید در سری آلدرلیک رونمایی کرده که به‌طور ویژه به لپ‌تاپ‌ها اختصاص دارند. تراشه‌های سری Alder Lake-H شامل هشت پردازنده‌ی مختلف با کارایی بالا می‌شوند که حداکثر از ۱۴ هسته‌ی مرکزی برخوردار هستند. برخلاف پردازنده‌های میان‌رده‌ای که اینتل در همین رویداد برای پلتفرم دسکتاپ معرفی کرده، پردازنده‌های موبایل آلدرلیک همگی به هسته‌های بهینه‌ی E مجهز شده‌اند.

Intel Core i9-12900HK و i9-12900H پرچمداران سری H پردازنده‌های جدید اینتل هستند که سرعت بوست کلاک آن‌ها روی هسته‌های P به ۵ گیگاهرتز نیز می‌رسد. نکته‌ی جالب این است که این فرکانس در پردازنده‌های جدید AMD Ryzen 9 6980HX/HS که همین امشب رونمایی شدند نیز ارائه می‌شود. همه‌ی مدل‌های Core i9 و Core i7 این سری از ۱۱۵ وات توان حداکثری Maximum Turbo Power که قبلا به‌عنوان PowerLimit2 خطاب می‌شد، برخوردار هستند.

اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌های Alder Lake H بهترین نرخ کارایی بر مصرف را در مقابل رقبای خود مانند Apple M1 Max یا AMD Ryzen 9 5900HX ارائه می‌دهد. هرچند که باید منتظر تست‌های مستقل بمانیم. به‌گفته‌ اینتل، Core i9 12900HK تا ۲۸ درصد در گیمینگ نسبت به Core i9 11980HK با گرافیک یکسان GeForce RTX 3080 لپ‌تاپ در وضوح 1080p و کیفیت High بهتر عمل می‌کند.

پردازنده های Alder Lake-H

پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل علاوه‌بر سری رده بالای H شامل سری U و P نیز می‌شوند که توان مصرفی آن‌ها به‌صورت پیش‌فرض ۱۵ وات است اما حداکثر ظرفیت آن‌ها به ۵۵ وات توان مصرفی نیاز دارد. سری پردازنده‌های جدید اینتل حداکثر از ۱۰ هسته و ۱۲ رشته برخوردار هستند. البته مدل‌های کم مصرف‌تر آن‌ها شامل پردازنده‌های ۵ هسته‌ای پنتیوم و سلرون نیز می‌شوند. این تراشه‌ها را می‌توان جایگزین پردازنده‌های نسل یازدهمی Lakefield در نظر گرفت، چراکه تقریباً از یک پیکربندی مشابه برخوردار هستند که شامل یک هسته‌ی بزرگ و چهار هسته‌ی کوچک می‌شود.

مقایسه Alder Lake-H با MA Max اپل

مقایسه پردازنده‌های Alder Lake با M1 Max اپل

سری Alder Lake P شامل پردازنده‌هایی از قبیل Core i3 1220P با ۱۲ هسته و ۱۲ رشته و Core i7 1280P با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته هستند که توان حرارتی پایه آن‌ها ۲۸ وات اعلام شده اما تا ۶۴ وات نیز افزایش می‌یابد. گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ لپ‌تاپ مختلف با پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake H در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد که بسیاری از تولید کنندگان آن‌ها را در CES 2022 به نمایش خواهند گذاشت.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده