نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۰

لزوم استفاده از دو کانکتور برق ۱۲ پین در کارت گرافیک EVGA RTX 3090 Ti

شایعه‌ی جدیدی در خصوص پرچم‌دار جدید کارت گرافیک‎های EVGA منتشر شده که از احتمال به کارگیری دو کانکتور برق جدید ۱۲ پین در RTX 3090 Ti Kingpin حکایت دارد.

جزئیات جدیدی در رابطه با جدیدترین کارت گرافیک پرچم‌دار EVGA منتشر شده که براین‌اساس گفته می‌شود EVGA GeForce RTX 3090 Ti Kingpin به دو کانکتور تغذیه ۱۲ پین نیاز خواهد داشت. یکی از کاربران انجمن QuasarZone مدعی شده که فرایند توسعه کارت گرافیک EVGA RTX 3090 Ti در مراحل نهایی قرار داشته و به‌زودی رونمایی خواهد شد. لازم به ذکر است که اولین‌بار شایعه‌ی ساخت این کارت ازطریق همین منبع منتشر شده بود؛ ظاهراً یکی از کارکنان EVGA به‌طور غیرمستقیم و ازطریق یک نشست پرسش و پاسخ، خبر آغاز فرایند ساخت این GPU را تأیید کرده بود.

اما همان‌طور اشاره شد، اطلاعات جدید به لزوم به کارگیری دو کانکتور برق ۱۲ پین برای اتصال کارت گرافیک RTX 3090 Ti Kingpin اشاره دارد. کانکتورهای ۱۲ پین، درواقع نسل جدیدی از اتصالات PCIe Gen 5.0 هستند که از ۱۲ پین استاندارد و ۴ مسیر انتقال داده‌ی اختیاری برخوردار هستند. هنوز مشخص نیست که همه‌ی تولیدکنندگان از این کانکتورها استفاده خواهند کرد یا نه، اما به‌نظر می‌رسد که با Molex Microfit 3.0، کانکتور ۱۲ پین فعلی انویدیا به‌طور کامل سازگاری خواهد داشت.

با معرفی کانکتورهای ۱۲ پین، مصرف برق کارت گرافیک‌ها از نظر تئوری می‌تواند به ۱۲۷۵ وات برسد. این رقم یک افزایش قابل‌توجه ۷۵۰ واتی را نسبت به حداکثر میزان مصرف کانکتورهای ۸ پین فعلی با ۵۲۵ وات توان تئوری را نشان می‌دهد.

شایعات کارت گرافیک EVGA RTX 3090 Ti Kingpin؛ منبع: QuasarZone

شایعات کارت گرافیک EVGA RTX 3090 Ti Kingpin؛ منبع: QuasarZone

علاوه‌بر‌این، شایعات مطرح شده حاکی از آن است که خنک‌کننده‌های مایع Hydro Copper با مدل جدید کارت گرافیک RTX 3090 Kingpin سازگار نخواهد بود. البته تغییر کانکتور برق، تنها تفاوت مدل جدید غیر Ti کارت گرافیک RTX 3090 نخواهد بود. بلکه گفته می‌شود RTX 3090 Ti به نصف تعداد ماژول‌های حافظه مدل جدید RTX 3090 مجهز خواهد بود که به‌تازگی به ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه ارتقاء یافته است.

در ادامه گفته شده که مدل فعلی کارت گرافیک Kingpin نیز ممکن است با کاهش قیمت مواجه شود اما مدل Ti با قیمت بالاتری معرفی خواهد شد. قیمت مدل اولیه این کارت حدود ۲۰۰۰ دلار تعیین شده بود. براساس شایعات، کارت گرافیک RTX 3090 Ti در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود انویدیا در جریان رویداد CES 2022 جزئیات بیشتری از مشخصات این کارت را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti از سیلیکون GA102-350 متشکل از ۸۴ پردازنده جریانی استفاده می‌کند که از ۱۹۷۵۲ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی DDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. پهنای باند حافظه VRAM این GPU به ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که رکورد جدیدی در صنعت کارت گرافیک‌های گیمینگ محسوب می‌شود. توان مصرفی ۴۵۰ وات این GPU از دیگر مشخصاتی است که تاکنون از این کارت منتشر شده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده