نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۴

امکان اتصال ماژول‌های حافظه DDR4 به مادربردهای DDR5 با آداپتور ایسوز

ایسوز نمونه اولیه بُرد تبدیل مخصوصی را آزمایش کرده که امکان استفاده از ماژول‌های حافظه DDR4 را در تمامی مادربردهای نسل جدید DDR5 فراهم می‌کند.

این روزها پیدا کردن ماژول‌های حافظه‌ DDR5 در بسیاری از کشورهای جهان به یک چالش تبدیل شده و حتی در صورت دسترسی به این محصولات نیز قیمت بالای آن‌ها مانع از دستیابی بسیاری از علاقه‌مندان به این تراشه‌های پرسرعت و مدرن می‌شود. درحالی‌که گفته می‌شود نباید به این زودی‌ها انتظار بهبود شرایط در بازار سخت‌افزار گیمینگ را داشته باشیم، برخی شرکت‌ها به‌دنبال راه حلی برای ساده‌تر کردن اوضاع برای مخاطبان این قبیل محصولات هستند.

در همین خصوص، ایسوز به‌تازگی نمونه اولیه بُرد الکترونیکی جالبی را طراحی کرده که روی تمامی مادربردهای DDR5 قابل نصب بوده و امکان استفاده از ماژول‌های حافظه DDR4 روی مادربردهای DDR5 را فراهم می‌کند. Lin Dabing Bing در ویدیو جدیدی به تست عملکرد این قطعه جانبی پرداخته و و نحوه عملکرد آن را به نمایش می‌گذارد. برد آداپتور DDR5 به DDR4 که تحت برند ASUS ROG به نمایش گذاشته شده، یک قطعه الکترونیکی بسیار بلند است که ممکن است با برخی خنک‌کننده‌ها مشکلاتی را داشته باشد.

باتوجه‌به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان مادربردهای جدید اینتل که از استاندارد DDR5 پشتیبانی می‌کنند، بیشتر مدارهای مدیریت انرژی را از محصولات سری 600 حذف کردند، گفته می‌شود که این بُرد از تمامی مدارهای برق مورد نیاز برای این منظور برخوردار است. حذف مدارهای مدیریت انرژی و ولتاژ به‌دلیل انتقال تراشه‌های PMIC به ماژول‌های حافظه DDR5 انجام گرفته و این درحالی است که در پلتفرم‌های DDR4، این قطعات روی خود مادربرد قرار می‌گیرند.

نمونه اولیه بُرد تبدیل DDR5 به DDR4

نمونه اولیه بُرد تبدیل DDR5 به DDR4

قسمت بالای این آداپتور شامل یک درگاه استاندارد DDR4 DIMM است و در قسمت پایینی آن نیز درگاهی برای اتصال هریک از بُردهای DDR5 DIMM تعبیه شده است. این یوتیوبر در ویدیوی جدید خود مادربرد Z690 را درحالی که با استفاده از یک ماژول حافظه DDR4 کار می‌کند، به نمایش گذاشت است. با اینکه این مادربرد رسماً یک پلتفرم DDR5 محسوب می‌شود، با استفاده از این تبدیل، حافظه DDR4 را ازطریق BIOS شناسایی می‌کند.

همچنین گفته شده که این بُرد هنوز یک نمونه اولیه است و به همین دلیل است که ارتقا PCB بسیار زیاد است. ظاهراً ایسوز هنوز روی طراحی فیزیکی آن کار می‌کند. ضمن اینکه این بُرد شامل یک کانکتور اضافی ۴ پین است که در صورت کمبود توان مصرفی برای فرایند بوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که آیا این آداپتور برای عموم کاربران نیز به معرض فروش گذاشته می‌شود یا نه؛ به‌ویژه باتوجه‌به اینکه مادربرد ROG Maximus Z690 APEX مورد استفاده در این تست نیز یک مدل آزمایشی بوده که به‌طور خاص برای سازگاری DDR5 به DDR4 طراحی شده است. اما درهرصورت اگر وضعیت دسترسی به ماژول‌های حافظه DDR5 در جهان به همین ترتیب باقی بماند، این محصول می‌تواند کار را برای خیلی از کاربران ساده‌تر کند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده