نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹

عرضه نخستین کارت‌های گرافیکی‌ چینی Innosilicon با حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR6X

شرکت چینی Innosilicon که اخیرا از چهار کارت گرافیک‌ جدید و بومی خود بر پایه پردازنده گرافیکی Fantasy One رونمایی کرده بود، اولین سری از این محصولات را روانه بازار کرد.

اگر به خاطر داشته باشید، شرکت Innosilcon حدود یک ماه پیش از معماری پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود موسوم به Fantasy One رونمایی کرد. بعد از آن شاهد معرفی اولین خانواده کارت گرافیک‌های بومی این شرکت در یک کنفرانس خبری بودیم. وبسایت رسمی Innosilicon، به تفصیل به معرفی محصولات نوآورانه‌ی خود پرداخت و نگاه دقیقی به مشخصات فنی این محصولات داشته است. حالا این شرکت در جریان رویداد جدیدی که در کشور چین برگزار شده، اولین دموی پردازنده‌های گرافیکی Fantasy One را در ابزار GFXBench بررسی کرد و نتیجه‌ی آن را در معرض دید عموم قرار داده است.

هیچ‌گونه جزئیات یا نتایج عملکرد این تست برای کارت گرافیک‌های جدید این شرکت منتشر نشده‌اند. اما از کیفیت دموی نمایش داده‌شده مشخص است که نمی‌توان توان پردازش گرافیکی این تراشه‌ها را با محصولات مدرن موجود مقایسه کرد. هرچند این محصولات فعلا برای بازار داخلی چین در نظر گرفته شده‌اند و و اولین نسل از تکنولوژی بومی Innosilcon محسوب می‌شوند. درهرصورت به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان چینی هنوز چند سالی با فناوری روز غول‌های این صنعت یعنی AMD و انویدیا فاصله دارند.

کارت گرافیک InnoSilicon Fantasy One Type A

کارت گرافیک InnoSilicon Fantasy One Type A

اولین کارت گرافیک مبتنی بر پردازنده گرافیکی Fantasy One، با نام Type A معرفی شد. Type A یک کارت گرافیک ویژه‌ی مصرف‌کنندگان و ورک‌استیشن‌ها خواهد بود که از یک طراحی چند چیپ (چیپلت) بهره می‌برد و هنوز جزئیات کامل مشخصات فنی آن در هیچ یک از رسانه‌های چینی قرار نگرفته است. براساس اطلاعاتی که توسط Innoslicon ارائه شده، این GPU پنج ترافلاپس توان پردازش گرافیکی و فیل ریت 160 گیگاپیکسل در ثانیه دارد و در ساختار آن از کانکتورهای DisplayPort 1.4 و HDMI 2.1 و VGA استفاده می‌شود.

این کارت با ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6(X) و یک رابط درگاه ۱۲۸ بیت عرضه می‌شود. فناوری حافظه G6X تاکنون در انحصار پردازنده‌های گرافیکی امپر انویدیا، تولید شرکت میکرون بود. اما ظاهرا Innosilicon تحقیقات زیادی را روی این فناوری انجام داده است و در تست‌های خود موفق شد تا به سرعت ۱۹ گیگابیت بر ثانیه‌ی دست پیدا کند. اما رابط گذرگاه نسبتا محدود این کارت روی پهنای باند انتقال داده تاثیر می‌گذارد و آن را به ۳۰۴ گیگابایت بر ثانیه رسانده است (چیزی در میان Radeon RX 6700XT و 6600XT).

مدل ویژه‌ی سرورهای کارت گرافیک Type A

ضمنا مدل‌های ۴ و ۸ گیگابایتی این کارت نیز تولید می‌شوند. از دیگر مشخصات فنی InnoSilicon Fantasy One Type A باید به برخورداری از درگاه DisplayPort 1.4 و HDMI 2.1 درکنار خروجی‌های VGA اشاره کرد. این کارت از یک کانکتور برق ۶ پین تغذیه می‌کند و میزان توان مصرفی آن برای رندر تصاویر 4K به حدود ۲۰ وات می‌رسد. البته در زمان رندر محتوای گرافیکی از کلاود تا ۵۰ وات نیز بالا می‌رود. یک مدل ویژه‌ی سرورها نیز از کارت گرافیک Type A تولید شده که از یک هیت سینک مخصوص برخوردار است. مشخصات پردازنده گرافیکی Fenghua No. 1 Type A Card به شرح زیر اعلام شده است:

  • ممیز شناور FP32: ا5T FLOPS
  • توانایی رندرینگ: 160G Pixel/s
  • توان کدک: ۴ کانال 4K/60FPS و ۱۶ کانال 1080p/60FPS و ۳۲ کانال 720p/30FPS به‌صورت همزمان
  • تعداد کاربران: ۱۶ کاربر 1080p و ۳۲ کاربر 720p
  • محاسبات هوش مصنوعی: 25TOPS (INT8)

کارت گرافیک InnoSilicon Fantasy One Type A SFF

اما تصویری که پایین‌تر ملاحظه می‌کنید، مربوط‌به کارت گرافیک رده‌پایین این مجموعه است که براساس پردازنده گرافیکی Fantasy One ساخته شد؛ محصولی که قاعدتا باید حافظه‌ی کمتری نسبت به مدل مجهز به دو فن خنک‌کننده Fantasy One داشته باشد، اما مجددا هنوز جزئیات کاملی از آن در دسترس نیست. PCB نمایش داده‌شده از این کارت، از یک طراحی ۴+۱ فاز برخوردار است و یک فن هیت‌سینک کوچک دارد. پشتیبانی از درگاه‌های HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4 از مشخصاتی هستند که در اختیار ما قرار دارند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، هیچ کانکتور برقی روی کارت قرار نگرفته است و ظاهرا مدل‌هایی با حافظه‌ی کمتر نیز عرضه خواهند شد.

کارت گرافیک InnoSilicon Fantasy One Type A SFF

کارت گرافیک InnoSilicon Fantasy One Type B

Type B (در که در تصویر زیر نمایش داده شده) یک کارت گرافیک مجهز به دو پردازنده گرافیکی است که دو تراشه‌ی Fantasy One با رابط اختصاصی موسوم به Innolink در ساختار آن به هم متصل شده‌اند. این شرکت ادعا کرده که توان پردازش این کارت به ۱۰ ترافلاپس می‌رسد و می‌تواند به‌صورت همزمان ۳۲ استریم 1080p و ۶۰‌ فریم‌برثانیه یا ۶۴ استریم همزمان 720p و ۳۰‌ فریم‌برثانیه را ارائه کند. این کارت حداکثر به ۳۲ گیگاباین حافظه GDDR6(X) مجهز می‌شود اما مجددا باید به این نکته اشاره کنیم که رابطه اینترفیس ۱۲۸ بیت این کارت موجب محدودیت در پهنای باند ورودی/خروجی شده است. همه‌ی این محصولات از رابط استاندارد PCI-Express 4.0 استفاده می‌کنند.

‌آی‌پی‌های متعددی برای این GPU فعالسازی شده‌اند؛ از OpenGL ES ،OpenGL و OpenCL تا Vulkan و DirectX. مشخصا پشتیبانی این کارت‌ها از DirectX جالب‌ترین بخش در معرفی این محصولات بود، اما متأسفانه این شرکت اعلام نکرد که از کدام ورژن API گرافیکی مایکروسافت پشتیبانی می‌کند.

کارت گرافیک InnoSilicon Fantasy One Type B

براساس توضیحات ارائه‌شده، کارت گرافیک‌های Fantasy One Type A برای مصرف‌کنندگان، ورک‌استیشن‌ها و دیتا سنترها مورد استفاده قرار می‌گیرند و Type B مختص دیتاسنترها و موارد استفاده در محاسبات مبتنی بر کلاود و هوش مصنوعی است. مشخصات مدل مخصوص سرور Fenghua No. 1 Type B نیز به شرح زیر است:

  • ممیز شناور FP32: ا10T FLOPS
  • توانایی رندرینگ: 320G Pixel/s
  • توان کدک: ۸ کانال 4K/60FPS و ۳۲ کانال 1080p/60FPS و ۶۴ کانال 720p/30FPS به‌صورت همزمان
  • تعداد کاربران: ۳۲ کاربر 1080p و ۶۴ کاربر 720p
  • محاسبات هوش مصنوعی: 50TOPS (INT8)

Imagination و Innosilicon سال گذشته از امضای قرارداد همکاری بین این دو شرکت خبر دادند و Imagination در آن زمان وعده داده بود که لایسنس طراحی BXT را برای این شرکت چینی تهیه خواهد کرد. این شرکت از همین حالا کار خود را روی خانواده محصولات Fantasy 2 و 3 را شروع کرده است و می‌خواهد سال آینده از جدیدترین دستاوردهای خود رونمایی کند. Innosilicon قصد دارد در محصولات جدید خود از فناوری تولید ۵ نانومتری استفاده کند. اما معلوم نیست در نسل اول این محصولات از چه پروسسی استفاده شده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده