نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۷

فاش شدن زمان عرضه و اولین تصاویر از مادربردهای B660 و H610

براساس گزارش دو رسانه‌ی مطرح چینی، به نظر می‌رسد که مادربردهای B660 و H610 یک روز بعد از معرفی احتمالی در رویداد CES 2022 به بازار عرضه می‌شوند.

اینتل خود را برای برگزاری کنفرانس خبری CES 2022 در تاریخ ۴ ژانویه (۱۴ دی) آماده می‌کند؛ جایی که قرار است از سایر پردازنده‌های نسل دوازدهمی این شرکت موسوم به آلدرلیک رونمایی شود. این تراشه‌ها که شامل سری غیر K یا locked پردازنده‌های جدید اینتل می‌شوند، به همراه مادربردهای ارزان‌تر سری 600 به بازار عرضه می‌شوند. اما چیزی که هنوز مشخص نشده بود، زمان دقیق عرضه‌ی این محصولات به بازار بود؛ تاریخ دقیقی که به نظر می‌رسد حالا توسط دو رسانه‌ی چینی تأیید شده است.

به گزارش نشریه ITHome، مادربرد میان‌رده B660 به همراه مدل رده پایین H610 هردو در تاریخ ۵ ژانویه (۱۵ دی) یعنی یک روز بعد از معرفی احتمالی، برای خرید در دسترس قرار خواهند گرفت. این سایت ادعا می‌کند که هردو محصول جدید اینتل به‌صورت محدود به بازار عرضه خواهد شد و قیمت‌ آن‌ها بالاتر از H560 و H510 از نسل قبل خواهد بود.

مادربرد MSI B660M Mortar

تصویری از مادربرد MSI B660M Mortar منبع: g01d3nm4ng0

اما در این بین، وبسایت MyDrivers نیز گزارش داد که احتمالا مادربردهای میان‌رده سری H670 به‌طور کلی کنسل شده است. همان‌طور که در این گزارش مطرح شده، باتوجه به اینکه مادربردهای B660 به قابلیت اورکلاک حافظه مجهز هستند، مدل H670 با قیمت ناملموسی کمی بالاتر از مادربردهای ارزان‌تر Z690 قرار می‌گیرد و همین امر موجب می‌شود که توجیهی برای خرید نداشته باشد. در نتیجه احتمالا اینتل تصمیم گرفت که به‌طور کلی از معرفی این مدل صرف‌نظر کند. البته منابع دیگر علت اشاره نشدن به مدل H670 را احتمال معرفی آن در زمانی دیگر بیان کردند و لغو عرضه‌ی این محصول را قطعی نمی‌دانند.

اما در خصوص قابلیت‌های مادربردهای نسل جدید اینتل باید گفت که PCIe 5.0 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که با پردازنده‌های Alder Lake ارائه می‌شوند، روی تمام تراشه‌های سری 600 اینتل در دسترس خواهد بود. اینتل علاوه‌بر این، اتصالات DMI را نیز در پلتفرم Alder Lake به دو برابر افزایش داده است. براساس اطلاعات به‌دست آمده از منابع غیررسمی، این موضوع در مورد تراشه‌های Z690 و H670 صدق می‌کند. اما تراشه‌های B660 و H610 به برخورداری از یک مسیر x4 DMI 4.0 محدود شده‌اند. به همین دلیل تعداد گزینه‌های اتصالاتی روی مادربردهای B660 و H610 نسبت به تراشه‌های رده بالاتر Alder Lake، محدود به نظر می‌رسد.

چیپست های نسل جدید اینتل

اینتل در رویداد CES 2022 محصولات متعددی را برای معرفی و عرضه به بازار در نظر دارد که شامل پردازنده‌های لپ‌تاپ Alder Lake-P نیز می‌شوند. علاوه‌بر این ظاهرا از پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist برای لپ‌تاپ‌ها نیز در این مراسم رونمایی خواهد شد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده