نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۹

خشم گیمرها از پخش ویدیو یک مزرعه ماینینگ با صدها کارت گرافیک RTX 3070

ویدیویی که از مزرعه ماینینگ یک اینفلوئنسر ارزهای دیجیتال در توییتر پخش شد، واکنش شدید گیمرها را به‌دنبال داشته است.

جکسون دیویدسون، ماینر تمام‌وقت ارزهای دیجیتال و از اینفلوئنسرهای شناخته‌شده‌ی این حوزه در توییتر که طی چهار سال گذشته به تجارت در این زمینه مشغول است، نمایی از مزرعه ماینینگ خود را با دنبال کنندگان خود به اشتراک گذاشت. این ویدیو با استفاده از هشتگ ETH# توسط بینندگان زیادی دیده شده است. دیویدسون در این توییت به خود می‌بالد که اکثر کارت گرافیک‌های این مزرعه‌ی بزرگ، NVIDIA GeForce RTX 3070 هستند و مرکز جدید وی نیز میزبان کارت‌های مخصوص 170HX خواهد بود. این چهره‌ی مشهور، با مواضع اخیر خود در حمایت از قانون حمل اسلحه نیز با انتقادات زیادی مواجه شد.

نکته‌ی قابل‌توجه این ویدیو، تعداد از کارت گرافیک‌های کمیاب RTX 3070 و نحوه‌ی به‌دست آوردن آن‌ها توسط این فرد است؛ موضوعی که این کاربر را با خشم گیمرها در فضای مجازی مواجه کرد. او توضیح داد که تنها کارت گرافیک‌های مخصوص ماینینگ CMP 170HX را مستقیما از انویدیا گرفت و کارت‌های GeForce RTX 3070 Founders Edition را از تأمین‌کنندگان دیگر و با قیمت بازار، خریداری کرده است.

دانلود از آپارات

به‌گفته‌ی دیویدسون، این تصاویر تنها یک چهارم مزرعه‌ی ماینیگ او را نشان می‌دهند که تقریبا همه‌ی دستگاه‌های آن متشکل از کارت گرافیک‌های 3070 هستند. ظاهرا ساختمان جدید او با صدها کارت CMP 170HX به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود. به نظر ساختمان مزرعه‌ی ماینینگ این کاربر، در دیتا سنتر Tonaquint واقع در ایالت یوتا آمریکا واقع شده است. درواقع این همان مرکزی است که در آن از کارت گرافیک‌های RTX 3070 Founder's Edition استفاده می‌شود.

حتما در این سال‌ها در جریان وضعیت نابسامان بازار سخت‌افزار و به‌خصوص کارت گرافیک‌های گیمینگ قرار گرفتید؛ شرایطی که بخش قابل توجهی از آن به‌دلیل بهره‌برداری ماینرهای رمزارزها از تجهیزات گیمینگ به منظور استخراج ارزهای دیجیتالی ایجاد شده است. کمبود جهانی تراشه‌های الکترونیکی به کمیاب شدن و افزایش بی‌رویه‌ی قیمت CPU و GPU در بازار منجر شده است و کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce RTX 3070 Founder's Edition هم از این امر مستثنی نیستند. حالا به نظر می‌رسد که دیویدسون و این قبیل فعالان صنعت رمزارزها، به روش‌هایی موفق به دستیابی به حجم بالایی از این محصولات شدند و همین شرایط را برای کاربران واقعی این محصولات دشوارتر می‌کند.

NVIDIA GeForce RTX 3070 Founder’s Edition

دیویدسون در پاسخ به سؤال یکی از کاربران درباره اینکه از کجا و به چه شکلی در این کمبود بازار به این کارت‌های CMP دست پیدا کرده می‌گوید: «بیش از یک ماه طول کشید تا مستقیما با انویدیا قرارداد امضا کنم. وقتی سیستم‌ها آماده شوند، شروع به فروش آن‌ها خواهم کرد». وی علاوه‌بر این برای نحوه‌ی خنک نگه داشتن این پردازنده‌های گرافیکی در زمان استخراج اتریوم و ریون کوین نیز توصیه‌هایی را برای کاربران داشته است:

«من یک ساختمان را در این دیتا سنتر اجاره کردم که برای هر سیستم ماهیانه ۱۵۰ دلار برای من هزینه دارد. سیستم تهویه هوای اینجا جریان هوا را به زیر سطح زمین پمپ می‌کند و سپس با عبور هوای خنک از توری زیر سیستم‌ها، جریان هوای گرم را به سمت دریچه‌هایی که در سقف ساختمان تعبیه شدند، هدایت می‌کند. مبلغ اجاره‌ی اینجا در مقایسه با ساختمان‌های دیگر برای من گران‌تر تمام شده است».

Ravencoin یک بلاک‌چین تضمین کار یا Proof-of-Work است که به‌طور ویژه برای تسهیل فرایند صدور توکن طراحی شد و به‌عنوان جایگزینی برای سایر زنجیره‌های دارای توکن مثل اتریوم مطرح شده است. توکن‌هایی که بر مبنای Ravencoin صادر می‌شوند، قابلیت کاربرد در زمینه‌های مختلفی از جمله دارایی‌های دنیای واقعی و NFT ها را دارند. طراحی پروژه ریون کوین به‌طور کلی شبیه به بیت کوین است؛ با این تفاوت که عرضه کلی، پاداش بلوک‌ و الگوریتم استخراج اختصاصی آن برای تمرکز زدایی و انتقال کارآمد توکن‌ها بهینه‌سازی شده است.

مزرعه ماینینگ

اما دیویدسون در پاسخ به اینکه چرا به‌جای استفاده از ASICها یا دستگاه‌هایی که با استفاده از میکروپردازنده‌ها به‌طور ویژه برای استخراج ارزهای دیجیتال به کار می‌روند، از کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Founder's Edition یا سایر پردازنده‌های گرافیکی کمیاب بازار استفاده کرده می‌گوید: «به نظر من GPUها سودآورتر هستند. علاوه‌بر اینکه انعطاف و آزادی عمل بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد، ارزش فروش مجدد آن‌ها نسبت به ASICها بالاتر است. ضمن اینکه به جز این، چه راه دیگری برای استخراج RVN دارم؟».

دیویدسون در رشته توییت‌هایی که عمدتا از سوی کاربران خشمگینی منتشر می‌شود که در بحران کمبود جهانی تراشه‌ها، حتی از خرید یک GPU هم ناتوان هستند، آشکارا اعتراف می‌کند که این محصولات را خارج از مجاری قانونی تهیه کرده است. اتفاقی که واقعا مایه تأسف است. چراکه کاربرهای واقعی این محصولات در سراسر جهان مدت‌ها است منتظر هستند تا فرصتی برای خرید یک پردازنده برای سیستم‌های خانگی آن‌ها فراهم شود و این در حالی است که افرادی مثل دیویدسون از تعداد زیادی از آن‌ها برای اهداف دیگر خود استفاده می‌کنند. پس از بازتابی که این موضوع در توئیتر داشت، این اینفلوئنسر توییت و ظاهرا اکانت خود را پاک کرد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده