نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۶

احتمال به کارگیری ۸۹۶۰ هسته‌ CUDA در مدل 12GB کارت گرافیک RTX 3080

به‌نظر می‌رسد که مدل نوسازی شده‌ی کارت گرافیک RTX 3080 علاوه بر افزایش ظرفیت حافظه VRAM در تعداد هسته‌های CUDA نیز نسبت به مدل ۱۰ گیگابایتی این کارت پیشرفت خواهد کرد.

اطلاعات جدیدی که از مدل ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 3080 منتشر شده، به احتمال به کارگیری ۸۹۶۰ هسته شیدر در پردازنده‌ی گرافیکی این کارت اشاره دارد. این درحالی است که مدل فعلی این کارت از ۸۷۰۴ هسته CUDA برخوردار است. البته گفته نشده که آیا در این کارت همچنان از پردازنده گرافیکی GA-102 استفاده می‌شود یا خیر. اما با افزایش پهنای گذرگاه حافظه این کارت به ۳۸۴ بیت، باید انتظار افزایش پهنای باند این کارت به ۹۱۲ گیگابایت در ثانیه را که مشابه کارت گرافیک RTX 3080 Ti است، داشته باشیم.

RTX 3080 از پهنای باند ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه برخوردار بود. توان حرارتی کارت گرافیک RTX 3080 12GB به ۳۴۰ تا ۳۵۰ وات می‌رسد که تقریباً مشابه RTX 3080 Ti است. مدل Ti این کارت تعداد هسته‌های بیشتری دارد اما از نظر حجم حافظه VRAM با آن برابری می‌کند. از آنجایی که در اطلاعات منتشر شده اشاره‌ای به سرعت کلاک GPU این کارت نشده، این احتمال وجود دارد که از این نظر هم با مدل 10GB آن یکسان باشد.

پیش از این شایعاتی در خصوص احتمال عرضه کارت گرافیک RTX3080 12GB در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی ماه) منتشر شده بود. علاوه‌براین گفته می‌شود که کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti 16GB و مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 3080 به صورت همزمان به قفسه‌ی فروشگاه‌ها خواهند رسید. در سایر اخبار مرتبط با محصولات جدید انویدیا، اطلاعاتی راجع به عرضه‌ی کارت گرافیک رده پایین RTX 3050 در تاریخ ۷ بهمن امسال یعنی همزمان با تاریخ منتسب به RTX 3090 Ti منتشر شده بود. بنابراین حالا به‌نظر می‌رسد که فهرست کاملی از کارت‌های گرافیک‌ جدیدی که در ماه ژانویه به بازار عرضه خواهند شد، به‌دست ما رسیده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده