نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۷

اطلاعات جدید از اولین پردازنده های نسل دوازدهمی اینتل بدون هسته های بهینه

اطلاعات جدیدی از مدل غیر K پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake-S منتشر شد که شامل اولین محصولات این سری بدون برخورداری از طراحی دوگانه‌ی هسته‌های E + P می‌شود.

براساس گزارش جدید وبسایت VideoCardz، پردازنده‌های اینتل Core i3-12100F و i5-12400F اولین تراشه‌های نسل دوازدهمی آلدرلیک هستند که در طراحی ساختار هسته‌های آن از هسته‌ی بهینه (Efficient) یا E استفاده نشده است. تصاویر زیر، بسته‌بندی این تراشه‌ها را در کتار پردازنده i7-12700F نشان می‌دهد. هر سه CPU با یک خنک‌کننده داخل جعبه‌ی Laminar RM1 به فروش می‌رسند که برای خنک کردن پردازنده‌های ۶۵ واتی آلدرلیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درحال حاضر به وضوح مشخص نشده که آیا اینتل خنک‌کننده‌های اختصاصی خود را در پکیج OEM عرضه می‌کند یا خیر. اما انتظار می‌رود که شاهد رخ دادن چنین اتفاقی باشیم. قبلا در اخبار خواندیم که اینتل قصد دارد خنک‌کننده‌های جدید Laminar را در سه مدل RH1 و RM1 و RS1 به بازار عرضه کند که برای دفع حرارت تراشه‌های ۳۵ و ۶۵ واتی اینتل کاربرد دارند.

پکیج پردازنده نسل دوازدهمی غیر K اینتل

پکیج پردازنده نسل دوازدهمی غیر K اینتل

پکیج پردازنده نسل دوازدهمی غیر K اینتل

اطلاعات فاش‌شده تأیید می‌کنند که پردازنده Core i3-12100F از ۴ هسته و ۸ رشته برخوردار است که در سال‌های گذشته برای پیکربندی تراشه‌های رده بالای اینتل مورد استفاده قرار می‌گرفت. گویا فرکانس بوست این CPU تا حداکثر ۴.۳ گیگاهرتز خواهد بود که شایعات قبلی را تأیید می‌کند.

در مورد پردازنده‌های Core i5-12400F و i7-12700F نیز اطلاعات غیرمنتظره‌ای وجود ندارد. پردازنده‌ی Core i5 این سری از ۶ هسته و ۱۲ رشته برخوردار است که احتمالا در یک سیلیکون دسکتاپ نوع دوم آلدرلیک موسوم به H0 مورد استفاده قرار گرفتند. مشخصات فنی i7-12700F با مدل K این CPU که قبلا عرضه شده، کاملا یکسان است؛ با این تفاوت که فرکانس عملکرد و توان مصرفی پایین‌تری دارد. هسته‌های عملکرد این CPU تا فرکانس بوست ۴.۹ گیگاهرتز کلاک می‌شوند که ۱۰۰ مگاهرتز کمتر از 12700K است. پیش از این کاربر DDAA117 از وبسایت Zhihu، اولین تصاویر از مدل غیر K پردازنده‌های Alder Lake-S اینتل را فاش کرده بود.

تصویر تبلیغاتی پردازنده نسل دوازدهمی اینتل

انتظار داریم که این پردازنده‌ها به همراه چند مدل دیگر از سری آلدرلیک در جریان کنفرانس CES 2022 در ژانویه سال جدید میلادی معرفی و به بازار عرضه شوند. اینتل در نظر دارد تا پردازنده‌های غیر K سری آلدرلیک را به همراه مادربردهای B660 و H610 در اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۲ به بازار بفرستد. در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده