نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۳

تأیید ساخت حافظه‌‌های ۲۰ و ۲۴ گیگابیتی GDDR6 توسط سامسونگ

کاتالوگ جدید محصولات سامسونگ، از آماده شدن نمونه اولیه‌ی ماژول‌های حافظه GDDR6 جدید این شرکت با سرعتی بالغ بر ۲۴ گیگابیت بر ثانیه حکایت دارد.

در جدیدترین اخبار فناوری و سخت‌افزار، سامسونگ تأیید کرده که درحال حاضر نمونه‌های آزمایشی ماژول‌های حافظه ۱۶ گیگابیتی GDDR6 را با پهنای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (K4ZAF325BC-SC20) و ۲۴ گیگابیت بر ثانیه (K4ZAF325BC-SC24) آماده معرفی می‌کند. این ماژول‌ها در کاتالوگ محصولات جدید سامسونگ دیده شده و Olrak29 گزارشی از آن را در توییتر منتشر کرده است. اما چیزی که در این کاتالوگ مشخص نشده، این است که این نمونه‌ها چه زمانی در محصولات تجاری مربوطه از جمله نسل جدید کارت گرافیک‌ گیمینگ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر کارت گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 6000 غالباً از ماژول‌های حافظه GDDR6 16Gbps سامسونگ استفاده می‌کنند که البته گذرگاه حافظه‌ی آن‌ها به ۲۵۶ بیت محدود می‌شود. شاید اگر به‌خاطر تکنولوژی نوآورانه Infinity Cache نبود، کارت گرافیک‌ Radeon در رقابت با پهنای باند بالای ۱۹.۵ گیگابیت برثانیه و رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت ماژول‌های GDDR6X در کارت گرافیک‌ NVIDIA RTX 30 به مشکل بر می‌خوردند.

تراشه GDDR6 سامسونگ

حالا تراشه‌های ۲۰ و ۲۴ گیگابیت بر ثانیه‌ی سامسونگ می‌توانند در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA3 مورد استفاده قرار بگیرند تا در این زمینه مشکلی در رقابت با محصولات قدرتمند تیم سبز نداشته باشد. البته این موضوع می‌تواند برای محصولات میان‌رده یا مخصوص لپ‌تاپ سری NVIDIA Lovelace نیز صادق باشد. حافظه‌ی ۲۴ گیگابیتی سامسونگ از پکیج 180FGBA به‌عنوان ماژول K4ZAF325BM-HC16 استفاده می‌کند که در محصولاتی مانند RX 6900 XT نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

بااین‌حال انویدیا می‌تواند برای اولین‌بار سرعت حافظه‌ی کارت گرافیک‌ جدید خود را تا بیش از ۲۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش داده و طبق شایعات در مدل‌ پرچم‌دار RTX 3090 Ti به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه برساند؛ محصولی که در حال حاضر برای عرضه در ماه ژانویه سال جدید میلادی برنامه‌ریزی شده است. درواقع این کارت نه‌تنها از یک رابط گذرگاه کامل ۳۸۴ بیت در یک پردازنده گرافیکی GA102 برخوردار است، بلکه در ساختار آن یک حافظه GDDR6X ساخته‌ی شرکت میکرون با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه نیز استفاده خواهد شد.

این رقم درواقع یک ارتقاء ۷.۷ درصدی را در پهنای باند تراشه‌ی حافظه RTX 3090 نشان می‌دهد که احتمالاً در مدل Ti به ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید. بنابراین کارت گرافیک‌ Radeon VII که تاکنون با ۱۰۲۴ گیگابایت بر ثانیه، بالاترین نرخ پهنای باند در بازار کارت گرافیک‌ گیمینگ را ارائه می‌کرد، این جایگاه را به تیم سبز واگذار خواهد کرد. از‌طرفی سریع‌ترین GPU شرکت AMD با حافظه GDDR6، کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT است که سرعت ماژول حافظه‌ی آن به ۱۸.۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

در ادامه می‌توانید تصویری از کاتالوگ مذکور سامسونگ را با قسمت هایلایت شده‌ی مربوط‌به ماژول حافظه K4ZAF325BC-SC24 ملاحظه کنید:

حافظه GDDR6 20Gbps and 24Gbps سامسونگ در کاتالوگ محصولات این شرکت

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده