نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۶

گمراه شدن خریداران مانیتورهای HDMI 2.1 با یک برچسب نادرست

نهاد مسئول صدور مجوز HDMI اعلام کرده که در صورت ارائه فهرست ویژگی‌های پشتیبانی شده، مشکلی با درج برچسب HDMI 2.1 روی مانیتورهای HDMI 2.0 که موجب گمراه شدن خریداران شده ندارد.

نهاد مسئول صدور مجوز استاندارد HDMI برای نمایشگرها و سایر دستگاه‌ها در اطلاعیه‌ای به وبسایت TFT Central اعلام کرده که استفاده از لیبل‌های HDMI 2.1 برای مانیتورهای تحت پشتیبانی استاندارد HDMI 2.0 بلامانع است. ظاهراً باتوجه‌به اینکه نسخه‌ی جدید HDMI به‌صورت backward compatibility از دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز پشتیبانی می‌کند، مشخصات فنی استاندارد HDMI 2.0 حالا از نظر فنی زیرمجموعه‌ی ویژگی‌های استاندارد HDMI 2.1 قرار می‌گیرد.

این موضوع به ظاهر بدیهی، حالا باعث شده تا علاقه‌مندان به خرید مانیتورهای HDMI 2.1 به تحقیقات بیشتری برای خرید محصول مورد نظر خود نیاز داشته باشند. درواقع مرجع صدور مجوز HDMI اعلام کرده که برخی ویژگی‌های HDMI 2.1 اختیاری هستند و این به تولیدکنندگان مانیتورها بستگی دارد که اعلام کنند از کدام یک از ویژگی‌ها پشتیبانی می‌کنند. به عبارت دیگر، اینکه یک مانیتور دارای برچسب HDMI 2.1 است، به این معنی نیست که از همه‌ی ویژگی‌هایی که گیمرها از این استاندارد انتظار دارند پشتیبانی می‌کند.

اینکه یک مانیتور دارای برچسب HDMI 2.1 است، به این معنی نیست که از همه‌ی ویژگی‌هایی که گیمرها از این استاندارد انتظار دارند پشتیبانی می‌کند

این مشکل اولین‌بار در مانیتور ۲۴.۵ اینچی و ۲۴۰ هرتز شیائومی که به‌تازگی به بازار چین عرضه شده، مشاهده شده است. این شرکت در زمان تبلیغ محصول خود بیش از حد روی پشتیبانی از HDMI 2.1 مانور نمی‌دهد اما این استاندارد به وضوح در مشخصات فنی محصول درج شده است. هرچند با درج یک علامت ستاره، به‌نوعی به مستثنی بودن بعضی ویژگی‌ها اشاره شده است. درواقع این مانیتور فقط از پروتکل سیگنا‌ل‌ TMDS پشتیبانی می‌کند که بخشی از ویژگی‌های نسخه اصلی استاندارد HDMI 2.0 محسوب می‌شود؛ بااین‌حال از ویژگی FRL یا Fixed Rate Link که برای دستیابی به پهنای باند بیشتر و در نتیجه نرخ رفرش بالاتر در رزلوشن‌های بالا به آن نیاز است پشتیبانی نمی‌کند.

درج عبارت HDMI 2.1 در ویژگی های مانیتور جدید شیائومی

وبسایت TFT Central با نهاد صدور مجوزهای HDMI تماس برقرار کرده تا از آن‌ها درباره این ابهام درخواست پاسخ کند. ظاهراً گفته شده که در حال حاضر چیزی به‌عنوان استاندارد HDMI 2.0 وجود ندارد و تولیدکنندگان از این پس باید به HDMI 2.1 رجوع کنند، اما ارائه‌ی فهرست ویژگی‌های تحت پشتیبانی محصول، ضروری خواهد بود. به این صورت ابهامی درباره قابلیت‌های دستگاه باقی نمی‌ماند.

به عبارت دیگر، حالا همه‌ی مانیتورها می‌توانند از لیبل HDMI 2.1 استفاده کنند اما باید به همه‌ی جزئیات فنی آن اشاره شود. اتفاقی که می‌تواند کار خرید یک مانیتور جدید را برای کاربران خیلی سخت‌تر کند. چراکه باوجود مشاهده‌ی برچسب HDMI 2.1، حالا همه باید دقیق به فهرست مشخصات دستگاه نگاه کنند تا ببیند از کدام یک از ویژگی‌های استاندارد HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند. خلاصه‌ی بیانیه‌ی HDMI Licensing Administrator برای توضیح این مسئله به شرح زیر است:

  1. از این پس چیزی به‌عنوان HDMI 2.0 وجود ندارد و دستگاه‌ها نباید به نسخه 2.0 این استاندارد ارجاع بدهند.
  2. ویژگی‌های HDMI 2.0 حالا زیر مجموعه‌ی نسخه 2.1 قرار می‌گیرند.
  3. همه‌ی ویژگی‌های جدید استاندارد HDMI 2.1 اختیاری بود و استفاده یا عدم استفاده آن در اختیار تولیدکنندگان است (این قابلیت‌ها شامل FRL، پهنای باند بالاتر، VRR و ALLM و موارد دیگر می‌شود).
  4. اگر تولیدکننده‌ای اعلام کند که دستگاه تولیدی آن‌ها از نسخه 1 استاندارد HDMI پشتیبانی می‌کند، ضروری است که فهرست ویژگی‌های تحت پشتیبانی دستگاه همراه محصول ارائه شود تا ابهامی برای مصرف‌کنندگان وجود نداشته باشد.

مقایسه ویژگی های HDMI 2.1 در مقایسه با HDMI 2.0

ویژگی‌های پشتیبانی شده در نسخه‌های مختلف استاندارد HDMI

محدودیت پهنای باند یک روش سیگنال دهی، موضوعی نیست که دغدغه‌ی اصلی خریداران این محصولات باشد. درواقع موضوع بر سر ویژگی‌های مهم استاندارد HDMI 2.1 است که می‌تواند برای گیمرها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. قابلیت‌هایی مانند Variable Refresh Rate یا نرخ فریم متغیر و Auto Low Latency Mode یا حالت تأخیر پایین خودکار و Advanced Enhanced Audio Return Channel یا به اختصار eARC که از مهم‌ترین موارد قابل ذکر هستند.

وبسایت TFT Central در مقاله‌ی مفصلی به این مسئله پرداخته و حتی پیشنهادهایی را برای تولیدکنندگان ارائه کرده است. مشکل برچسب‌های نادرست HDMI 2.1 هنوز به‌صورت جدی فراگیر نشده و احتمال اینکه کاربران را به اشتباه بیاندازد خیلی بالا نیست. بااین‌حال بیانیه‌ی استاندارد HDMI کمک چندانی به حل این سردرگمی نمی‌کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده