نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۸

انتشار تصاویر جدید از پردازنده های گرافیکی اینتل آرک

اطلاعات جدیدی در خصوص بازه‌ی زمانی عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc Alchemist به همراه تصاویر از نمونه‌ی پیش از تولید این تراشه‌ها منتشر شده است.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead در ویدیوی جدید خود به کارت گرافیک‌های جدید اینتل آرک پرداخت و ضمن پوشش اطلاعاتی که تاکنون از مشخصات فنی این محصولات منتشر شده، به چند مورد جدید در خصوص زمان‌بندی عرضه‌ی این محصولات اشاره کرد. ضمن اینکه در این ویدیو چند تصویر جدید از تراشه‌های DG2 به نمایش گذاشته شد که شامل مدل SOC1 (با حداکثر ۵۱۲ واحد اجرایی) و SOC2 (با حداکثر ۱۲۸ واحد اجرایی) می‌شوند. به نظر می‌رسد که محصولات سری Intel Arc Alchemist به‌طور کلی روی این دو GPU متمرکز است و برخلاف شایعات قبلی، DG2-384EU وجود ندارد.

پردازنده گرافیکی اینتل آرک

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که تراشه SOC1 چه قدر بزرگ‌تر از SOC2 است. این تصاویر به احتمال زیاد به نمونه‌های پیش از تولید این تراشه‌ها تعلق دارند که درحال حاضر در اختیار شرکای تجاری اینتل قرار گرفته‌اند. این پردازنده‌های گرافیکی برای تولید کارت گرافیک‌های مجزا یا لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باتوجه به اینکه هنوز فرایند توسعه‌ی این تراشه‌ها تکمیل نشده، احتمالاً عملکرد واقعی خود را نشان نمی‌دهند.

از طرفی به نظر می‌رسد که زمان‌بندی عرضه‌ی محصولات Arc Alchemist هنوز به‌طور واضح مشخص نیست. اینتل به‌تازگی مجددا تایید کرده بود که پردازنده‌های گرافیکی خود را در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد کرد. اما باوجود اینکه حالا خیلی به این بازه‌ی زمانی نزدیک شده‌ایم، هنوز هیچ جزئیاتی از زمان عرضه‌ی این محصولات نداریم. ما حتی نمی‌دانیم که اول مدل‌های مناسب دستگاه‌های قابل حمل عرضه خواهند شد یا مدل‌های دسکتاپ.

پردازنده گرافیکی Intel Arc Alchemist

براساس گفته‌های MLID، تولید انبوه پردازنده‌های گرافیکی DG2 هنوز حتی شروع هم نشده است و نمونه‌های واجد شرایط پیش از عرضه نیز تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ به‌دست شرکای تجاری اینتل نخواهند رسید. به همین دلیل، احتمال اینکه نسخه دسکتاپ این تراشه‌ها زودتر از مدل موبایل آماده‌ی عرضه شود، بیشتر است.

لپ‌تاپ‌های جدیدی که به پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل Alder Lake-P مجهز شدند، از زمان برگزاری نمایشگاه CES 2022 در اوایل ژانویه معرفی و عرضه خواهند شد. بنابراین حتی اگر یکی از شرکت‌های تولید کننده، یک لپ‌تاپ با پردازنده‌های AlderLake/DG2 را معرفی کند، آن محصول حداقل تا سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ آماده عرضه نخواهد شد. از طرف دیگر کارت گرافیگ‌های گیمینگ به محض آماده شدن قابلیت عرضه به بازار را دارند و درواقع برخلاف لپ‌تاپ‌ها، عرضه‌ی آن‌ها وابسته به محصول دیگری نیست.

محصولات مختلف سری اینتل آرک

پرچم‌دار تراشه‌های DG2 از ۵۱۲ واحد اجرایی و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است و می‌تواند به رقابت با کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce RTX 3070/Ti در پلتفرم دسکتاپ و RTX 3070/3080 در لپ‌تاپ‌ها برود. بااین‌حال بیشتر تمرکز اینتل روی مدل رده پایین محصولات Arc گذاشته شده است. جایی که به نظر می‌رسد توسط AMD و انویدیا کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. مشابه این رویکرد در خصوص محصولات سری ورک‌استیشن Arc نیز در پیش گرفته شد که قرار است با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از محصولات سری امپر RTX شرکت انویدیا عرضه شوند.

نکته‌ی جالب توجه دیگر اینجا است که MLID ادعا می‌کند کارت گرافیک‌های Arc Alchemist می‌توانند حداکثر از ۳۲ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار باشند تا محصولات اینتل را قبل از عرضه‌ی کارت گرافیک‌های ورک استیشن Lovelace شرکت انویدیا، برای رقابت آماده نگه دارد.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، انتظار می‌رود در آینده نزدیک جزئیات بیشتری از محصولات سری Arc Alchemist شرکت اینتل به‌دست ما برسد. کنفرانس اینتل در نمایشگاه CES 2022 می‌تواند زمان کاملا مناسبی برای اعلام اخبار سخت افزار باشد. هرچند احتمالا در این رویداد به‌صورت کامل از مشخصات فنی این محصولات رونمایی نمی‌شود. اما اینتل حداقل می‌تواند درباره‌ی زمان عرضه و دسته‌بندی این محصولات اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع VideoCardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده