نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۱

انتشار اطلاعات جدید از زمان عرضه کارت گرافیک RTX 3090 Ti و 3070Ti 16GB

شایعات جدیدی در خصوص احتمال عرضه‌ی کارت گرافیک‌های جدید RTX 3090 Ti و RTX 3070 Ti 16GB در ژانویه ۲۰۲۲ به تأیید منابع مختلف رسیدند.

اسناد و مدارک جدیدی مبنی بر احتمال عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 3090 Ti در تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن ۱۴۰۰) فاش شدند که البته در آن‌ها خبری از اشاره به زمان رونمایی این محصول جدید نیست. ظاهرا این اطلاعات توسط انویدیا به شرکای تجاری این شرکت اعلام شدند. به همین خاطر به زمان دسترسی خریداران به این محصول در اواخر ژانویه ۲۰۲۲ اشاره شده است.

پیش از این اطلاعاتی مبنی بر به کار گیری یک رابط گذرگاه کامل ۳۸۴ بیت درکنار یک پردازنده گرافیکی GA102 در مدل Ti کارت گرافیک RTX 3090 منتشر شده بود. ضمن اینکه حافظه GDDR6X ساخته‌ی شرکت میکرون با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه، به‌عنوان یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی این کارت معرفی شده است و می‌تواند جایگاه بالاترین نرخ پهنای باند در بازار کارت گرافیک‌ گیمینگ را از کارت گرافیک‌ Radeon VII تصاحب کند.

براساس اطلاعات غیررسمی، پردازنده گرافیکی GA102 در کارت گرافیک RTX 3090 Ti از ۸۴ مولتی پروسسور جریانی و ۱۰۷۵۲ پردازنده‌ی شیدر برخوردار است. ظاهرا توان مصرفی این کارت به ۴۵۰ وات می‌رسد. این مقدار ۱۰۰ وات از مدل عادی 3090 بیشتر است. هنوز مشخص نیست که اعداد اعلام‌شده مقدار نهایی TDP است یا مختص کارت‌ گرافیک‌های سفارشی می‌شود. قبلا هم شایعه مشابهی توسط Kopite7kimi در توییتر فاش شده بود.

زمان عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti

علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد که انویدیا قصد دارد در تاریخ ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) از دیگر محصول جدید خود یعنی RTX 3070 Ti 16GB رونمایی کند. این کارت سال آینده میلادی و در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) به بازار عرضه خواهد شد. احتمالا تعداد هسته‌های CUDA و سرعت کلاک این کارت با مدل ۸ گیگابایتی آن برابری می‌کند و تنها در حجم حافظه‌ی VRAM با هم اختلاف خواهند داشت؛ یعنی در ساختار آن از یک پردازنده گرافیکی GA104 (به‌طور دقیق GA104-401) استفاده شد که ۶۱۴۴ هسته دارد. ظاهرا شرکای تجاری این شرکت انتظار ندارند که RTX 3070 Ti 16GB سریع‌تر از مدل 8GB آن عمل کند.

پیش از این هم اطلاعاتی راجع به عرضه‌ی کارت گرافیک رده پایین RTX 3050 در تاریخ ۷ بهمن امسال یعنی همزمان با تاریخ منتسب به RTX 3090 Ti منتشر شده بودند. بنابراین حالا به نظر می‌رسد که فهرست کاملی از کارت گرافیک‌های جدیدی که در ماه ژانویه به بازار عرضه خواهند شد، به‌دست ما رسیده است. البته هنوز چیزی درباره RTX 3080 12GB مطرح نشده است. در مورد کارت گرافیک RTX 3080 12GB نیز به یک پردازنده GA102-220 اشاره شد که ساختار GPU در آن علاوه‌بر رابط اینترفیس ۳۸۴ بیت به‌جای ۳۲۰ بیت در مدل اورجینال دستخوش تغییراتی شده است.

در پایان نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده