نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۶

APU نسل جدید AMD با توان پردازش گرافیکی GTX 1650

AMD برای معرفی نسل جدید APUهای Ryzen 6000 موسوم به Rembrandt آماده می‌شود و به‌نظر می‌رسد که باید انتظار عملکرد بسیار خوبی را از پردازنده گرافیکی یکپارچه‌ی آن‌ها داشته باشیم.

براساس گزارش وبسایت wccftech، شرکت AMD حدود یک ماه دیگر APUهای نسل جدید AMD Ryzen 6000 موسوم به Rembrandt را معرفی می‌کند که به‌لطف برخورداری از پردازنده‌ گرافیکی یکپارچه‌ی مبتنی بر معماری RDNA 2، عملکرد بسیار خوبی را در زمینه پردازش گرافیکی ارائه خواهند کرد. محصولات سری AMD Ryzen 6000، به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند؛ تراشه‌های رده پایین Ryzen 6000U و محصولات رده بالای Ryzen 6000H که هردوی این محصولات از یک CPU مبتنی بر معماری Zen 3 و یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 برخوردار هستند.

علاوه‌براین، تکنولوژی‌های جدیدی از قبیل PCIe Gen 4.0 و DDR5 نیز در این نسل پشتیبانی خواهد شد، اما در خصوص عملکرد گرافیکی این تراشه‌ها، پیشرفت قابل توجهی نسبت به گرافیک‌های یکپارچه Vega که تاکنون در تمامی APUهای رایزن از نسل Zen 1 مورد استفاده قرار گرفته، انتظار می‌رود.

به‌گفته‌ی HXL در توییتر، یکی از APUهای سری Rembrandt Ryzen 6000 شرکت AMD در بنچمارک گرافیکی 3DMark Time Spy امتیاز ۲۷۰۰ را کسب کرده که البته مشخص نیست این عدد به کدامیک از این محصولات تعلق دارد، اما باید در نظر داشته باشیم که احتمالاً معماری RDNA 2 در تراشه‌های APU هنوز به اندازه کافی بهینه‌سازی نشده و باید انتظار بهبود این اعداد و ارقام را داشته باشیم.

نتایج بنچمارک شماری از پردازنده های گرافیکی

با‌این‌حال، حتی امتیازات فعلی این محصولات نشان‌دهنده یک جهش بزرگ نسبت به عملکرد Vega و چندین نسخه‌ی مختلف آن است که تاکنون در APUهای سری رایزن مورد استفاده قرار گرفته است. امتیاز گرافیکی ۲۷۰۰ در تست Time Spy، تقریباً با عملکرد کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 برابری می‌کند و کمی بالاتر از AMD RX 560 (Polaris) است که نشان می‌دهد کارت گرافیک‌هایی مانند GeForce GTX 1050 Ti و RX 550 حالا ضعیف‌تر از پردازنده گرافیکی یکپارچه‌ی مورد استفاده در APU جدید Rembrandt عمل می‌کنند.

باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که به‌دلیل محدودیت‌های زیادی که در پهنای باند مورد استفاده‎ی گرافیک‌های یکپارچه وجود دارد، ماژول‌های حافظه DDR5 می‌توانند به‌طور قابل توجهی موجب بهبود عملکرد گرافیکی این محصولات‌ شوند. به‌علاوه‌اینکه اورکلاک کردن تراشه‌های RDNA 2 می‌تواند به عملکرد بهتر این APUها در پردازش گرافیکی منجر شوند. فقط برای اینکه در اینجا یک مقایسه هم داشته باشیم، می‌توان AMD Vega 8 iGPU در APUهای Ryzen 5000 را مثال زد که در تست بنچمارک Time Spy به امتیاز ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ می‌رسند.

بنابراین به‌لطف معماری RDNA 2 حداقل یک رشد دو برابری را در عملکرد گرافیکی نسل جدید APUهای AMD خواهیم داشت. ضمن اینکه، این دستاورد می‌تواند به برتری پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه AMD نسبت به معماری Xe-LP شرکت اینتل که نسبت به نسل Tiger Lake پیشرفت جزئی را داشت، منجر شود. درکل باید گفت که شما می‌توانید با یک تراشه‌ی داخلی لپ‌تاپ، عملکرد سریع‌تری نسبت به کنسول‌های PS4 و ایکس باکس وان را به‌دست آورید که دستاورد چشمگیری محسوب می‌شود. باید در رویداد CES 2022 انتظار اطلاعات بیشتری از APUهای Rembrandt را داشته باشید.

درنهایت نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده