نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۲

ابراز امیدواری انویدیا برای بهبود وضعیت بازار در نیمه دوم سال ۲۰۲۲

انویدیا یک‌بار دیگر درباره زمان احتمالی بهبود شرایط عرضه و تقاضا در بازار سخت‌افزار و به‌خصوص پردازنده‌های گرافیکی اظهارنظر کرده که اینبار خوش بینانه‌تر از دفعات قبل به‌نظر می‌رسد.

کلوت کرس، مدیر ارشد امور مالی شرکت انویدیا در جریان کنفرانس UBS Global TMT بیانیه‌ای را منتشر کرده است. کرس درباره اقدامات انویدیا برای کمک به بهبود شرایط آشفته‌ی بازار کارت گرافیک‌ صحبت کرده که بیش از هر چیزی به‌دلیل کاهش تولید و کمبود جهانی تراشه‌های الکترونیکی به‌وجود آمده است. او در بخشی از صحبت‌های خود در این‌باره می‌گوید: «شرکت به‌طور کلی به فعالیت‌های خود برای افزایش عرضه‌ی محصولات و بهبود شرایط زنجیره تأمین ادامه خواهد داد. ما امسال موفق شدیم تا نرخ تولید را به شکل قابل قبولی افزایش دهیم و برای ادامه‌ی این روند در سه‌ماهه پایانی سال جاری برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

کرس در ادامه به موضوعی اشاره کرده که شاید بسیاری از ما منتظر آن بودیم؛ «ما معتقدیم که با نگاه به نیمه دوم سال آینده، می‌توان امیدوار بود که از نظر عرضه در وضعیت بهتری قرار داشته باشیم.»

کارت گرافیک های انویدیا

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در ماه اوت سال جاری گفته بود که انتظار دارد مشکلات بازار کارت گرافیک‌ها در طول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه پیدا کند. اما به‌نظر می‌رسد که مدیر ارشد امور مالی تیم سبز عقیده دارد شرایط به‌زودی بهتر خواهد شد؛ گرچه از نظر فنی، نیمه دوم سال ۲۰۲۲ می‌تواند آخرین ماه سال هم باشد. وی در ادامه اضافه کرده که دقیقاً مشخص نیست چه زمانی به نقطه‌ی توازن بازار، یعنی برابری عرضه و تقاضا خواهیم رسید. «باید منتظر باشیم تا از تعطیلات آخر سال عبور کنیم تا ببینیم وضعیت موجودی کانال‌های عرضه به چه شکل خواهد بود.»

کرس همچنین پیشنهاد می‌کند تا انویدیا برای اطمینان از حفظ ظرفیت تولید اضافی و همچنین آغاز عرضه‌ی محصولات جدید مانند کارت گرافیک‌ سری RTX 4000، وارد تعهدات بلندمدتی با شرکای تجاری خود شود. وی در این‌باره می‌گوید: «دراز مدت می‌تواند بیش از یک سال باشد. ما اکنون وارد توافقاتی شدیم که سال‌ها ما را از این ملزومات بلندمدت بی‌نیاز می‌کنند.»

با اینکه افزایش نرخ عرضه‌ی کارت گرافیک‌ می‌تواند تأثیر انکارناپذیری روی وضعیت نابسامان بازار بگذارد، اما در مقابل عواملی مانند رشد روزافزون ارزش رمزارزها و تسلط دلال‌ها بر بازار فروش همچنان روی قیمت پردازنده‌های گرافیکی تأثیرگذار خواهد بود. البته کرس اذعان داشته که عرضه‌ی بیشتر پردازنده‌های گرافیکی اولین قدمی است که باید در این مسیر برداشت. «ما خیلی دوست داریم که قیمت‌ها را دوباره پایین بیاوریم، اما از‌طرفی معتقدیم که کاهش قیمت‌ها واقعاً مستلزم عرضه‌ی میزان قابل توجهی از محصولات در بازار است که هم‌اکنون چنین شرایطی وجود ندارد.»

نمودار قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

آخرین گزارش‌ها از بازار کارت‌های گرافیک‌ انویدیا و AMD از افزایش مجدد قیمت این محصولات در ماه‌های اخیر حکایت دارند. به‌طوری که مجدداً شاهد فروش بیشتر مدل‌ها با دو برابر قیمت واقعی آن‌ها هستیم. این شرایط به اتفاقات عجیب و غریبی مثل فروش سیستم‌های کامپیوتری بدون کارت گرافیک یا حمله‌ی سارقان به کامیون‌های حمل بار این محصولات منجر شده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده