نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۳

حافظه ۲۱ گیگابیتی کارت گرافیک RTX 3090 Ti؛ سریع‌تر از همیشه

کارت گرافیک جدید GeForce RTX 3090 Ti انویدیا، احتمالاً به یک حافظه VRAM با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه مجهز می‌شود که پهنای باند بیش از ۱ ترابایت برثانیه را برای رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت این کارت به‌دنبال دارد.

رسانه‌ی تایوانی Uniko Hardware که قبلاً هم سابقه انتشار اطلاعات موثق پیش از اعلام رسمی را دارد، در گزارش جدید خود یک کد مرتبط با کاتالوگ تراشه‌های حافظه GDDR6X در شرکت میکرون را فاش کرده که گفته می‌شود به کارت گرافیک جدید GeForce RTX 3090 Ti اختصاص دارد. VideoCardz گزارش داده که کارت گرافیک RTX 3090 Ti از یک تراشه‌ی حافظه VRAM با کد محصول MT61K512M32KPA-21U استفاده خواهد کرد.

درواقع این کارت نه‌تنها از یک رابط گذرگاه کامل ۳۸۴ بیت در یک پردازنده گرافیکی GA102 برخوردار است، بلکه در ساختار آن یک حافظه GDDR6X ساخته‌ی شرکت میکرون با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه نیز استفاده خواهد شد. این رقم، درواقع یک ارتقاء ۷.۷ درصدی را در پهنای باند تراشه‌ی حافظه RTX 3090 نشان می‌دهد که احتمالاً در مدل Ti به ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید. بنابراین کارت گرافیک‌ Radeon VII که تاکنون با ۱۰۲۴ گیگابایت بر ثانیه، بالاترین نرخ پهنای باند در بازار کارت گرافیک‌ گیمینگ را ارائه می‌کرد، این جایگاه را به تیم سبز واگذار خواهد کرد.

RTX 3090 Ti

براساس اطلاعات غیررسمی، پردازنده گرافیکی GA102 در کارت گرافیک RTX 3090 Ti از ۸۴ مولتی پروسسور جریانی و ۱۰۷۵۲ پردازنده‌ی شیدر برخوردار است. ظاهرا توان مصرفی این کارت به ۴۵۰ وات می‌رسد. این مقدار ۱۰۰ وات از مدل عادی 3090 بیشتر است. هنوز مشخص نیست که اعداد اعلام شده مقدار نهایی TDP است یا مختص کارت‌ گرافیک‌های سفارشی می‌شود. قبلا هم شایعه مشابهی توسط Kopite7kimi در توییتر فاش شده بود. RTX 3090 Ti از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X قدرت می‌گیرد.

اگر شایعه واقعیت داشته باشد، باید در ژانویه ۲۰۲۲ انتظار عرضه‌ی این کارت را در کنار GeForce RTX 3080 12GB و GeForce RTX 3070 Ti 16GB داشته باشیم.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده