نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۱

انتشار تصاویر و مشخصات مدل غیر K پردازنده‌های Alder Lake-S

وبسایت چینی Zhihu اولین تصاویر از مدل غیر K پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل را به همراه مشخصات فنی این تراشه‌ها، پیش از معرفی رسمی منتشر کرده است.

کاربر DDAA117 از وبسایت Zhihu، اولین تصاویر از مدل غیر K پردازنده‌های Alder Lake-S اینتل را فاش کرده است. این منبع غیررسمی قبلا از مدل نهایی پردازنده‌های Core i9-12900K و i5-12600K پیش از تاریخ عرضه رونمایی کرده بود. در این تصاویر می‌توان تراشه‌های Core i9-12900 (SRL4E) و Core i5-12600 (SRL4F) و Core i5-12500 (SRL4G) را به همراه مدل Core i5-12400 (SLR4P) مشاهده کرد. درواقع پردازنده‌های Core i7-12700 و Core i3-12300/12100 مدل‌های غایب این سری در تصویر منتشرشده هستند. همچنین مدل‌های سری F که در ساختار آن‌ها از پردازنده گرافیکی یکپارچه استفاده نشده نیز محصولات دیگری هستند که اینتل برای معرفی برنامه‌ریزی کرده است.

پردازنده های غیر K نسل دوازدهمی اینتل

اما علاوه‌بر این تصویر، جزئیات تازه‌ای از سرعت کلاک و عملکرد این تراشه‌ها هم منتشر شده است. شماری از این اطلاعات توسط momomo_us در توییتر فاش شدند و برخی دیگر به تأیید DDAA117 رسیدند که شامل اسکرین‌شات CPU-Z تراشه‌های تصویر بالا می‌شوند.

پردازنده‌ی Core i9-12900 یک CPU شانزده هسته‌ای و ۲۴ رشته است که از ساختار دوگانه 8P+8E در پیکربندی هسته‌های پردازشی خود بهره می‌برد. براساس اطلاعات منتشرشده، سرعت کلاک این CPU به ۲.۴ گیگاهرتز می‌رسد و در حالت بوست تا ۵.۱ گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد.

در این تراشه از ۳۰ مگابایت حافظه کش L3 استفاده شده است. مدل رده پایین‌تر این سری یعنی Core i7-12700 نیز در طراحی هیبریدی خود از ۸ هسته قدرتمند و ۴ هسته بهینه استفاده می‌کند که مجموع هسته‌های پردازشی این CPU را به ۱۲ هسته و ۲۰ رشته می‌رساند. سرعت کلاک این پردازنده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاهرتز پایین‌تر از 12900 خواهد بود و در حالت بیس و بوست به ترتیب به ۲.۱ و ۴.۹ گیگاهرتز می‌رسد. توجه داشته باشید که این فرکانس‌ها تنها به هسته‌های عملکرد یا P این تراشه‌ها مربوط می‌شوند.

اسکرین شات CPU-Z پردازنده های Core i5 اینتل

اسکرین شات CPU-Z پردازنده های Core i5 اینتل

محصولات سری Core i5 این مجموعه شامل سه مدل i5-12600 با سرعت کلاک بیس ۳.۳ گیگاهرتز و بوست کلاک ۴.۸ گیگاهرتز، i5-12500 با سرعت کلاک بیس ۳ گیگاهرتز و بوست کلاک ۴.۶ گیگاهرتز و درنهایت i5-12400 با سرعت بیس ۲.۵ گیگاهرتز و بوست ۴.۴ گیگاهرتز می‌شوند. براساس ادعای منبع افشای اطلاعات جدید، در هیچ یک از مدل‌های «غیر K» سری Core i5 از هسته‌های بهینه استفاده نمی‌شود.

MSI قبلا تأیید کرده بود که تراشه‌های Core i5 در دو نوع 8+8 هسته و 0+6 هسته طراحی شدند که با این اطلاعات همخوانی دارد. بنابراین مدل‌های غیر K سری Core i5 به‌صورت انحصاری از طراحی نوع دوم یعنی 0+6 هسته برخوردار خواهد بود. به عبارت دیگر مدل قوی‌تر Core i5-12600K درواقع از یک سیلیکون دیگر در ساختار خود استفاده می‌کند. طراحی هسته‌های آن به‌صورت 6P+4E است و اینکه نه‌تنها از نظر توان مصرفی و سرعت کلاک، بلکه در تعداد هسته‌ها نیز با مدل‌های غیر K تفاوت دارد.

اسکرین شات CPU-Z پردازنده های Core i5 اینتل

در این بین به‌طور کلی از پردازنده‌ی Core i3-12300 اطلاعات خاصی در دست نیست و نحوه‌ی پیکربندی هسته‌های این CPU هنوز در هیچ منبعی تأیید نشده است. اما انتظار می‌رود در این مودر با یک CPU چهار هسته‌ای مواجه باشیم که در ساختار آن از طراحی هیبریدی استفاده نشده است. همین موضوع درباره Core i3-12100 یعنی کندترین عضو خانواده Alder lake-S نیز صدق می‌کند. تنها در برخی شایعات گفته شد که سرعت بوست کلاک Core i3-12300 به ۴.۴ گیگاهرتز و برای 12100 به ۴.۳ گیگاهرتز خواهد رسید.

اما برخی از مدل‌های غیر K تراشه‌های نسل دوازدهمی اینتل از همین حالا در فروشگاه‌های عرضه‌کننده قرار گرفته‌اند. قبلا یک فروشگاه در کشور کانادا اقدام به قرار دادن این محصولات در فهرست خود کرده بود و حالا یک فروشگاه بنگلادشی به نام Nexus ادعا کرده است که دو CPU زیر را در انبار موجود دارد. این اولین مرکز فروشی است که عرضه‌ی تراشه‌های غیر K سری آلدرلیک به توزیع‌کنندگان را تأیید می‌کند.

فروش پردازنده های جدید اینتل در فروشگاه بنگلادشی Nexus

فروش پردازنده های جدید اینتل در فروشگاه بنگلادشی Nexus

اینتل در نظر دارد تا پردازنده‌های غیر K سری آلدرلیک را به همراه مادربردهای B660 و H610 در اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۲ به بازار بفرستد. انتظار می‌رود اینتل با معرفی چند محصول جدید در رویداد CES 2022 حضور داشته باشد. از جمله‌ی این محصولات باید انتظار تراشه‌های لپ‌تاپ Alder Lake-P و پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist را داشته باشیم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده