نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۸

دو برابر شدن قیمت کارت گرافیک‌ RTX 30 و RX 6000 تنها یک سال پس از عرضه

جدیدترین گزارش‌ها از بازار فروش پردازنده‌های گرافیکی، از فروش محصولات AMD و انویدیا با ۹۰ تا ۱۱۳ درصد بالاتر از قیمت MSRP بعد از گذشت یک سال از زمان عرضه‌ی آن‌ها حکایت دارند.

در شرایطی که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ قرار داریم، یک سال از زمان عرضه‌ی کارت گرافیک‌ سری Radeon RX 6000 و GeForce RTX 30 به بازار می‌گذرد. با‌این‌حال، نه قیمت محصولات سری RDNA2 و نه Ampere به MSRP واقعی آن‌ها نرسیده است. درواقع نه‌تنها این محصولات با قیمت مصوب به فروش نمی‌رسند، بلکه علاقه‌مندان در بهترین حالت باید دو برابر ارزش واقعی آن‌ها هزینه کنند. نتایج بررسی وبسایت 3DCenter و HardwareUnboxed نشان می‌دهند که روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار پردازنده‌های گرافیکی همچنان ادامه دارد.

قیمت فروش کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 در کشورهای اروپایی (و به‌خصوص آلمان و اتریش) نسبت به ماه قبل افزایش یافته و در مقابل محصولات سری Radeon RX 6000 یک افت قیمت یازده درصدی را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل عرضه‌ی مدل غیر XT کارت گرافیک Radeon RX 6800 به بازار بوده که باعث کاهش قیمت متوسط کلیه‌ی محصولات این سری شده است. در سایر موارد، همچنان روند رو‌به‌رشد یا ثابت قیمت‌ها نسبت به ماه اکتبر دیده می‌شود.

روند افزایش قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

از‌طرفی کارت گرافیک‌ سری NVIDIA GeForce RTX 30 در کشورهای اروپایی به‌طور متوسط ۹۵ درصد گران‌تر از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند که برای اولین‌بار از ماه ژوئیه، بالاتر از سطح قیمت متوسط محصولات سری Radeon RDNA2 محسوب می‌شود. به‌طور مثال، کارت گرافیک RTX 3080 در حال حاضر با ۱۵۰۰ یورو قابل خریداری است که بیش از دو برابر قیمت مصوب ۷۱۹ یورویی این کارت به شمار می‌رود.

جدیدترین نتایج بررسی وبسایت HardwareUnboxed نیز نشان می‌دهد که قیمت کارت گرافیک‌ RTX 30 نسبت به ماه اکتبر افزایش یافته است. تقریباً همه‌ی محصولات این مجموعه به‌جز RTX 3080 Ti با دو برابر قیمت MSRP به فروش می‌رسند. RTX 3080 Ti که در زمان عرضه هم با افزایش قیمت مصوب به بازار وارد شده بود، ماه به ماه دچار افزایش قیمت شده و حالا به ۶۰ درصد بالاتر از MSRP رسیده است. به‌طور متوسط محصولات سری RTX 30 در eBay حدود ۱۱۳ درصد گران تر از قیمت مصوب انویدیا هستند که این میزان از ماه قبل ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت کارت گرافیک های انویدیا در بازار

افزایش قیمت کارت گرافیک های انویدیا در بازار

قیمت محصولات سری AMD RX 6000 نیز تعریف چندانی ندارد. به‌طور متوسط قیمت کارت گرافیک‌های AMD نسبت به ماه قبل ۹ درصد افزایش یافته تا حالا به مرز ۲ برابر گران‌تر از قیمت مصوب برسند.

قیمت کارت گرافیک های AMD در بازار

افزایش قیمت محصولات AMD نسبت به ماه قبل

در شرایطی که گزارش‌ها نشان می‌دهند درحال حاضر دسترسی به محصولات انویدیا و AMD مشکل اصلی کاربران محسوب نمی‌شود، پیدا کردن این محصولات به‌صورت مستقل و بدون باندل سایر قطعات کامپیوتری با قیمت نزدیک به MSRP کار بسیار دشواری شده است. خرده فروشان تمایلی به کاهش حاشیه سود خود ندارند، چراکه می‌دانند تولیدکنندگان این محصولات تمایلی به کاهش قیمت پیشنهادی خود نخواهند داشت.

به‌طور کلی باید گفت که این روزها قیمت واقعی محصولات انویدیا و AMD دیگر هیچ ارتباطی با قیمت مصوبی که توسط تولیدکنندگان اعلام می‌شود، ندارند. افزایش روز افزون ارزش رمزارزها از قبیل اتریوم و نزدیک شدن به تعطیلات آخر سال، قطعاً کمکی به بهبود شرایط بازار GPU نخواهد کرد. این درحالی است که مدیران ارشد اینتل، انویدیا و AMD همگی از احتمال تداوم این شرایط در سال ۲۰۲۲ می‌گویند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده