نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۸

رمزارز Raptoreum می‌تواند به کمبود پردازنده‌های Ryzen 9 منجر شود

ارز دیجیتال جدیدی که قیمت آن در یک ماه گذشته سه برابر شده با نرخ استخراج بالایی که ازطریق پردازنده‌های Ryzen 9 ارائه می‌کند، دسترسی گیمرها به پردازنده‌های AMD را تهدید می‌کند.

Raptoreum یک ارز دیجیتال جدید است که باتوجه به شرایط ایجاد شده، می‌تواند موجب کمبود بیشتر قطعات سخت‌افزاری و به‌ویژه پردازنده‌های AMD Ryzen 9 شود. درواقع استخراج این رمزارزها به نوع خاصی از حافظه‌های کش L3 نیازمند است که دقیقاً در این پردازنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه می‌توانید تصاویری از مزارع استخراج ارز دیجیتال Raptoreum با نماد اختصاری RTM را ملاحظه کنید که برای این کار از پردازنده‌های Ryzen شرکت AMD استفاده می‌کنند. این رمزارز اوایل سال ۲۰۲۱ ایجاد شده و براساس الگوریتم GhostRider استخراج می‌شود. افزایش سه برابری ارزش فروش رپتوریم در یک ماه گذشته، توجه بسیاری از ماینرها را به سمت خود جلب کرده است. در زمان ثبت این خبر، ارزش این ارز نسبت به دیروز ۱۴ درصد افزایش یافته که از اقبال چشمگیر ماینرها نسبت به آن حکایت دارد.

مزرعه استخراج رمز ارز Raptoreum

براساس نتایج ابزار آنلاین Raptoreum Mining Profitability Calculator، یک پردازنده‌ی قدرتمند AMD Ryzen مثل Ryzen 5950X که در بازار حدود ۷۴۰ دلار قیمت دارد، می‌تواند به‌طور متوسط با نرخ هش 4250h/s این رمزارز را استخراج کند. این میزان برای پردازنده ۵۲۵ دلاری Ryzen 5900X نیز به 3560h/s می‌رسد. بنابراین با این دو CPU می‌توانید روزانه ۲۰۵ و ۱۷۲ عدد RTM استخراج کنید که براساس قیمت فعلی این ارز، پردازنده Ryzen 5950x شما می‌تواند روزانه به‌طور متوسط ۵.۴ دلار درآمدزایی داشته باشد.

این میزان برای Ryzen 5900X نیز به ۴.۵ دلار در روز می‌رسد که در عرض ۱۳۷ روز می‌توانید پول خرید یک پردازنده جدید Ryzen 5950X را تأمین کنید و در ۱۱۶ روز به اندازه قیمت خرید یک پردازنده Ryzen 5900X درآمدزایی داشته باشید. در مقابل نرخ توان استخراج این ارز در پردازنده‌های اینتل، مثل مدل پرچم‌دار Core i9-12900K به ۲۳۸۰ هش برثانیه می‌رسد. البته لازم به ذکر است که در این محاسبات باید هزینه‌ی برق و سایر اقلام مصرفی را نیز وارد کنید که در کشورهای مختلف جهان تفاوت زیادی با هم دارند.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که مدیر AMD در کنفرانسی از کمبود تراشه‌‌ها حداقل تا سال ۲۰۲۲ خبر داده بود. کمبودی که مستقیماً روی تولید کنسول‌های بازی تأثیر داشته و می‌تواند به سخت‌تر شدن شرایط منجر شود.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده