نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۹

معرفی مقیاس کننده تصویر جدید جدید و متن باز انویدیا

انویدیا فناوری مقیاس کننده تصاویر Nvidia Image Scaling را به‌صورت متن باز برای تمامی بازی‌ها و پردازنده‌های گرافیکی خود در دسترس قرار داده تا به‌عنوان جایگزینی برای DLSS و AMD FSR مطرح کند.

شرکت انویدیا امروز و درکنار معرفی نسخه جدید فناوری DLSS 2.3 و ICAT، از تکنولوژی ارتقاء یافته‌ی مقیاس کننده تصاویر خود با نام Nvidia Image Scaling نیز رونمایی کرد. این تکنیک که سال‌ها است در درایورهای انویدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، از حالا به بعد به‌صورت اوپن سورس یا متن باز در اختیار بازی‌های مختلف قرار گرفته تا استفاده از آن به مراتب ساده‌تر شود.

درواقع مقایسه‌ی تکنولوژی DLSS انویدیا در مقابل FSR شرکت AMD نشان می‌دهد که FSR بسیار ساده‌تر عمل می‌کند و در نتیجه کارایی بیشتری دارد. لذا انویدیا به این فکر افتاده تا برای عقب نماندن از دور رقابت با تیم سرخ، باید راه‌حل بهتری را ارائه کند. به‌ویژه با پشتیبانی بسیاری از بازی‌های بزرگ جدید مثل Resident Evil Village و Far Cry 6 از تکنولوژی FSR که زعم بسیاری از کارشناسان، به علت متن باز بودن فناوری AMD ترجیح داده شده است.

حالا گزینه Nvidia Image Scaling در ابزار کنترلی GeForce Experience و Nvidia Control Panel در بخش Manage 3D settings در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. NIS برای تمامی بازی‌های ویدیویی قابل استفاده بوده و احتمالاً تمامی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را نیز در بر می‌گیرد. لذا همان‌طور که مشاهده می‌کنید، واضح است که این یک پاسخ مستقیم به فناوری AMD FidelityFX Super Resolution است که به‌دلیل سادگی، اوپن سورس بودن و مزیت‌های خود به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

فناوری NVIDIA Image Scaling

انویدیا در متن توضیحات خود در اینباره می‌نویسد:

«جدیدترین نسخه Game Ready Driver که در تاریخ ۱۶ نوامبر منتشر شده، آپدیت جدید فناوری مقیاس تصویر انویدیا را برای تمامی کارت گرافیک‌های GeForce در دسترس قرار می‌دهد. NVIDIA Image Scaling بهترین الگوریتم مقیاس بندی فضایی و ارتقاء کیفیت تصاویر را ارائه می‌کند و از هر دو پنل NVIDIA Control Panel و GeForce Experience در دسترس قرار دارد. NIS شامل تنظیمات درون بازی وضوح تصویر برای بسیاری از بازی‌های موجود است و به‌صورت یک SDK متن باز برای تمامی پردازنده‌های گرافیکی قابل استفاده خواهد بود. این SDK از روز گذشته در GitHub نیز در دسترس قرار گرفته تا تمامی توسعه‌دهندگان امکان ادغام آن با بازی‌های خود را داشته باشند.»

انویدیا در ادامه اسلایدهایی را به اشتراک گذاشته که مقایسه‌ی بین عملکرد Native و FSR و NIS و DLSS را به نمایش می‌گذارد. تصویر زیر از بازی Necromunda Hired Gun منتشر شده است.

عملکرد فناوری NVIDIA Image Scaling در بازی

همان‌طور که اشاره شد، NVIDIA Image Scaling هم‌اکنون ازطریق آپدیت جدید درایورهای GeForce Game Ready در دسترس قرار دارد. در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده