نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۹

زمان احتمالی عرضه پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake

درحالی که به‌تازگی شاهد عرضه نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل بودیم، حالا شایعه‌ی جدیدی در رابطه با زمان عرضه نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت موسوم به Raptor Lake منتشر شده است.

Momomo_US از فاش کنندگان اطلاعات موثق سخت‌افزاری، توییت جدیدی را در حساب کاربری خود منتشر کرده که در آن به زمان احتمالی عرضه‌ی پردازنده‌های Raptor Lake و Sapphire Rapids-X شرکت اینتل اشاره کرده است. براین‌اساس گفته می‌شود که پردازنده‌های Mainstream سری Raptor Lake در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهند شد. این کاربر با انتشار دو ایموجی ماهی و دایناسور که نماد پردازنده‌های Sapphire Rapids و Raptor Lake محسوب می‌شوند، به عبارت Q3 اشاره کرده که با زمان عرضه این محسولات ارتباط دارد. بنابراین باید در فاصله ۱۰ الی ۱۲ ماه از زمان عرضه محصولات سری Alder Lake، انتظار ارتقاء به نسل جدید را داشته باشیم.

در ادامه به تمامی اطلاعاتی که تاکنون از نسل جدید پردازنده‌های عمومی اینتل Raptor Lake می‌دانیم، اشاره‌ی کوتاهی خواهیم داشت. همان‌طور که اشاره شد، تراشه‌های سری Raptor Lake-S جایگزین خانواده‌ی Intel Alder Lake-S 12th Gen Core می‌شوند که با دو معماری هسته‌ی کاملاً جدید همراه خواهند شد. اینبار هسته‌های بزرگ یا «عملکرد» این پردازنده‌ها با نام Raptor Cove شناخته می‌شوند که درکنار فناوری پیشرفته‌تری از هسته‌های بهینه‌ی Gracemont قرار خواهند گرفت. معماری هیبریدی یا دوگانه‌ی پردازنده‌های اینتل اولین‌بار با سری آلدرلیک معرفی شد.

مدل‌ها و پیکربندی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل Raptor Lake-S

تصویری از Die پردازنده های Raptor Lake-S

براساس اطلاعاتی که پیش از این فاش شده، خانواده‌ی پردازنده‌های Raptor Lake-S در سه دسته‌ی مختلف جا می‌گیرند که در میزان توان مصرفی و در نتیجه عملکرد پردازشی با هم اختلاف خواهند داشت. اول از همه سری K یا پردازنده‌های رده بالای این نسل را داریم که توان مصرفی ۱۲۵ وات برای آن‌ها متصور است. بعد از آن مدل‌های عمومی ۶۵ وات را خواهیم داشت و درنهایت تراشه‌های کم مصرف و پایین رده‌ی ۳۵ وات این مجموعه را تکمیل می‌کنند. اگر از بالا به پایین حرکت کنیم، تعداد هسته‌ها در این سری به ترتیب ۲۴ و ۱۶ و ۱۰ و ۴ و ۲ هسته خواهد بود که در ادامه می‌توانید رده بندی این محصولات را با جزئیات بیشتری ملاحظه کنید:

  • Intel Core i9 K-Series (8 Golden + 16 Grace) با ۲۴ هسته و ۳۲ رشته و ۳۶ مگابایت حافظه کش
  • Intel Core i7 K-Series (8 Golden + 8 Grace) با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته و ۳۰ مگابایت حافظه کش
  • Intel Core i5 K-Series (6 Golden + 8 Grace) با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته و ۲۴ مگابایت حافظه کش
  • Intel Core i5 S-Series (6 Golden + 4 Grace) با ۱۴ هسته و ۱۶ رشته و ۲۱ مگابایت حافظه کش
  • Intel Core i3 S-Series (4 Golden + 0 Grace) با ۴ هسته و ۸ رشته و ۱۲ مگابایت حافظه کش
  • Intel Pentium S-Series (2 Golden + 0 Grace) با ۴ هسته و ۴ رشته و ۶ مگابایت حافظه کش

تراشه‌های رده بالا و ۱۲۵ واتی سری Raptor Lake-S شامل مدل‌های Core i9 این خانواده هستند که با حداکثر هشت هسته‌ی Raptor Cove و ۱۶ هسته Gracemont پیکربندی ۲۴ هسته‌ای و ۳۲ رشته‌ی این CPU را تشکیل می‌دهد. مدل پرطرفدار و Core i7 این سری نیز از ۱۶ هسته‌ی پردازشی با ساختار ۸ + ۸ هسته‌ی عملکرد و بهینه برخوردار است و مدل اقتصادی Core i5 نیز از ۱۴ هسته با ساختار ۶ + ۸ هسته Raptor Cove و Gracemont استفاده می‌کند که می‌تواند پیشنهاد خوبی برای سیستم‌های اقتصادی گیمینگ باشد.

اما در این سری مدل‌های ارزان‌قیمت Core i3 را نیز خواهیم داشت که برخلاف مدل‌های قبلی از هسته‌های بهینه استفاده نمی‌کنند. گرچه در ادامه مدل‌های Pentium هم وجود دارند که با دو هسته‌ی Raptor Cove بیشتر برای یک سری نوت بوک‌ها و محصولات کم مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تمامی این مدل‌ها، از یک پردازنده گرافیکی یکپارچه با معماری ارتقاء یافته‌ی Xe شامل ۳۲ واحد EU و ۲۵۶ هسته‌ی پردازشی استفاده شده است. برخی مدل‌های Core i5 و Pentium نیز با یک GPU ضعیف‌تر (با ۲۴ و ۱۶ واحد EU) عرضه می‌شوند.

مقایسه پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake-S با مشخصات احتمالی تراشه‌های Raptor Lake-S

نام CPU

تعداد هسته‌های Pتعداد هسته های Eهسته/رشتهحافظه کشTDPقیمت
Core i9-13900K81624/3236MB125W(PL1)228W(PL2)?
Core i9-12900K8816/2430MB125W(PL1)241W(PL2)599$
Core i7-13700K8816/2430MB125W(PL1)228W(PL2)?
Core i7-12700K8412/2025MB125W(PL1)190W(PL2)419$
Core i5-13600K6814/2021MB125W(PL1)228W(PL2)?
Core i5-12600K6410/1620MB125W(PL1)150W(PL2)299$

جزئیات پلتفرم دسکتاپ پردازنده‌های دسکتاپ Raptor Lake-S

در این خصوص تاکنون به استفاده از حافظه‌ی کش بزرگتر L2 که با برند اختصاصی Game Cache معرفی خواهد شد، اشاره شده است. ضمن اینکه انتظار می‌رود یک جهش ۲۰۰ مگاهرتزی در فرکانس کلاک این پردازنده‌ها ایجاد شود. بنابراین باتوجه‌به سقف عملکرد ۵.۳ گیگاهرتزی تراشه‌های آلدرلیک، می‌توان حداکثر فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز را برای سرعت کلاک این تراشه‌ها متصور شد. علاوه‌بر‌این گفته می‌شود که پردازنده‌های Raptor Lake-S با حفظ پشتیبانی از حافظه‌های DDR4، از فناوری جدید DDR5 تا حداکثر سرعت ۵۶۰۰ مگابیت بر ثانیه بهره‌مند خواهند شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده