نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۸

مدیرعامل انویدیا: کمبود عرضه قطعات در سال ۲۰۲۲ ادامه دارد

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا گفته که فکر می‌کند در طول سال آینده هم نرخ تقاضا بسیار بیشتر از حجم عرضه‌ی بازار بوده و نمی‌توان مشکلات زنجیره تأمین را به یکباره حل کرد.

مشکلات کمبود عرضه تراشه‌های نیمه رسانا بیش از یک سال است که دردسرهای بزرگی را برای تمامی قسمت‌های صنعت تکنولوژی به وجود آورده که طبیعتاً شامل صنعت بازی‌های ویدیویی هم می‌شود. از زمان شکل‌گیری این شرایط، روند تولید برای شرکت‌های نینتندو، سونی و مایکروسافت وضعیت پیچیده و غیرمنتظره‌ای را به خود گرفته و این موضوع برای شرکت‌هایی مانند انویدیا و AMD در حوزه‌ی کامپیوترهای خانگی نیز صدق می‌کند. حالا به‌نظر می‌رسد که با ادامه‌ی روند محدودیت در عرضه‌ی کنسول‌های نینتندو سوییچ، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، قرار نیست به این زودی‌ها شاهد پایان کمبودها در زمینه‌ی تراشه‌های الکترونیکی باشیم.

براساس اظهارات اخیر جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا، کمبود تراشه‌های نیمه رسانا که درتولید بسیاری از قطعات سخت‌افزار کامپیوترها و کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در طول سال ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان باید همچنان انتظار محدودیت‌ها را داشته باشند. هوانگ در گفت‌وگو با Yahoo! Finance گفته که تاجایی که به انویدیا مربوط می‌شود، زنجیره‌ی تأمین بزرگ و گسترده‌ی این شرکت تمام تلاش خود را برای عبور از این دوره‌ی سخت به کار خواهد گرفت.

«من فکر می‌کنم که در طول سال آینده نیز نرخ تقاضا همچنان از روند عرضه بیشتر خواهد بود. ما هیچ راه‌حل جادویی و غیرمنتظره‌ای برای جهت دادن به زنجیره تأمین نداریم. ما خوش شانسیم که از چند منبع مختلف بهره می‌بریم و از زنجیره تأمین بزرگ و متنوعی برخورداریم تا از حمایت گسترده‌ی آن‌ها استفاده کنیم.»

تراشه الکترونیکی

البته همان‌طور که احتمالاً در این مدت شنیدید، این اظهارات برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات الکترونیکی چندان هم غیرمنتظره نیست. شرکت‌هایی مانند AMD، توشیبا و Foxconn نیز در اظهارات جداگانه‌ای ادامه‌ی این روند در سال ۲۰۲۲ را تأیید کرده و حتی پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل از احتمال گسترش آن تا سال ۲۰۲۳ نیز صحبت کرده است. لذا آنچه که مسلم است این است که نمی‌توان در آینده‌ی نزدیک انتظار بهبود چشمگیر شرایط را از بازار سخت‌افزار گیمینگ داشت.

از‌طرفی، جدیدترین گزارش وبسایت 3DCenter از وضعیت قیمت پردازنده‌های گرافیکی در بازار اروپا از رشد مجدد قیمت محصولات انویدیا و AMD طی ماه‌های اخیر حکایت دارد. 3DCenter در ادامه خاطر نشان می‌کند که وضعیت فعلی بازار فاصله‌ی زیادی با شرایط متعادل دارد؛ تا جایی که گاهی اوقات تناقضاتی از قبیل قیمت بالاتر کارت گرافیک‌ Radeon RX 6800 و RX 6800 XT نسبت به مدل پرچم‌دار RX 6900 XT به چشم می‌خورد. در بدترین شرایط، کارت‌های گرافیک‌ انویدیا از جمله GeForce RTX 3070 Ti با قیمتی بالاتر از ۲۰۰۰ یورو و GeForce RTX 3090 با حدودا ۴۰۲۹ یورو فروخته می‌شوند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده