نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۵

نتایج بنچمارک پردازنده Core i7-12700H؛ سریع‌تر از پرچمدار Core i9 نسل قبل

نتایج بنچمارک پردازنده موبایل Intel Core i7-12700H از سری Alder Lake-P فاش شده و از برتری قابل‌توجه این CPU نسبت به سریع‌ترین پردازنده سری AMD Ryzen 5000H حکایت دارد.

نتایج بنچمارک پردازنده ۱۴ هسته‌ای Intel Core i7-12700H عملکرد چند رشته‌ی بسیار عالی این CPU را در مقایسه با AMD Ryzen 9 5980HX و Core i9-11980HK از نسل قبل نشان می‌دهد. همان‌طور که اشاره شد، Intel Core i7-12700H از ۱۴ هسته و ۲۰ رشته برخوردار است و به‌نظر می‌رسد که هر دو مدل Core i7 و Core i9 سری پردازنده‌های موبایل Alder Lake-P قرار است از یک پیکربندی مشابه ۱۴ هسته‌ای، متشکل از ۶ هسته Golden Cove و ۸ هسته Gracemont استفاده کنند.

نتایج عملکرد این CPU در دیتابیس Geekbench 5 مشاهده شده که در این مورد خاص، لپ‌تاپ Gigabyte AERO 5 XE میزبان این CPU بوده است. سرعت کلاک بیس این CPU در حدود ۲.۷ گیگاهرتز گزارش شده و سرعت کلاک بوست آن نیز به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد. براساس شایعات، حجم حافظه کش این CPU نیز ۲۴ مگابایت خواهد بود و توان مصرفی میانگین آن از ۳۵ تا ۴۵ وات بیان شده است.

پیش از این نتایج بنچمارک این CPU در لپ‌تاپ HP Omen نیز منتشر شده بود که سرعت کلاک آن در این مورد بالاتر است که نشان می‌دهد در آن مورد CPU با TDP پایین‌تر درحال کار بوده است. مدل مورد استفاده در لپ‌تاپ Gigabyte AERO با برخورداری از سیستم خنک‌کننده قوی‌تر می‌تواند به TDP بالاتر و در نتیجه عملکرد سریع‌تر دسترسی داشته باشد. از دیگر مشخصات ذکر شده باید به ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-2666 مورد استفاده در این تست اشاره کرد.

نتایج بنچمارک Core i7-12700H

در خصوص عملکرد پردازنده Intel Core i7-12700H باید اول از همه به امتیاز ۱۳۴۰ آن در تست تک هسته و امتیاز ۱۱۲۳۸ آن در تست چند هسته اشاره کرد. به منظور مقایسه می‌توان پردازنده AMD Ryzen 9 5980HX به‌عنوان سریع‌ترین مدل از سری Ryzen 5000H اشاره کرد که ۳۵ درصد پایین‌تر از پیشنهاد جدید اینتل قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، پردازنده جدید نسل دوازدهمی اینتل ۳۳ درصد سریع‌تر از Core i9-11980H از نسل قبل عمل می‌کند که هنوز پرچم‌دار پلتفرم‌های موبایل محسوب می‌شود.

پردازنده Core i7-11700H به‌عنوان هم رده‌ی نسل یازدهمی این CPU نیز ۴۵ درصد ضعیف‌تر Core i7-11700H در تست‌ها ظاهر می‌شود. بنابراین باید گفت که میزان پیشرفت این CPU نسبت به تمامی کاندیدهای مقایسه شده بسیار عالی و قابل قبول بوده است. با مقایسه‌ی این پردازنده با مدل هم رده‌ی خود از نسل دهم یعنی Core i7-10750H به یک اختلاف ۲ برابری می‌رسیم که بهتر می‌تواند برتری این CPU را نشان بدهد.

عملکرد تک هسته Core i7-12700H

عملکرد چند هسته Core i7-12700H

همان‌طور که در بررسی پردازنده‌های دسکتاپ سری Alder Lake نیز مشاهده شده، طراحی هیبریدی یا دوگانه‌ی معماری پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل یک بار دیگر به پیش‌گام شدن این سری در صنعت پردازنده‌های کامپیوتری منجر شده است. به‌خصوص در سطح کاربری عمومی که برتری آن‌ها نسبت به سری AMD Ryzen 5000 به‌سادگی به ۲۰ الی ۳۰ درصد می‌رسد. حالا همین شرایط از سری Alder Lake-P به‌عنوان مدل‌های ویژه‌ی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل نیز انتظار می‌رود. جایی که Core i9-12900HK می‌تواند به سریع‌ترین پردازنده‌ی موجود در بازار لپ‌تاپ‌ها تبدیل شود.

از سوی دیگر AMD هم بیکار ننشسته و قصد دارد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ پردازنده‌های Rembrandt با معماری ارتقا یافته‌ی Zen 3+ را معرفی کند. البته آن‌ها فعلا به پیکربندی ۸ هسته و ۱۶ رشته بسنده می‌کنند که در نتیجه نمی‌توان بهبود قابل‌توجه عملکرد چند رشته را برای آن متصور شد. اما میزان پیشرفت عملکرد تک رشته‌ی این پردازنده‌ها می‌تواند جالب توجه باشد. درواقع پاسخ اصلی AMD به طراحی هیبریدی پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد. جایی که پردازنده‌های Raphael-H با دو برابر کردن تعداد هسته‌ها و رشته‌های تراشه‌های موبایلی می‌توانند بار دیگر اینتل را از تخت پادشاهی پایین بکشند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده