نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۵

معرفی بنچمارک گیمینگ جدید 3DMark برای حافظه‌های SSD

3DMark تست بنچمارک جدیدی را برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی سیستم طراحی کرد که تحت چند سناریوی شبیه‌سازی شده‌ی گیمینگ، سرعت و عملکرد درایو SSD را مورد بررسی قرار می‌دهد.

3DMark Storage Benchmark نام ابزار جدید آزمایش عملکرد SSD در مجموعه‌ی 3DMark است که به کاربر کمک می‌کند تا از وضعیت عملکرد سیستم گیمینگ خود اطلاع حاصل کند. کاربران می‌توانند به دو طریق از این ابزار استفاده کنند. راه اول، خرید بسته‌ی کامل تست 3DMark از استیم است که در حال حاضر با قیمت ۲۹.۹۹ دلار عرضه می‌شود. روش دوم خرید این محصول به‌صورت مستقل است که در استیم ۲.۹۹ دلار قیمت دارد.

3DMark با اشاره به اینکه گیمرها امروزه با مجموعه‌ی گسترده‌ای از محصولات مختلف در حوزه‌ی درایوهای ذخیره‌سازی SSD مواجه هستند، وجود یک ابزار ساده و مطمئن برای ارزیابی عملکرد محصولات گوناگون را ضروری می‌داند. درایوهای SSD از مدل‌های هیبریدی گرفته تا پیشنهاد‌ها SATA و NVMe در رنج متنوعی در اختیار کاربران قرار دارند، اما مشکل اصلی اینجا است که بسیاری از ابزارهای تست عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی، از ابتدا برای هارد درایوها طراحی شدند.

در نتیجه پیدا کردن یک ابزار اختصاصی، معتبر و قابل اتکا، خواسته‌ی بسیاری از کاربران این قبیل محصولات است. تقریبا همه‌ی این بنچمارک‌ها از ورک‌لودهای ترکیبی و شبیه‌سازی شده برای سنجش عملکرد حافظه استفاده می‌کنند که نتایج آن می‌تواند با واقعیت اختلاف داشته باشد. حالا بنچمارک حافظه‌ی 3DMark، معیار جدیدی را برای سنجش عملکرد SSD ارائه کرده است که با پشتیبانی مستقیم از آخرین تکنولوژی مورد استفاده‌ی این صنعت از ابتدا تاکنون، این مسئله را رفع می‌کند. این بنچمارک روی عملکرد واقعی گیمینگ تمرکز دارد و از ورک‌لودهای مصنوعی و شبیه‌سازی شده استفاده نمی‌کند.

بنچمارک اس اس دی 3DMark

عملکرد یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی، به‌طور مؤثر از دو عملیات ورودی و خروجی تشکیل می‌شود. 3DMark ادعا می‌کند که می‌توان در حین عملکرد SSD، این فرایندها را ثبت و ضبط کرد که آن را «ردیابی عملکرد SSD» می‌نامد. با درنظرگرفتن این نکته، باید گفت که معیار سنجش عملکرد حافظه‌ی 3DMark، با استفاده از داده‌هایی که از بازی‌های محبوب به‌دست می‌آورد، عملکرد SSD در شرایط واقعی را تشریح می‌کند. 3DMark سناریوهای زیر را به‌عنوان ملاک سنجش عملکرد، ابزار خود قرار داده است:

  • بارگذاری بازی Battlefield™ V از زمان اجرا تا رسیدن به منوی اصلی
  • بارگذاری بازی Call of Duty®: Black Ops 4 از زمان اجرا تا رسیدن به منوی اصلی
  • بارگذاری بازی Overwatch® از زمان اجرا تا منوی اصلی
  • ضبط یک ویدیوی 1080p از گیم‌پلی بازی Overwatch با نرخ فریم 60FPS و با استفاده از نرم‌افزار Open Broadcaster Software
  • نصب بازی The Outer Worlds از لانچر اپیک گیمز
  • ذخیره‌سازی روند بازی در The Outer Worlds
  • کپی کردن پوشه استیم بازی Counter-Strike®: Global Offensive از SSD اکسترنال به درایو سیستم

بنچمارک 3DMark برای SSD

معیار سنجش عملکرد حافظه‌ی SSD سیستم نیز مانند سایر بنچمارک‌های 3DMark یک امتیاز با مقیاس اختصاصی خود را برای عملکرد SSD در نظر می‌گیرد که می‌توان از این طریق به مقایسه‌ی محصولات مختلف پرداخت. ضمن اینکه می‌توانید داده‌های خام پهنای باند درایو و زمان متوسط دسترسی به SSD را نیز دریافت کنید. اما امتیاز اصلی، مهم‌ترین داده‌ی به‌دست آمده از این تست بنچمارک است.

به‌عنوان مثال، 3DMark چهار درایو اس اس‌دی NVMe Gen 3 و Gen 4 را در این تست مورد بررسی قرار داده و نتایج عملکرد آن را به‌عنوان نمونه ارائه کرده که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

  • درایو Intel® Optane™ SSD 900P 280 GB (PCI Express 3 M.2): امتیاز ۴۲۴۱
  • درایو Samsung® SSD 980 PRO 500 GB (PCI Express 4 M.2): امتیاز ۲۸۵۸
  • درایو WD_BLACK™ SN750 NVMe 500GB (PCI Express 3 M.2): امتیاز ۲۰۱۴
  • درایو Samsung® SSD 860 EVO 1 TB (SATA III): امتیاز ۱۱۹۳

این امتیازات عملا به‌معنی این است که درایو اس اس‌دی Intel Optane از بین این چهار کاندیدا بهترین عملکرد گیمینگ را ارائه می‌کند و سامسونگ 860EVO کندترین عملکرد گیمینگ را در این بین دارد. البته به احتمال زیاد این برتری منجر به اجرای بازی با نرخ فریم بهتر نخواهد شد. اما برخورداری از یک SSD سریع‌تر، باعث می‌شود بازی‌ها به مراتب سریع‌تر لود شوند؛ به شرط اینکه CPU شما گلوگاه (Bottleneck) نباشد. باتوجه به سرعت بسیار بالای درایوهای جدید NVMe SSD، یک CPU کند می‌تواند در عملکرد درایو SSD شما با حداکثر سرعت ممکن اختلال ایجاد کند.

از آنجایی که روزبه‌روز بازی‌های بیشتری برای عملکرد بهتر به درایوهای ذخیره‌سازی SSD احتیاج پیدا می‌شوند، این تست بنچمارک می‌تواند معیار مفیدی برای خرید بهترین SSD موجود برای مصارف گیمینگ در آینده باشد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کابران در میان بگذارید.


منبع tomshardware
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده