نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۵

احتمال راهیابی طراحی 3D Cache به پردازنده‌های گرافیکی AMD

به‌نظر می‌رسد که AMD بعد از تراشه‌های EPYC و Ryzen، در طراحی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی RDNA نیز از 3D Cache در قالب 3D Infinity Cache استفاده خواهد کرد.

گفته می‌شود که AMD در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی RDNA از تکنولوژی 3D Infinity Cache بهره خواهد برد. AMD با معماری RDNA 2 اولین نسل از فناوری Infinity Cache را معرفی کرد که درواقع یک حافظه کش بسیار سریع با پهنای باند بالا و روی دای GPU است امکان دسترسی سریع پردازنده گرافیکی را فراهم می‌کند. طراحی فعلی این تراشه‌ها تا حداکثر ظرفیت ۱۲۸ مگابایت و پهنای باند ۲ ترابایت بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. اما حالا و برای پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 شایعه شده که ظرفیت حافظه Infinity cache دو برابر شده و در Navi 33 به ۲۵۶ مگابایات و Navi 31 به ۵۱۲ مگابایت خواهد رسید. Greymon55، از منابع قابل اتکای افشای اخبار سخت افزاری منبع این اطلاعات بوده است.

البته باتوجه به طراحی MCM تراشه‌ی Navi 31، حافظه IFC این GPU به دو بخش تقسیم می‌شود و درواقع از دو حافظه کش ۲۵۶ مگابایتی به ازای هر چیپ برخوردار است. حالا جدیدترین شایعات، از طراحی سه‌بعدی استک‌های حافظه Infinity Cache در سری RDNA 3 حکایت دارند. لذا علاوه‌بر طراحی MCM تراشه‌های RDNA 3، این احتمال وجود دارد که در این نسل شاهد به کارگیری یک تکنولوژی جدید در زمینه نحوه انباشت حافظه کش در پردازنده‌های گرافیکی باشیم. بنابراین فناوری کش سه‌بعدی از این پس در تمامی محصولات AMD از سری Ryzen ،EPYC و Radeon به کار گرفته خواهد شد.

طراحی RDNA 2 پردازنده های گرافیکی AMD

علاوه‌براین AMD برای معرفی پردازنده‌های گرافیکی CDNA 2، ویژه‌ی سرورها آماده می‌شود که اولین محصولاتی هستند که از فناوری MCM برخوردار هستند. تاکنون چیزی درباره به کارگیری فناوری Infinity Cache در طراحی CDNA گفته نشده، اما این احتمال وجود دارد که با افزایش نیاز به پهنای باند بیشتر، این روش در پردازنده‌های سرور این شرکت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA 3 در نسل جدید کارت گرافیک‌های Radeon RX مورد استفاده قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود نسبت به محصولات فعلی سری RDNA 2 سه برابر عملکرد قوی‌تر داشته باشند. بنابراین معرفی معماری RDNA 3 نقطه عطف مهمی در روند تحول پردازنده‌های گرافیکی محسوب شده و از اهمیت بالایی برخوردار است. AMD که همین حالا هم تکنولوژی‌های نسل جدید FSR و Raytracing را به کاربران ارائه می‌کند، با معرفی محصولات جدید خود تنور رقابت بین تیم سرخ و سبز را داغ‌تر از همیشه خواهد کرد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده