نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۴

ادامه‌ی پشتیبانی از حافظه‌ DDR4 در نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل

به‌نظر می‌رسد که اینتل در زمان عرضه‌ی نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت نیز همچنان از استاندارد حافظه‌ی DDR4 پشتیبانی خواهد کرد.

براساس گزارش Moore’s Law is Dead، حداقل تا زمان عرضه‌ی نسل بعدی پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake، پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 کنار گذاشته نخواهد شد. این یوتیوبر که بارها اطلاعات صحیحی از تراشه‌های اینتل را پیش از اعلام رسمی اطلاع‌رسانی کرده، حالا و در جدیدترین ویدیوی خود تأیید می‌کند که پشتیبانی از استاندارد حافظه DDR4 حداقل تا سری Raptor Lake ادامه خواهد داشت. بنابراین نسل بعدی پردازنده‌های آلدرلیک که قرار است مجدداً بر پایه‌ی سوکت LGA1700 طراحی شوند، با همه‌ی مادربردهای Z690 و مدل‌های آینده‌ی H670/B660/H610 سازگار خواهند بود که خب قاعدتاً از تراشه‌های DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

البته باتوجه‌به اینکه در نسل Raptor Lake انتظار پیشرفت چشمگیری نسبت به Alder Lake نمی‌رود، این خبر چندان غیرمنتظره نخواهد بود. ظاهراً در این نسل فقط تعداد هسته‌های بهینه Gracemont نسبت به تراشه‌های Alder Lake دو برابر خواهد شد.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که انتظار داریم AMD به‌زودی جزئیات بیشتری از پلتفرم جدید AM5 را برای پردازنده‌های Raphael به اشتراک بگذارد. هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده که آیا نسل جدید پلتفرم AMD نیز از تکنولوژی DDR5 پشتیبانی می‌کند یا اینکه با ادامه‌ی پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 در شماری از پردازنده‌های جدید AM5 پیش می‌رود.

مدل های نسل بعد پردازنده های اینتل

تاکنون تعداد ۲۴ هسته‌ی (۸ هسته P به‌علاوه ۱۶ هسته E) پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake-S با محدوده‌ی TDP مشابه ۱۲۵ و ۶۵ و ۳۵ وات این سری برای مدل‌های ویژه‌ی دسکتاپ تأیید شده است. این CPUها برای دستگاه‌های قابل حمل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما مشخصات فنی نسل بعدی پردازنده‌های Alder Lake-P/M هنوز به تأیید منابع رسمی نرسیده است.

درحالی که فقط چند روز از عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل فاصله گرفتیم، عرضه‌ی تراشه‌های Raptor Lake نیز برای اواخر سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است که حدوداً همزمان با معرفی معماری Zen4 توسط AMD می‌شود. در جدول زیر، مسیر پیش روی اینتل برای معرفی نسل‌های آینده‌ی پردازنده‌های خود را براساس شایعات ملاحظه می‌کنید.

مسیر پیش روی اینتل برای معرفی نسل‌های بعدی CPU (شایعه)

سری پردازنده

Alder Lake

Raptor LakeMeteor LakeArrow LakeLunar LakeNova Lake
بازه عرضهسه ماهه چهارم ۲۰۲۱سه ماهه چهارم ۲۰۲۲سه ماهه دوم ۲۰۲۳سه ماهه چهارم ۲۰۲۳سه ماهه چهارم ۲۰۲۴۲۰۲۵
فناوری ساختIntel 7Intel 7Intel 4نامعلومنامعلومنامعلوم
معماری هسته های بزرگGolden CoveRaptor CoveRedwood CoveLion CoveLion CovePanther Cove
معماری هسته های کوچک GracemontGracemontCrestmontSkymontSkymontDarkmont
معماری گرافیکGen12.2Gen12.2Gen12.7نامعلومGen13نامعلوم
حداکثر تعداد هسته ها(8C+8c) 16(8C+16c) 24نامعلوم(8C+32c) 40نامعلومنامعلوم
سوکتLGA1700LGA1700نامعلومنامعلومنامعلومنامعلوم
حافظه تحت پشتیبانیDDR4/DDR5-4800DDR4/DDR5-5600DDR5نامعلومنامعلومنامعلوم
رابط PCIePCIe 5.0PCIe 5.0PCIe 5.0نامعلومنامعلومنامعلوم
نسلدوازدهمسیزدهمچهاردهمپانزدهمشانزدهمهفدهم

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده