نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۹

نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، دو برابر سریع‌تر از سری امپر

کارت گرافیک‌ سری GeForce RTX 40 می‌توانند دو برابر سریع‌تر از نسل فعلی باشند، اما این جهش بزرگ با افزایش بی‌سابقه‌ی توان مصرفی این محصولات همراه خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که سال آینده برای صنعت سخت‌افزار متصور می‌شویم، عرضه نسل جدید کارت گرافیک‌ انویدیا براساس معماری Ada Lovelace است که مثل همیشه مرزهای فناوری سخت‌افزار گیمینگ را جا‌به‌جا خواهد کرد. اما در شرایطی که انتظار می‌شود محصولات سری GeForce RTX 40 از نظر عملکرد، یک رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کنند، این امر به احتمال زیاد به دو برابر شدن توان مورد نیاز برای تغذیه‌ی این پردازنده‌های قدرتمند منجر خواهد شد. Greymon55 یک بار دیگر به این شایعه پرداخته تا احتمال صحت آن بیشتر شود.

Greymon55 در توییتر ادعا کرده که Ada Lovelace، سبک معماری جدید انویدیا در نسل بعدی کارت گرافیک‌ جی‌فورس RTX، از نظر عملکرد دوبرابر بهتر از سری امپر خواهد بود؛ اما توان مصرفی آن نیز حدودا دو برابر خواهد شد. این منبع غیررسمی، به‌طور فعال به انتشار اطلاعات موثق از محصولات جدید انویدیا وAMD پرداخته که بسیاری از آن‌ها با واقعیت تناسب داشتند.

براساس گزارش‌هایی که قبلاً در این خصوص منتشر شده بود، اینطور به‌نظر می‌رسد که هدف‌گذاری هر دو شرکت انویدیا و AMD برای نسل جدید، دو برابر کردن عملکرد GPU نسبت به نسل قبل است که این هدف به‌طور چشمگیری به افزایش توان مصرفی این محصولات منتهی می‌شود.

طراحی رفرنس کارت گرافیک جدید انویدیا

پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace در نسل بعدی کارت گرافیک‌ GeForce RTX 40 مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به‌طور مستقیم به رقابت با محصولات سری Radeon RX 7000 مبتنی‌بر معماری RDNA 3 شرکت AMD بپردازند. هنوز هم گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر احتمال به‌کار گیری روش MCM در طراحی پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا به گوش می‌رسد. مدل موسوم به Hopper که به‌طور ویژه در دیتا سنترها و مصارف هوش مصنوعی به کار می‌رود، محصول جدیدی است که گفته می‌شود به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد.

ظاهراً انویدیا در این GPU برای اولین‌بار از معماری MCM استفاده کرده است. این شرکت رسماً اعلام کرده که در محصولات سری Ada Lovelace از این فناوری استفاده نمی‌کند، لذا همچنان باید انتظار طراحی یکپارچه‌ی سنتی را از آن داشته باشیم. انتظار می‌رود در ساختار تراشه‌های Ada Lovelace از فناوری تولید ۵ نانومتری TSMC استفاده شود و از نظر سبک معماری نوآوری‌های خاص خود را داشته باشد.

اعداد و ارقامی که تاکنون در قالب شایعات به مشخصات اولیه‌ی این تراشه‌ها نسبت داده می‌شوند، ارتقاء چشمگیر تعداد هسته‌های پردازشی را نسبت به نسل فعلی نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال Kopite ادعا کرده که پردازنده گرافیکی AD102 از ۱۸۴۳۲ هسته CUDA برخوردار است که البته به احتمال زیاد رفته‌رفته دچار تغییراتی هم خواهد شد که نشان می‌دهد دو برابر تعداد هسته‌هایی که در سری امپر ارائه شده و نسبت به خانواده Turing پیشرفت بسیار چشمگیری محسوب می‌شد. ما با این تعداد هسته باید انتظار سرعت کلاک ۲.۲ گیگاهرتز را از این GPU داشته باشیم که به معنای ۸۱ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی است. جا دارد در اینجا یادآوری کنیم که RTX 3090 به‌عنوان پرچم‌دار حال حاضر محصولات انویدیا از ۳۲ ترافلاپس توان پردازش FP32 برخوردار است.

تراشه‌ی ساخته شده بر اساس معماری آمپر انویدیا

اما همان‌طور که اشاره شد، این قابلیت خیره‌کننده به قیمت توان مصرفی بالای این محصولات تمام می‌شود. انویدیا همین حالا هم عرضه‌ی کارت گرافیک ارتقاء یافته RTX 3090 Ti را برنامه‌ریزی کرده که اولین کارت گرافیک منطبق بر رابط PCIe Gen 5.0 در بازار به شمار می‌رود. توان مصرفی یا TGP این کارت به ۴۵۰ وات می‌رسد که بعید نیست در سری GeForce RTX 40 با ارقام ۵۰۰ یا حتی ۶۰۰ وات سروکار داشته باشیم. به همین دلیل است که یک کانکتور جدید با قابلیت عبور این میزان انرژی با نرخ مناسب برای نسل جدید کارت گرافیک‌ها در دست طراحی و توسعه قرار دارد.

مقایسه توان پردازش احتمال نسل جدید کارت گرافیک ها

مقایسه تخمینی عملکرد نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD

Kopite7kimi از دیگر منابع شناخته شده نیز چندی پیش اشاره‌ای به جزئیات مشخصات فنی تراشه‌های NVIDIA Ada Lovelace داشته و جدول زیر را برای مقایسه‌ی این محصولات با دو نسل قبلی ارائه کرده است.

مقایسه Ada Lovelace با دو نسل قبل براساس شایعات Kopite7kimi

پردازنده گرافیکی

TU102GA102AD102
سبک معماریTuringAmpereAda Lovelace
فناوری ساختTSMC 12nm NFFSamsung 8nm5nm
کلاسترهای پردازش گرافیکی (GPC)۶۷۱۲
کلاسترهای پردازش تکسچرها (TPC)۳۶۴۲۷۲
مولتی پردازنده‌های جریانی (SM)۷۲۸۴۱۴۴
تعداد هسته های CUDA۴۶۰۸۱۰۷۵۲۱۸۴۳۲
مقدار تئوری ترافلاپس۱۶.۱۳۷.۶۸۰
کارت گرافیک پرچم‌دارRTX 2080 TiRTX 3090RTX 4090
توان مصرفی۲۵۰ وات۳۵۰ وات۴۵۰ - ۶۰۰ وات
زمان عرضهسپتامبر ۲۰۱۸سپتامبر ۲۰۲۰۲۰۲۲

انتظار می‌رود که خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace نیز چیزی شبیه به همان جهش عملکردی را که از Maxwell به Pascal مشاهده کردیم ارائه کنند. انویدیا فعلا سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ را برای عرضه‌ی این محصولات برنامه‌ریزی کرده اما با شرایطی که بر صنعت سخت‌افزار حاکم است، احتمال به تعویق افتادن این زمان تا سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده