نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۲

پردازنده Intel Core i5-12400F رقیب Ryzen 5 5600X با نصف قیمت

پردازنده‌ی عرضه نشده‌ی Intel Core i5-12400F با ۶ هسته و ۱۲ رشته می‌تواند عملکرد هم سطح و قیمت به مراتب کمتری نسبت به تراشه‌ی Ryzen 5 5600X از شرکت AMD داشته باشد.

اینتل اخیرا از ۶ پردازنده نسل دوازدهمی سری Core K این شرکت با توان مصرفی آنلاک شده‌ی ۱۲۵ وات رونمایی کرد. مدل‌های میان‌رده‌ی این مجموعه که به‌عنوان نسخه غیر K شناخته می‌شوند نیز با توان ۶۵ وات تا ژانویه‌ی سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند. اما نشریه فرانسوی Comptoir Hardware به طریقی موفق به دسترسی به یکی از این پردازنده‌ها شده و اطلاعات فنی آن را منتشر کرده است. Core i5-12400F با ۶ هسته‌ی Golden Cove و ۱۲ رشته طراحی شده و در ساختار آن خبری از هسته‌های بهینه‌ی Gracemont نخواهد بود.

درواقع این CPU اولین مدل غیر K از سری آلدرلیک محسوب می‌شود که پیش از عرضه مورد بررسی قرار گرفته است. گفته می‌شود پردازنده‌ی مذکور، درواقع یک نمونه‌ی مهندسی است و نتایج عملکرد مدل نهایی می‌تواند اندکی اختلاف داشته باشد. توان مصرفی پردازنده Intel Core i5-12400F، ۶۵ وات تعیین شده که البته لازم به ذکر است اینتل نحوه‌ی نام‌گذاری محدوده‌ی توان مصرفی را تغییر داده و TDP حالا به توان فرکانس پایه‌ی پردازنده اشاره دارد.

وبسایت Comptoir Hardware اعلام کرده که مادربرد مورد استفاده، به‌صورت خودکار توان مصرفی CPU را به ۱۱۷ وات محدود کرده که احتمالا یا به TDP «آینده‌» این نمونه مربوط شده یا مقدار PL2 (توان حداکثری توربو) را نشان می‌دهد.

تصویر منتسب به Intel Core i5-12400F

فرکانس نمونه‌ی مهندسی این CPU روی یک هسته از ۸۰۰ مگاهرتز تا ۴.۴ گیگاهرتز به ثبت رسیده است. بعد از رسیدن به زمانی‌که CPU می‌تواند به وضعیت PL2 دست پیدا کند، فرکانس عملکرد CPU تا ۳.۴ گیگاهرتز کاهش یافته است.

بنچمارک CPU-Z پردازنده Intel Core i5-12400F

این پردازنده روی سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ تست شده و از یک حافظه‌ی DDR5 درکنار آن استفاده شده است. البته ناشر این اطلاعات اشاره‌ای به سرعت عملکرد حافظه‌ی مورد استفاده نکرده است. علاوه‌براین، یک کارت گرافیک مجزای Radeon RX 6900 XT نیز در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه می‌توانید نمودارها و داده‌های CPU-Z، بنچمارک Cinebench، عملکرد کلی گیمینگ و توان مصرفی این CPU را ملاحظه کنید.

پردازنده Core i5-12400F طبق این داده‌ها رقیب خوبی برای AMD Ryzen 5 5600X محسوب می‌شود که از ۶ هسته و ۱۲ رشته برخوردار است. البته می‌توان انتظار داشت که پردازنده‌ی اینتل قیمت به نسبت کمتری داشته باشد. مدل هم رده‌ی این محصول در سری Rocket Lake-S با قیمت مصوب ۱۵۷ دلار پیشنهاد شده بود که تقریبا نصف قیمت پردازنده AMD است. حالا این دو CPU عملکرد گیمینگ کاملا یکسانی دارند و اختلاف آن‌ها فقط به چند وات توان مصرفی محدود می‌شود. بنابراین AMD Ryzen 5 5600X نه‌تنها رقابت شدیدی با Core i5-12600K خواهد داشت، بلکه حالا تا ۲ ماه دیگر یک رقیب بسیار ارزان‌تر هم پیدا خواهد کرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده