نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۷

ادامه افزایش قیمت پردازنده های گرافیکی

قیمت GPU در هفته‌های گذشته بیشتر و بیشتر شده است. اکنون سری AMD Radeon RX 6000 با حدودا دو برابر قیمت واقعی خود به فروش می‌رسد.

جدیدترین گزارش وبسایت 3DCenter از وضعیت قیمت پردازنده‌های گرافیکی در بازار اروپا از رشد مجدد قیمت محصولات انویدیا و AMD طی ماه‌های اخیر حکایت دارد. البته این گزارش تنها به کارت گرافیک‌هایی که تا ماه مارس عرضه شدند، پرداخته است. لذا محصولاتی از قبیل Radeon RX 6600 یا GeForce RTX 3070Ti و 3080Ti در این نمودار وجود ندارند.

با درنظرگرفتن این نکته چیزی که اول از همه جلب توجه می‌کند، قیمت دو برابری پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA2 نسبت به قیمت مصوب MSRP است. برای این محصول، قیمت بازار بیشترین اختلاف (۱۰۱٪) را با قیمت واقعی دارد. این درحالی است که متوسط قیمت فروش محصولات سری NVIDIA RTX 30 به ۸۸٪ بالاتر از MSRP رسید که ۱۶ درصد بیشتر از آمار ارائه‌شده در تاریخ ۱۰ اکتبر است.

نمودار نوسانات قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD

3DCenter در ادامه خاطر نشان می‌کند که وضعیت فعلی بازار فاصله‌ی زیادی با شرایط متعادل دارد؛ تا جایی که گاهی اوقات تناقضاتی از قبیل قیمت بالاتر کارت گرافیک‌های Radeon RX 6800 و RX 6800 XT نسبت به مدل پرچم‌دار RX 6900 XT به چشم می‌خورد. در بدترین شرایط، کارت گرافیک‌های انویدیا از جمله GeForce RTX 3070 Ti با قیمتی بالاتر از ۲۰۰۰ یورو و GeForce RTX 3090 با حدودا ۴۰۲۹ یورو فروخته می‌شوند.

قیمت پردازنده‌های گرافیکی AMD در حدفاصل ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ تا ۲۹ام همین ماه میلادی، ۱۸ درصد افزایش یافت و این میزان برای انویدیا به ۱۶ درصد می‌رسد. قیمت این محصولات از ۴ ژوئیه ۲۰۲۱ به بعد، مجددا بیشتر شده است. به عبارت دیگر قیمت GPU در کمتر از یک ماه، با نرخ دو رقمی افزایش پیدا کرد.

آمار و ارقام این گروه تحقیقاتی بیشتر از فروشگاه‌های بزرگ آلمان و اتریش برداشته شده‌اند. پس ممکن است بسته به محل زندگی افراد، قیمت‌ها تفاوت قابل توجهی داشته باشند. در حال حاضر زنجیره‌ی جهانی عرضه‌ی محصولات الکترونیکی همچنان با محدودیت دست‌وپنجه نرم می‌کند که علت اصلی آن کمبود تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا و سایر قطعات ضروری است. در این بازار، عرضه هنوز به اندازه‌ی تقاضا نیست؛ مسئله‌ای که پلی استیشن 5 سونی و ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت نیز هرکدام در حد خود با آن روبه‌رو هستند. البته عوامل دیگری از قبیل هجوم ماینرها به سمت سخت‌افزار گیمینگ نیز در این امر تأثیرگذار بوده است. تازه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، کارخانه‌ها حالا کارکنان کمتری دارند.

کارت گرافیک های انویدیا و AMD

دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در اظهارات اخیر خود به رفع کمبود تراشه‌های الکترونیکی در بازار طی نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است. از طرفی پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل نظر خود را درباره‌ی عدم ایجاد تعادل در زنجیره‌ی عرضه و تقاضای برخی محصولات سخت‌افزاری گفت. به عقیده‌ی او شاید مشکلات کمبود عرضه در بازار سخت‌افزار تا سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه پیدا کنند.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده