نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۸

تصاویر فاش شده از کارت گرافیک پرچمدار اینتل آرک

تصاویر جدیدی از کارت گرافیک پرچم‌دار سری Intel Arc Alchemist در اینترنت فاش شده‌اند که طراحی، رنگ‌بندی و PCB این محصول را نشان می‌دهند.

کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead تصاویر جدیدی از کارت گرافیک Arc Alchemist شرکت اینتل را منتشر کرد. این کارت گرافیک به‌زودی عرضه می‌شود و تصاویر منتشرشده، اولین نسل پردازنده‌های گرافیکی مجزای اینتل را از زوایای مختلفی به تصویر می‌کشند. لازم به ذکر است که همین منبع پیش از این تصویری از نمونه‌ی مهندسی Intel Xe-HPG را به همراه تصاویر مهم دیگر به اشتراک گذاشته بود. اما این بار خبری از رندرهای گرافیکی نیست و با تصاویر واقعی پرچم‌دار کارت گرافیک اینتل آرک مواجه هستیم. تصاویر احتمالا در حال نمایش نسخه‌ی پیش‌تولید کارت گرافیک هستند یا اینکه طراحی رفرنس محصولات جدید اینتل را نشان می‌دهند.

کارت گرافیک پرچمدار اینتل آرک

در اولین نگاه به این تصاویر، می‌توان تفاوت پیکربندی PCB این کارت را نسبت به نمونه‌ی مهندسی آن مشاهده کرد. همچنین در ادامه تأیید می‌شود که این مدل درواقع همان نسخه‌ی جدیدتر مبتنی بر پردازنده گرافیکی DG2-512EU است که برخلاف نمونه‌های اولیه، PCB سیاه‌رنگ و بدنه‌ی نقره‌ای دارد. طراحی این محصول ارتقا قابل توجهی نسبت به رنگ‌بندی سبز PCB و پوسته‌ی مشکی آن در واحدهای قبلی داشته است.

بااین‌حال توان ورودی کارت تغییر نکرده است. مدل مناسب کامپیوتر خانگی فقط از کانکتورهای ۸ پین و ۶ پین استفاده می‌کند و توان مصرفی تقریبی آن حدودا ۲۲۵ وات تخمین زده می‌شود. با معرفی استاندارد PCI-Express 5.0، تولیدکنندگان منبع تغذیه و کارت گرافیک‌ها از یک کانکتور جدید برق براساس استاندارد Gen5 استفاده خواهند کرد. البته هنوز مشخص نیست که اینتل چه زمانی تصمیم به ارائه‌ی این کانکتورها برای پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist می‌گیرد.

مدل 512EU این کارت به ۴۰۹۶ واحد سایه‌زن مجهز شده است و حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 خواهد داشت. این مدل برای رقابت با NVIDIA RTX 3070 و AMD Radeon RX 6700 به بازار می‌آید. البته در برخی پیش‌بینی‌ها عملکرد تراشه‌ی Alchemist را بالاتر از این محصولات در نظر می‌گیرند.

طراحی داخلی کارت گرافیک اینتل آرک الکمیست

علاوه‌بر این تصاویری از کندترین مدل این سری که از یک پردازنده گرافیکی DG2-128EU استفاده می‌کند نیز به اشتراک گذاشته شده است. البته که این تصاویر برخلاف تصاویر قبلی واقعی نیستند. اما مسئول کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead می‌گوید این کارت را از نزدیک دیده است و رندرهایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، به خوبی آن را نشان می‌دهند. به نظر او دلیلی وجود ندارد که ارزان‌ترین کارت گرافیک این سری درنهایت تغییری نسبت به رندرها داشته باشد.

کارت گرافیک Arc Alchemist DG2-128EU به‌گفته‌ی منابع ۱۰۲۴ واحد سایه‌زن FP32 دارد و تا حداکثر ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 را در خود جا می‌دهد. TDP این کارت باید در حدود ۷۵ وات باشد تا آن را به جایگزین مناسبی برای کارت گرافیک‌های انویدیا GTX از نسل Turing یا پردازنده‌های گرافیکی RDNA1 شرکت AMD تبدیل کند.

کارت گرافیک‌های Intel Arc Alchemist براساس ریزمعماری Xe-HPG طراحی می‌شوند و قرار است در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند. انتظار می‌رود ابتدا مدل‌های موبایل (مناسب برای دستگاه‌های قابل حمل) به بازار معرفی شوند. شایعات جدید از عدم عرضه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ (مناسب کامپیوترهای خانگی) این محصولات تا ماه‌ها بعد حکایت دارند. البته که احتمالا فارغ از دور یا نزدیک بودن زمان عرضه، به‌زودی آن‌ها به‌صورت رسمی و کامل معرفی می‌شوند.

کارت گرافیک پایین رده اینتل

ارزان ترین کارت گرافیک اینتل آرک

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده