نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۶

پردازنده‌های Alder Lake رونمایی شدند؛ ۵۰ درصد عملکرد بهتر با قیمت رقابتی

اینتل بالاخره از نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود موسوم به Alder Lake با فناوری ساخت Intel 7 رونمایی کرده که با قیمت‌های رقابتی، جهش عملکرد چشمگیری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کنند.

پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل، مبتنی‌بر معماری Alder Lake رسما برای کامپیوترهای دسکتاپ معرفی شدند. معماری Alder Lake با بهره‌گیری از فرایند تولید Intel 7 که با فناوری ۷ نانومتری TSMC قابل مقایسه است، مجموعه‌ای از تغییرات نوآورانه و متحول کننده را به خود می‌بیند که از طراحی هیبریدی big.SMALL با هسته‌های کوچک و بزرگ گرفته تا برنامه‌ریزی سخت‌افزاری این شرکت برای همراهی با نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز را شامل می‌شوند.

اینتل در این نسل موفق به دستیابی به ۱۹ درصد افزایش IPC در فرکانس ISO نسبت به نسل دهم پردازنده‌های این شرکت (Rocket Lake) شده و زمانی‌که عملکرد چندرشته را در نظر داشته باشیم، تقریبا ۵۰ درصد نسبت به نسل قبل بهبود عملکرد داشته است. تراشه‌های آلدرلیک علاوه‌براین دربرگیرنده‌ی معماری Intel Smart Cache هستند که حافظه کش L3 را با هسته‌های P و E به اشتراک می‌گذارد. علاوه‌براین، تراشه‌های جدید اینتل اولین مواردی هستند که با پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 و استاندارد PCIe 5.0 وارد بازار می‌شوند.

بهبود عمکرد پردازنده های جدید اینتل نسبت به نسل قبل

رابط PCIe 5.0 با حداکثر ۱۶ لاین ازطریق پردازنده پشتیبانی می‌شود، درحالی‌که PCIe 4.0 ازطریق تراشه پشتیبانی شده و در حداکثر ۱۲ مسیر ارائه می‌شود. اینتل در این نسل به‌لطف IPC و همچنین بهبود عملکرد کلی محصولات خود، یک‌بار دیگر جایگاه خود به‌عنوان پیشرو در عملکرد گیمینگ را از AMD پس گرفته و بالاتر از رقیب خود قرار می‌گیرد.

با درنظرگرفتن هسته‌های قوی‌تر P، عملکرد تک رشته‌ی پردازنده‌های آلدرلیک در فرکانس ثابت ۲۸ درصد بهبود یافته است. همه‌ی این موارد در شرایطی رخ می‌دهد که پردازنده‌های Alder Lake با ۹ وات توان مصرفی کمتر نسبت به Core i9 11900k پرچم‌دار نسل قبل عمل می‌کنند. یک تغییر بزرگ دیگر این است که حالا دیگر PL1 و PL2 یکی شدند و TDP پردازنده Core i9 12900k به‌صورت پیشفرض ۲۴۱ وات است.

پردازنده‌های Alder Lake با یک چهارم توان مصرفی تراشه‌های نسل یازدهم، عملکرد MT مشابهی را ارائه می‌کنند

عملکرد تراشه‌های جدید اینتل در بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. جالب اینجا است که اگر می‌خواهید به سطح عملکرد پردازنده Core i9 11900k از نسل قبل دست پیدا کنید، می‌توانید مصرف برق را به یک چهارم یعنی ۶۵ وات کاهش داده و همان کارایی را داشته باشید. این یک جهش باورنکردنی در بهره‌وری عملکرد است که به‌لطف هسته‌های بهینه E میسر شده است.

برتری پردازنده ای جدید اینتل در عملکرد گیمینگ

قیمت و مشخصات فنی

اینتل در بحث قیمت پردازنده‌های Alder Lake نیز بسیار جدی و با برنامه ورود کرده است. پرچم‌دار این نسل یعنی پردازنده Intel Core i9 12900k با قیمت ۵۸۹ دلار به فروش می‌رسد که در رقابت با تراشه‌ی ۵۵۰ دلاری AMD Ryzen 5900X بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. پردازنده Core i7 12700K نیز ۴۰۹ دلار قیمت دارد و Intel Core i5 12600k با قیمت ۲۸۹ دلار فروخته می‌شود. با درنظرگرفتن اینکه مدل Core i5 این سری با ۱۰ هسته پردازشی کارایی بسیار بالایی دارد، قیمت‌های پیشنهادی می‌تواند برای کاربران از جذابیت بسیار بالایی برخوردار باشد و اگر اینتل با محدودیت‌های فعلی قادر به عرضه‌ی پردازنده‌های جدید خود در حجم متناسب باشد، می‌تواند به‌راحتی خانواده‌ی آلدرلیک را به فروش برساند.

تراشه‌های Alder Lake شرکت اینتل، از طراحی دوگانه با هسته‌های E و P برخوردار هستند که تحول چشمگیری را در اهداف این شرکت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی پردازنده‌های ایجاد کرده است. این مجموعه براساس پروسه تولید Intel 7 تولید شده و از ۹ تا ۱۲۵ وات را شامل می‌شوند. استاندارد حافظه‌های DDR5 و رابط PCIe gen5 برای اولین‌بار در این سری مورد پشتیبانی قرار گرفته و تکنولوژی‌های جدیدی از قبیل Intel Thread Director به‌همراه آن‌ها از راه می‌رسند.

در پیکربندی پردازنده‌های Alder Lake، ما دو معماری هسته Golden Cove و Gracemont را داریم که مورد اول به‌عنوان هسته‌های بزرگ یا Performance Cores و مورد دوم به‌عنوان هسته‌های بهینه یا Efficiency Cores شناخته می‌شوند. اینتل همچنین پلتفرم دسکتاپ پردازنده‌های خود را به فرم تراشه‌های سری ۶۰۰ متحول کرده است. پلتفرم‌های سری ۶۰۰ با مادربرد Z690 آغاز می‌شوند که از هر دو تراشه‌های K و غیر K پشتیبانی می‌کنند.

معرفی چیپست های سری 600 اینتل

وقتی نوبت به پلتفرم‌های دسکتاپ می‌رسد، پردازنده‌های اینتل آلدرلیک با تراشه‌های سری 600 که شامل مادربرد پرچم‌دار Z690 می‌شوند، از راه خواهند رسید. این مادربرد متشکل از یک سوکت LGA 1700 است که براساس پردازنده‌های Alder Lake و نسل‌های بعد آن طراحی شده است. از طرفی به نظر می‌رسد که فقط مادربردهای پرچم‌دار Z690 از حافظه‌های DDR5 با سرعت ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد. این درحالی است مدل‌های ارزان‌تر که برای کاربران عادی و تراشه‌های اقتصادی‌تر (H670، B650 و H610) طراحی شدند، تنها از ماژول‌های DDR4-3200 پشتیبانی خواهند کرد.

تراشه‌های آلدرلیک دامنه‌ی کاربرد وسیعی را شامل شده و از کامپیوترهای دسکتاپ با سوکت LGA1700 تا انواع دستگاه‌های قابل حمل را دربرمی‌گیرند. GPU یکپارچه این پردازنده‌ها از ۹۶ واحد عملیاتی با معماری Xe برخوردار است، اما چیزی که بیشتر توجه ما را به خود جلب کرد، رشد ۱۹ درصدی IPC در مقایسه با سری Rocketlake است که در صورت صحیح بودن قابلیت عبور از تراشه‌های AMD را خواهد داشت.

مزیت طراحی هیبریدی در پردازنده های آلدرلیک

معماری Alder Lake از حداکثر ۳۰ مگابایت حافظه کش غیرفراگیر LL (کش سطح سوم) استفاده می‌کند و علاوه‌بر DDR5-4800 و LP5-5200، از DDR4-3200 و LP4x-4266 نیز پشتیبانی می‌کند. به‌لطف پشتیبانی از رابط PCIe 5 در این تراشه‌ها، پهنای باند PCIe دو برابر شده و حداکثر ۱۶ مسیر ۶۴ گیگابایت بر ثانیه‌ی PCIe Gen5 در ساختار آن‌ ارائه خواهد شد. طراحی جدید این پردازنده‌ها کاملا ماژولار بوده و مثل لگو ساخته شده تا از انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالایی برخوردار باشد. سیستم حافظه‌ی این پردازنده‌ها تا نرخ سرعت ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه را ساپورت می‌کنند اما مهم‌تر از آن این است که می‌توان فرکانس حافظه را براساس نیاز SoC تنظیم کرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده