نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۴

نتایج بنچمارک نسل جدید پردازنده Mobile اینتل؛ سریع‌تر از M1 Max اپل

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9 12900HK، ویژه‌ی دستگاه‌های قابل حمل، از برتری جالب توجه آن بر تراشه‌ی جدید M1 Max شرکت اپل حکایت دارد.

به‌تازگی اطلاعات بسیار جالبی از نتایج بنچمارک نسل جدید پردازنده‌های اینتل (نسخه‌ی ویژه‌ی دستگاه‌های قابل حمل) منتشر شده‌اند که عملکرد تراشه‌های نسل دوازدهمی اینتل، رقیب پردازنده‌های جدید Apple M1 Max و نسل جدید چیپ‌های AMD را به نمایش می‌گذارند. البته باتوجه به عدم دسترسی به منابع نسل جدید پردازنده‌های موبایل AMD، این مقایسه با پردازنده‌های فعلی این شرکت صورت گرفته است. براین اساس، پردازنده Intel Core i9 12900HK سریع‌تر از پردازنده‌ی قدرتمند Apple M1 Max عمل می‌کند و نتایج درخشانی را در مقایسه با تراشه‌ی AMD 5980HX و 11980HK از نسل قبل به جا گذاشته است.

همان‌طور که احتمالا در جریان هستید، پردازنده Apple M1 Max یک تراشه‌ی بسیار عالی با راندمان عملکرد بالا است که در به چالش کشیدن نمایندگان اینتل و AMD بسیار خوب عمل کرد. البته که شاید معماری X86 در زمینه‌ی بهینه‌سازی توان هرگز قادر به شکست ARM نباشد. اما قدرت مطلق (با عمر باتری قابل مقایسه) موضوع دیگری است که می‌توان به آن پرداخت.

معمولا بنچمارک Geekbench جایی است که اپل در آن برتری دارد؛ به‌خصوص باتوجه به بهینه‌سازی الگوریتمی این پردازنده‌ها که اپل به آن متکی است. بااین‌حال مشاهده‌ی شکست همه جانبه‌ی x86 دربرابر Apple M1 Max بسیار هیجان‌انگیز بود. این CPU حتی موفق به شکست پرچم‌دار تراشه‌های نسل یازدهمی اینتل یعنی Intel Core i9 11900K شد که دستاورد فوق‌العاده‌ای برای محصول بود.

بنچمارک پردازنده Intel Core i9 12900HK

همان‌طور که احتمالا علاقه‌مندان به تکنولوژی از آن مطلع هستید، اینتل در به کارگیری فرایند تولید 14nm خود کمی دچار مشکل شده و همین اخیرا موفق به نجات از این وضعیت شده است. درواقع تراشه‌های اپل و حتی AMD چند سالی است که از نظر فناوری تولید بر محصولات اینتل برتری دارند. اما با آغاز نسل پردازنده‌های Alder Lake (با تکنولوژی Intel 7) که اینتل در آن بالاخره به زیر نود ۱۴ نانومتری گرایش پیدا کرده، این اختلاف به‌طور جدی کاهش پیدا می‌کند. معرفی هسته‌های بسیار بهینه‌ی E نیز باعث بهبود عملکرد تراشه‌های موبایل این شرکت خواهد شد. به‌ویژه با درنظرگرفتن اینکه ایده‌ی طراحی big.SMALL یا دوگانه‌ی پردازنده‌های جدید این شرکت در ابتدا با هدف پردازنده‌های مناسب برای دستگاه‌های قابل حمل مطرح شده بود. اما بدون توضیحات بیشتر، به نتایج عملکرد پردازنده 12900HK در بنچمارک Geekbench می‌پردازیم.

تست تک رشته Intel Core i9 12900HK

هسته‌های قدرتمند P بدون هیچ مشکلی با امتیاز ۱۸۵۱ رده‌ی نخست بنچمارک تک رشته‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. برای اینکه دید بهتری از این عدد به‌دست بیاوریم، باید به این نکته اشاره کرد که تراشه‌ی پنج نانومتری M1 Max اپل در این تست امتیاز ۱۷۸۵ را به‌دست آورده است. بعد از این CPU نماینده نسل قبل یعنی Core i9 11980HK را داریم که با امتیاز ۱۶۱۶ در رتبه دوم قرار می‌گیرد. سپس بهترین پردازنده حال حاضر AMD برای دستگاه‌های قابل که امتیاز ۱۵۰۶ را کسب کرده است. این نشان می‌دهد که عملکرد تک رشته اینتل از نسل قبل تاکنون ۱۴.۵ درصد رشد داشته است.

تست چند رشته Intel Core i9 12900HK

تقریبا همه انتظار داشتند که پردازنده جدید اینتل با سرعت کلاک بالا و بهبود چشمگیر معماری ساخت، در تست single-threaded نسبت به رقبا برتری داشته باشد، اما شکست پردازنده Apple M1 Max در تست چند رشته (multi-threaded) چیزی است که قطعا برای علاقه‌مندان جالب توجه خواهد بود. پردازنده Core i9 12900HK در این بخش امتیاز چشمگیر ۱۳۲۵۶ را کسب کرد که بالاتر از امتیاز ۱۲۷۵۳ اپل قرار می‌گیرد. Intel 11980HK از نسل قبل در این تست امتیاز ۹۱۴۹ را کسب کرده بود که با یک تناسب به پیشرفت ۴۵ درصدی عملکرد چند رشته‌ی پردازنده‌های اینتل از نسل قبل تاکنون می‌رسیم. موضوع جایی جذاب می‌شود که بدانیم میزان توان مصرفی در این بین تقریبا ثابت بوده است.

حالا به خاطر داشته باشید که اپل همچنان در بحث بهره‌وری و بازده عملکرد پردازنده‌های خود، دست برتری را دارد. آن‌ها از زمان معرفی پردازنده A11 همواره در این امر بهترین بودند. اما به نظر می‌رسد که دوره‌ی یدک کشیدن عنوان «سریع‌ترین پردازنده‌ی دستگاه‌های قابل حمل» این شرکت خیلی زود به پایان خواهد رسید. نکته‌ی مهم دیگر این است که این مقایسه روی سیستم‌عامل ویندوز 11 انجام شده که به پردازنده‌های اینتل امکان بهره بردن از تکنولوژی Thread Director را خواهد داد. لذا این پیروزی می‌تواند نتیجه‌ی برنامه‌ریزی سخت‌افزاری مناسب این شرکت نیز باشد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده