نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰

اینتل: احتمالا کمبود CPU و GPU حداقل تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل درباره‌ی عدم توازن در زنجیره‌ی عرضه و تقاضای برخی محصولات سخت‌افزاری صحبت کرد و از احتمال ادامه‌ی این روند تا سال ۲۰۲۳ میلادی گفت.

شاید مشکلات کمبود عرضه در بازار سخت‌افزار تا سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه پیدا کنند. احتمالا تا حالا گزارش‌های مربوط‌به کمبود جهانی قطعات سخت‌افزاری به گوش شما رسیده‌اند؛ مسئله‌ای که به‌عنوان یکی از دلایل کمبود عرضه‌ی کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز مطرح شده است. کمبود عرضه و در نتیجه بالا رفتن مداوم حجم تقاضا، موجب افزایش قیمت این محصولات و رخ دادن پدیده‌هایی مثل دلالی و گران‌فروشی در میان خرده‌فروشی‌ها شده است. سونی، AMD و چند شرکت بزرگ دیگر، قبلا از احتمال عادی شدن شرایط تا سال ۲۰۲۲ گفتند و این در حالی است که ایکس باکس پیش‌بینی کرده بود وضعیت دسترسی به کنسول‌های خود را تا تابستان ۲۰۲۱ بهبود می‌بخشد.

حالا پت گلسینگر، مدیرعامل شرکت اینتل نیز در مصاحبه با CNBC به وضعیت عرضه و تقاضا در صنعت سخت‌افزار پرداخته است. او از احتمال تداوم این روند تا سال ۲۰۲۳ میلادی گفت. گلسینگر در بخشی از صحبت خود توضیح داد: «در حال حاضر ما در نقطه‌ی اوج این بحران به سر می‌بریم. البته با گذشت هر دوره‌ی سه‌ماهه در سال آینده، وضعیت به تدریج بهتر خواهد شد. اما قرار نیست که تا سال ۲۰۲۳ به توازن زنجیره‌ی عرضه و تقاضا برسیم.»

پردازنده ایکس باکس سری ایکس

همان‌طور که اشاره شد، شرکت AMD به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین تولیدکنندگان تراشه‌های الکترونیکی که به‌طور ویژه در وضعیت عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهم نقش دارد، پیش از این، نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ را به‌عنوان تاریخ احتمالی بهبود شرایط و متعادل شدن بازار مطرح کرده بود. حالا با گفته‌های مدیر ارشد اینتل، به نظر می‌رسد که باید یک سال بعد از آن هم منتظر بهتر شدن شرایط بود.

همزمان با مشکلاتی که در زنجیره‌ی تولید محصولات سخت‌افزاری ایجاد شده بود، همه‌گیری ویروس کرونا و کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌رسانا موجب شد تا دسترسی به کارت گرافیک و پردازنده‌های کامپیوتری به‌طور بی‌سابقه‌ای با محدودیت مواجه شود. ماینرهای ارز دیجیتال نیز مزید بر علت شدند تا مشکلات صنعت سخت‌افزار گیمینگ دوچندان شود. البته با غیرقانونی شدن تجارت ارزهای دیجیتال در چین، این احتمال داده می‌شود که وضعیت رفته‌رفته بهبود پیدا کند.

اگر همچنان در دسترسی به کارت گرافیک مورد نظر خود با چالش مواجه هستید یا حتی امکان خرید یکی از کنسول‌های نسل جدید را ندارید، شاید لازم باشد که بیشتر از چیزی که تصور می‌شد، منتظر بمانید.

در پایان شما می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و کاربرها در میان بگذارید.


منبع vg247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده