نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۷

رونمایی گیگابایت از Project Cielo؛ طرح مفهومی کامپیوتر گیمینگ ماژولار

Gigabyte از طرح اولیه‌ی خود برای یک کامپیوتر ماژولار رونمایی کرد که از آن به‌عنوان «آینده‌ی گیمینگ» یاد شده است. Gigabyte Project Cielo امکان تعویض ساده و جداگانه‌ی تمام قطعات سیستم را به کاربر ارائه می‌کند.

شرکت گیگابایت به معرفی طرح مفهومی یک کامپیوتر گیمینگ ماژولار پرداخت. ایده‌های مربوط‌به کامپیوترهای ماژولار گیمینگ قبلا چند بار توسط شرکت‌های مختلف مطرح شده‌اند. اما هرگز نتوانستند مورد پذیرش عمومی و گسترده‌ی جامعه‌ی کاربران قرار بگیرند. این ماجرا بیشتر به قیمت بسیار زیاد محصولات مورد بحث برمی‌گردد. تازه ایده‌ها هم معمولا به اندازه‌ای که تولیدکنندگان می‌گفتند، عملی به نظر نیامده‌اند.

اما گیگابایت تصمیم گرفته است که این بار با معرفی طرح اولیه‌ی پی سی گیمینگ و ماژولار Project Cielo، راهی برای به موفقیت رساندن این ایده پیدا کند. هرچند این شرکت در شرایطی از محصول پیشنهادی خود به‌عنوان «آینده‌ی تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی» یاد می‌کند که حداقل اکنون نمی‌توان رسیدن به چنین جایگاهی را برای این محصول متصور شد.

Gigabyte Project Cielo درحال حاضر صرفا به‌عنوان یک طرح اولیه معرفی شده که شامل سیستم اصلی، پک باتری و یک اسپیکر بلوتوث است. همه‌ی آن‌ها در یک طراحی ماژولار و قابل تغییر درکنار هم قرار می‌گیرند. البته که این سیستم به‌طور کامل امکان تعویض و شخصی‌سازی قطعات را به کاربر ارائه می‌کند و نکته‌ی مهم دیگر آن امکان اتصال به شبکه 5G و توجه به فاکتور قابل حمل بودن است. واضح به نظر می‌رسد که یکی از کلیدی‌ترین جنبه‌های طراحی این دستگاه، امکان ارتقا ساده و جداگانه‌ی هریک از قطعات خواهد بود. شما از این طریق می‌توانید خیلی ساده عضوی از سیستم را که دیگر به آن نیاز ندارید، بیرون بیاورید و قطعه‌ی جدید را جایگزین آن کنید.

پی سی ماژولار Project Cielo

مطمئنا Gigabyte Project Cielo طراح اولیه‌ی جالبی دارد. اما همچنان سؤالات زیادی راجع به آن بی‌پاسخ مانده‌اند. اول از همه اینکه کاربرها با برداشت از تصاویر منتشرشده می‌گویند دستگاه آنقدری که گیگابایت از آن تعریف می‌کند هم قابل حمل به نظر نمی‌رسد. البته هنوز ابعاد دقیق آن اعلام نشده است. دوم اینکه Gigabyte Project Cielo به نظر دستگاه گران قیمتی به نظر می‌رسد و همان‌طور که بالار هم به آن اشاره شد، این مورد همواره یکی از بزگترین دلایل عدم موفقیت سیستم‌های ماژولار در حوزه کامپیوترهای گیمینگ بوده است.

ظاهر کامپیوتر ماژولار Project Cielo

پی سی گیمینگ Project Cielo

درحالی که هنوز درباره مشخصات این سیستم چیزی گفته نشده، اصلا مشخص نیست که آیا چنین محصولی در انتها به بازار خواهد آمد یا خیر. Razer یکی دیگر از شرکت‌هایی است که قبلا از چنین ایده‌ای رونمایی کرده بود. آن محصول که با نام Razer’s SFF Tomahawk در جریان نمایشگاه CES سال گذشته معرفی شد، با قیمت پایه ۲۴۰۰ دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. البته با پرداخت ۸۰۰ دلار هزینه بیشتر، امکان ارائه‌ی این سیستم به همراه یک کارت گرافیک RTX 3080 نیز فراهم شده بود.

نظر شما درباره‌ی این محصول جدید و متفاوت چیست؟ لطفا نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع eteknix
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده