نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲

حافظه‌های DDR5 حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از DDR4 هستند

شرکت MSI در یک توئیت رسمی اعلام کرد که باید در زمان عرضه انتظار افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت ماژول‌های حافظه DDR5 نسبت به نسل قبل را داشته باشیم.

قیمت حافظه‌های DDR5 به شکل محسوس بیشتر از حافظه‌های DDR خواهد بود. در شرایطی که تولیدکنندگان ماژول‌های حافظه، سخت درگیر عرضه‌ی محصولات خود به خرده فروشان هستند، شرکت‌های تولید کننده‌ی مادربرد نیز به‌صورت پیوسته از برنامه‌های خود برای نسل جدید تراشه‌های سری 600 اینتل رونمایی می‌کنند. این محصولات باید از تاریخ چهارم نوامبر (۱۳ آبان) در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرند که تاریخ رسمی عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل (Alder Lake) و مادربردهای Z690 است.

بااین‌حال برخی منابع از حدود سه ماه پیش اقدام به فروش کیت‌های حافظه‌ی DDR5 می‌کنند که نشان می‌دهد دیگر مانعی برای دسترسی به این تکنولوژی وجود ندارد. سرعت استاندارد JEDEC این تراشه‌ها از ۴۸۰۰ مگاترنسفر بر ثانیه شروع می‌شود که کندترین سرعت مرجع پشتیبانی‌شده در مادربردهای Intel Z690 است. گفته شده که نسل جدید پردازنده‌های اینتل از کیت‌های حافظه سریع‌تری مانند 6200MT/s و بالاتر بهره‌ می‌برند که هزینه‌ی آن را افزایش خواهد داد. اما سؤال اصلی اینجا است که یک حافظه‌ی DDR5 چه‌قدر برای شما هزینه می‌تراشد؟

ماژول های حافظه DDR5

سارا لین از MSI در توییت جدیدی راجع به مقایسه‌ی هزینه‌ی حافظه‌های DDR5 دربرابر DDR4 منتشر کرده می‌نویسد:

«تاریخ نشان داده که تکنولوژی جدید حافظه معمولاً ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از نسل قبل برای کاربرها هزینه به‌دنبال داشته است. بااین‌حال تراشه‌های DDR5 اجزای دیگری دارند که هزینه‌ی ساخت آن‌ها را بیش‌ازپیش افزایش داده است. در نتیجه ما باید انتظار یک جهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی را در زمان عرضه‌ی این محصولات نسبت به قیمت تراشه‌های DDR4 داشته باشیم. به‌طور معمول حدود ۲ سال طول می‌کشد تا به نقطه‌ی برابری قیمت‌ها با نسل قبل برسیم و ما انتظار داریم این روند برای ماژول‌های DDR5 نیز به همین ترتیب باقی بماند.»

MSI انتظار دارد که حافظه‌های DDR5 در زمان عرضه ۵۰ تا ۶۰ درصد گران‌تر از ماژول‌های حافظه DDR4 باشند. این شرکت پیش‌بینی کرده است که بعد از گذشت دو سال از زمان عرضه‌ی این محصولات، شاهد برابری قیمت‌های آن‌ها با استاندارد قبلی باشیم.

مادربردهای سری Intel Z690 هم از DDR4 و هم از DDR5 پشتیبانی خواهند کرد. اما طراحی برد برای مدل‌های مختلف تفاوت خواهد داشت. لذا علاقه‌مندان باید قبل از ارتقا به فناوری حافظه‌ی مورد نظر خود نیز فکر کنند و سپس سراغ انتخاب بروند. درحال حاضر اطلاعات کافی در دسترس نیست و نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که رفتن به سراغ گزینه‌های پیشرفته‌تر ارزش هزینه‌ی آن را خواهد داشت یا خیر. باید منتظر آغاز عرضه‌ی رسمی محصولات مورد بحث و انتشار نتایج بررسی‌ها بمانیم.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده