نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9 12900K فاش شد

نتایج عملکرد پردازنده نسل دوازدهمی Intel Core i9 12900K در بنچمارک Cinebench R23 فاش شده که از برتری ۲۵ درصدی آن در تست تک رشته نسبت به Ryzen 5950X حکایت دارد.

در جدیدترین اطلاعاتی که از پرچم‌دار پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل Alder Lake منتشر شده‌اند، نتایج بنچمارک Cinebench R23 پردازنده Intel Core i9 12900K را داریم که یک بار دیگر به تأیید موارد قبلی می‌پردازد. قبل از اینکه بیشتر وارد جزئیات شویم، باید به این نکته اشاره کرد که این نتایج به نسخه نمونه‌ی مهندسی (ES) این تراشه اختصاص دارد و ممکن است هنوز بیانگر عملکرد نسخه نهایی این CPU نباشد.

نتایجی که توسط Yuuki_Ans از وبسایت Bilibili منتشر شده، نشان می‌دهد که هشت هسته «عملکرد» و هشت هسته «بهینه» این CPU در تست تک رشته (single-thread) موفق به شکست پردازنده Ryzen 5950X از شرکت AMD شد و امتیاز چند رشته (multi-thread) آن نیز تقریباً با پرچم‌دار AMD یکسان است.

براین اساس به نظر می‌رسد که هسته‌ی P پردازنده Alder Lake حدود ۲۵ درصد سریع‌تر از هسته Zen 3 پردازنده 5950X عمل کرده است. اما در عملکرد چند رشته حرف زیادی برای گفتن ندارد. لازم به ذکر است که یک نسخه ۱۶ هسته (P) نیز از این CPU وجود دارد که مطمئناً عملکرد به مراتب بهتری نسبت به آن خواهد داشت. از آنجایی که پردازنده‌های Alder Lake براساس فناوری تولید Intel 7 ساخته می‌شوند، اینتل دیگر با ضعف بزرگ پروسس تولید پردازنده‌های خود مواجه نیست و افزایش قابل‌توجه IPC محصولات این شرکت در رقابت با هسته‌های AMD مطمئنا دستاورد چشمگیری است.

بنابراین به نظر می‌رسد که اینتل به آرامی درحال بازگشت به جایگاه قبلی خود است و یک بار دیگر رقابت به صنعت تراشه‌های x86 برمی‌گردد. البته فراموش نکنیم که پردازنده‌ی قدرتمند M1 Max اپل که به‌تازگی از آن رونمایی شده نیز قطعا سهمی در این رقابت خواهد داشت.

اسکرین شات CPUZ پردازنده Intel 12900K

اول از همه، اسکرین‌شات CPUZ پردازنده‌ی جدید اینتل را داریم که تایید می‌کند Intel 12900K یک نسخه ES یا نمونه‌ی مهندسی است. البته که مهم‌تر از اسکرین‌شات CPU-Z، نتایج بنچمارک پردازنده‌ی نسل جدید اینتل است که بدون مقدمه‌پردازی بیشتر به سراغ آن خواهیم رفت.

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9 12900K

توضیحات این بخش را با تست Cinebench R23 شروع می‌کنیم. براساس تصاویر منتشرشده، امتیاز تک رشته‌ی پردازنده Intel 12900k حدود ۱۳ درصد بالتر از تراشه 11900K از نسل قبل و ۲۵ درصد بیشتر از AMD R9 5950X است. درحالی که پردازنده 11900K در سال گذشته رقابت در عملکرد چند رشته را با امتیاز ۱۶۶۱۷ به R9 5950X واگذار می‌کرد، 12900K موفق شده تا با کسب امتیاز ۲۷۴۶۱ تقریباً با این CPU برابری کند. لازم به ذکر است امتیاز AMD R9 5950X در این تست ۲۸۹۶۳ است.

عملکرد پردازنده Intel Core i9 12900K

در ادامه‌ی مقایسه عملکرد CPU-Z پردازنده‌های مورد بررسی را داریم که مجدداً نماینده اینتل در عملکرد تک رشته ۲۴ درصد بالاتر از تراشه‌ی AMD قرار می‌گیرد و اختلاف آن با پرچم‌دار نسل قبل نیز به ۱۶ درصد می‌رسد. درست مثل نتایج تست Cinebench R23، اینتل اینجا هم رقابت را به بخش عملکرد چندرشته به AMD واگذار می‌کند؛ یک بار دیگر با اختلاف بسیار ناچیز.

وضعیت عملکرد پردازنده Intel Core i9 12900K در بنچمارک Cinebench R23

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، پردازنده‌های Alder Lake براساس معماری هسته‌های جدید اینتل به‌صورت ترکیبی از هسته‌های E (بهینه) و P (قدرتمند) طراحی می‌شوند. این تغییر بزرگ، تحولی را در اهداف بهره‌وری این شرکت در حوزه‌ی پردازنده‌های کامپیوتری ایجاد خواهد کرد. محصولات جدید اینتل براساس فرایند تولید Intel 7 ساخته می‌شوند و برای اولین‌بار از فناوری DDR5 و استاندارد PCIe gen5 پشتیبانی خواهند کرد. تکنولوژی جدید Intel Thread Director و اقدامات نوآورانه‎‌ی دیگری که در ساختار این پردازنده‌ها به کار گرفته شده، همگی در زمان رونمایی رسمی از این خانواده در اوایل ماه نوامبر به معرض دید عموم گذاشته خواهند شد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده