نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۶

تاریخ رسمی معرفی و عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل

بالاخره تاریخ معرفی و عرضه‌ی پردازنده‌های نسل جدید اینتل موسوم به Alder Lake به‌همراه پلتفرم Z690 به تأیید منابع رسمی رسیده است.

اینتل قصد دارد در نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود، علاوه‌بر معرفی معماری جدید و IPC ارتقاء یافته‌ی این محصولات، طراحی کلی تراشه‌های خود را دستخوش تغییر کرده و به‌عنوان اولین پردازنده‌های هیبریدی x86 با طراحی دوگانه‌ی هسته‌های پردازدشی به بازار معرفی کند. سری پردازنده‌های Alder Lake-S شامل نسل دوازدهم تراشه‌های Core هستند که با دو سری K و KF کار خود را آغاز کرده و در هفته‌های آینده (اوایل سال ۲۰۲۲ و حوالی CES) با مدل‌های عمومی بیشتر تکمیل خواهند شد.

حالا منابع وبسایت WCCFTECH تأیید کردند که اینتل قصد دارد نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود را به همراه مادربردهای Z690 در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان) رأس ساعت ۴ بعدازظهر به وقت ایران به علاقه‌مندان پیش‌فروش کند. این شرکت همچنین قصد دارد هفته‌ی آینده رویدادی را به‌عنوان پیش معرفی محصولات جدید خود برگزار کرده و از این طریق جزئیات قیمت پردازنده‌های جدید خود را به همراه مشخصات نهایی و آمار عملکرد خانواده‌ی نسل بعد خود اعلام کند. این برنامه تحت عنوان رویداد Innovation در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اکتبر (۵ و ۶ آبان) برگزار خواهد شد.

تاریخ عرضه رسمی پردازنده های جدید اینتل

البته از نظر فنی این اولین باری نیست که اینتل پردازنده‌های x86 خود را با معماری هیبریدی برای مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند، اما قطعاً این اولین باری است که بخش قابل توجهی از محصولات اصلی این شرکت با بهینه‌سازی و توجه ویژه به بازار عرضه می‌شوند. درواقع قبلاً پردازنده‌های Lakefield با این سبک طراحی و عرضه شده بودند اما این CPU تنها محدود به چند لپ‌تاپ می‌شد. اما درباره سری Alder Lake قضیه خیلی فرق می‌کند؛ این سری که به‌طور گسترده روی محصولات ویژه‌ی دسکتاپ و لپ‌تاپ تمرکز کرده، برنامه‌های زیادی را ازطریق پلتفرم ویندوز 11 مایکروسافت پیش‌بینی کرده است. علاوه‌بر‌این، سری پردازنده‌های Alder Lake-S قرار است به‌نوعی راه را برای نسل‌های بعدی پردازنده‌های Core باز کرده و رفته‌رفته نوع‌آوری و خلاقیت بیشتری را در نحوه‌ی به کار گیری هسته‌های کوچک و بزرگ ارائه کند.

در پیکربندی پردازنده‌های Alder Lake، ما دو معماری هسته Golden Cove و Gracemont را داریم که مورد اول به‌عنوان هسته‌های بزرگ یا Performance Cores و مورد دوم به‌عنوان هسته‌های بهینه یا Efficiency Cores شناخته می‌شوند. اینتل همچنین پلتفرم دسکتاپ پردازنده‌های خود را به فرم تراشه‌های سری ۶۰۰ متحول کرده است. پلتفرم‌های سری ۶۰۰ با مادربرد Z690 آغاز می‌شوند که از هر دو تراشه‌های K و غیر K پشتیبانی می‌کنند.

کارشناس اینتل با در دست داشتن CPU جدید این شرکت

پلتفرم Z690 علاوه‌بر‌این از تکنولوژی DDR5 و رابط PCIe Gen 5.0 نیز پشتیبانی خواهد کرد. درکنار این موارد کلیدی، ویژگی‌های متعدد دیگری هم وجود دارند که با قابلیت‌های ارتقاء یافته‌ی اورکلاکینگ همراه خواهند شد. مادربردهای مبتنی بر تراشه Z690 از روز عرضه پردازنده‌های Alder Lake-S در دسترس قرار گرفته و حافظه‌های DDR5 نیز کمی زودتر قابل دستیابی خواهند بود. در ادامه می‌توانید فهرست کامل تولیدکنندگان ماژول‌های حافظه DDR5 را که تاکنون کیت‌های خود را معرفی کردند ملاحظه کنید:

  • کیت حافظه Skill Trident Z5
  • کیت حافظه Corsair Dominator
  • کیت حافظه GeIL Polaris RGB
  • کیت حافظه TeamGroup T-Force Delta RGB
  • کیت حافظه TeamGroup T-Force Vulcan
  • کیت حافظه TeamGroup Elite
  • کیت حافظه GALAX GAMER RGB Series DDR5
  • کیت حافظه PNY Performance
  • کیت حافظه ADATA XPG CASTER
  • کیت حافظه V-Color RGB
  • کیت حافظه ZADAK SPARK
  • کیت حافظه Kingston Fury
  • کیت حافظه ASGARD

پلتفرم CPU دسکتاپ Intel Alder Lake – تراشه‌های سری 600 شامل مدل پرچم‌دار Z690

وقتی نوبت به پلتفرم‌های دسکتاپ می‌رسد، پردازنده‌های اینتل آلدرلیک با تراشه‌های سری 600 که شامل مادربرد پرچم‌دار Z690 می‌شوند، از راه خواهند رسید. این مادربرد متشکل از یک سوکت LGA 1700 است که براساس پردازنده‌های Alder Lake و نسل‌های بعد آن طراحی شده است. از طرفی به نظر می‌رسد که فقط مادربردهای پرچم‌دار Z690 از حافظه‌های DDR5 با سرعت ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد. این درحالی است مدل‌های ارزان‌تر که برای کاربران عادی و تراشه‌های اقتصادی‌تر (H670، B650 و H610) طراحی شدند، تنها از ماژول‌های DDR4-3200 پشتیبانی خواهند کرد.

پلتفرم Z690

علاوه‌بر این، پردازنده‌های Alder Lake از ۱۶ رابط PCIe Gen 5.0 (برای گرافیک مجزا) و ۴ لاین PCIe Gen 4.0 برخوردار خواهند بود. این تراشه ۱۲ لاین Gen 4 و ۱۶ لاین Gen 3 خواهد داشت و برای مشخصات تکمیلی می‌توانید فهرست زیر را مشاهده کنید:

  • پشتیبانی از درگاه نمایشگر eDP / 4DDI (DP, HDMI)
  • پشتیبانی از حافظه دو کاناله (تا سقف DDR5-4800 و DDR4-3200)
  • برخورداری از ۱۶ لاین PCIe 5.0 و ۴ مسیر PCIe 4.0
  • پشتیبانی از استاندارد PCIe Express 4.0 و PCIe Express 3.0 در تراشه‌های سری ۶۰۰
  • SATA 3.0
  • فناوری یکپارچه WiFi 6E
  • درگاه مجزای Thunderbolt 4 (سازگار با USB 4)
  • پشتیبانی از درگاه USB3 (20G) / USB3 (10G) / USB3 (5G) / USB 2.0
  • Intel LAN PHY
  • Intel Optane Memory H20

سایز تراشه ۴۵ در ۳۷.۵ میلی‌متر گزارش شده که نسبت به پکیج LGA 1200 فعلی 37.5X37.5 کمی بزرگتر است. علاوه‌براینُ می‌دانیم که پردازنده‌های Alder Lake حداکثر با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته عرضه می‌شوند که ۸ هسته و ۱۶ رشته برپایه معماری Golden Cove و ۸ هسته و ۸ رشته برپایه معماری Gracemont خواهد داشت. احتمالاً اینتل ابتدا سه مدل Core i9-12900K، Core i7-12700K و Core i5-12600K را روانه بازار کند. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از مشخصات فنی احتمالی این پردازنده‌ها که تاکنون در منابع متعدد تأیید شده را ملاحظه کنید.

پردازنده دسکتاپ ۱۶ هسته و ۲۴ رشته Intel Core i9-12900K؛ پرچم‌دار سری آلدر لیک

بسته بندی پردازنده Intel Core i9-12900K

Intel Core i9-12900K پرچم‌دار تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake شرکت اینتل محسوب می‌شود که برای اولین‌بار از معماری هسته‌ی دوگانه (هیبریدی) برخوردار می‌شود. ۱۶ هسته‌ی پردازشی این CPU متشکل از ۸ هسته قدرتمند Golden Cove و ۸ هسته بهینه Gracemont است، ساختار ۲۴ رشته آن نیز به‌صورت ۱۶ + ۸ طراحی شده است. هسته‌های Golden Cove که به اختصار به‌عنوان هسته‌های P معرفی می‌شوند، در فرکانس بوست حداکثر ۵.۳ گیگاهرتز (با ۱ تا ۲ هسته فعال) و ۵ گیگاهرتز (روی همه هسته‌ها) عمل می‌کنند. به همین ترتیب هسته‌های بهینه Gracemont (یا نام اختصاری هسته‌های E) فرکانس ۳.۹ گیگاهرتز را روی ۱ تا ۴ هسته‌ی فعال و ۳.۷ گیگاهرتز را روی تمامی هسته‌ها ارائه می‌کنند. این CPU از ۳۰ مگابایت حافظه کش L3 برخوردار است و توان مصرفی آن در حالت PL1 به ۱۲۵ و در حالت PL2 به ۲۲۸ وات می‌رسد.

پردازنده ۱۲ هسته و ۲۰ رشته Intel Core i7-12700K

بسته بندی پردازنده Intel Core i7-12700K

پردازنده Core i7-12700KF و مدل i7-12700K دیگر محصولات انویدیا در نسل جدید هستند که با برخورداری از ۸+۴ هسته (P+E) و ۲۰ رشته به ۲۵ مگابایت حافظه کش L3 مجهز شدند که ماکزیمم فرکانس بوست آن‌ها به ۵ گیگاهرتز می‌رسد. مشابه مدل قبلی تنها تفاوت این دو نسخه در گرافیک یکپارچه مدل K است. i7-12700KF احتمالاً با ۳۹۵.۶۱ دلار و i7-12700KF با ۴۲۲.۱۷ دلار به فروش خواهد رسید.

پردازنده ۱۰ هسته و ۱۶ رشته Intel Core i5-12600K

بسته بندی پردازنده Intel Core i5-12600K

ساختار هیبریدی یا دوگانه‌ی طراحی هسته‌ی این CPU از ۶ هسته Golden Cove و ۴ هسته Gracemont تشکیل شده که در مجموع ۱۰ هسته و ۱۶ رشته (۱۲+۴) آن را شکل می‌دهند. هسته‌های P یا همان Golden Cove در حداکثر فرکانس بوست CPU که در زمان فعال بودن ۱ تا ۲ هسته به ۴.۹ گیگاهرتز و در تمامی هسته‌ها به ۴.۵ گیگاهرتز می‌رسد عمل کرده و هسته‌های E نیز در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز (۳.۴ گیگاهرتز روی همه‌ی هسته‌ها) عمل می‌کنند.

این CPU از ۲۰ مگابایت حافظه کش L3 برخوردار بوده و میزان توان مصرفی آن به ۱۲۵ وات (برای PL1) و ۲۲۸ وات (برای PL2) می‌رسد. Core i5-12600KF نیز به‌عنوان ضعیف‌ترین عضو این خانواده احتمالاً با قیمت ۲۶۱.۷۷ دلار به فروش خواهد رسید. مدل i5-12600K که مشخصات یکسانی با نسخه KF داشته و تنها در دارا بودن گرافیک iGPU با ا» تفاوت دارد نیز با قیمت ۲۹۵.۴۹ دلار عرضه خواهد شد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده