نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۰

انتشار اولین تصویر از نسل جدید پردازنده‌های Alder Lake اینتل

اینتل بالاخره اولین تصویر واقعی از پردازنده‌های نسل دوازدهمی خود، موسوم به Alder Lake را منتشر کرده که در آن تفاوت چندانی با تصاویری که حدود یک سال پیش فاش شده بود، دیده نمی‌شود.

تکنولوژی تولید ۱۰ نانومتری اینتل بالاخره به حوزه‌ی کامپیوترهای دسکتاپ خواهد رسید. جورج ام برایانت، معاون اجرایی و مدیرعامل گروه محاسبات کلاینت در اینتل، تصویر جدیدی را حساب توییتر خود منتشر کرده که یکی از مهندسان این شرکت را درحالی که دو پردازنده از سری Alder Lake را در دست دارد، نشان می‌دهد. درواقع این تصویر، اولین عکسی است که از پردازنده‌های نسل دوازدهمی این شرکت منتشر می‌شود. اینتل تاکنون تنها تصاویر رندر شده و مفهومی این CPUها را به مخاطبان نشان داده بود.

این تصویر نشان می‌دهد طراحی ظاهری این CPU از زمان انتشار تصویری از ES1 (یا نمونه مهندسی 1) که حدود یک سال پیش در اخبار فاش شده بود، تغییر چندانی نکرده است. این تصویر نسبت به نمونه شمار دو (ES2) که چند ماه پیش برای شماری از شرکای تجاری اینتل ارسال شده بود نیز تغییر قابل مشاهده‌ای نکرده است. این شرکت‌ها از ماه قبل فرایند توسعه و بررسی خود را از ES3 (نمونه مهندسی شماره سه) به QS یا نمونه‌های تضمین کیفیت منتقل کرده‌اند.

اولین تصویر از پردازنده های آلدرلیک

اولین تصویر از پردازنده‌های نسل دوازدهمی آلدرلیک. منبع: Gregory M Bryant

پردازنده‌های سری Alder Lake در تاریخ ۲۸ اکتبر و همزمان با رویداد Innovation اینتل معرفی خواهند شد. انتظار می‌رود امکان سفارش این محصولات از این همین تاریخ فراهم شود. با اینحال، فروشگاه‌های عرضه کننده تا ۴ نوامبر به آن‌ها دسترسی نخواهند داشت. روزی که به‌عنوان تاریخ رسمی عرضه این محصولات در نظر گرفته شده است. بنابراین باید از این تاریخ انتظار انتشار اطلاعات تکمیلی و نتایج بررسی منابع مستقل را داشته باشیم. جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که این تاریخ در عرضه چند هفته سه بار تغییر کرده است.

چند روز پیش، اولین تصاویر از پکیج بسته‌بندی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل نیز در اینترنت منتشر شده بود که بسته‌بندی خاص و منحصربه‌فرد Intel Core i9-12900K را درکنار پکیج استاندارد و همیشگی سایر مدل‌ها را نشان می‌داد.

احتمالاً اینتل ابتدا سه مدل Core i9-12900K، Core i7-12700K و Core i5-12600K را روانه بازار کند. Core i9-12900K پرچم‌دار سری آلدرلیک محسوب می‌شود که در معماری هیبریدی خود، جمعاً از ۱۶ هسته قدرتمند (P) و بهینه (E) استفاده می‌کند. براساس اطلاعات به‌دست آمده، این محصول با قیمت ۵۷۸.۱۳ دلار به فروش خواهد رسید. گفته می‌شود مدل K نیز ۶۰۴.۹۹ دلار قیمت خواهد داشت.

تصویری از پردازنده های آلدرلیک

تصویری که یک سال پیش از پردازنده‌ی نسل دوازدهمی اینتل فاش شده بود. منبع: videocardz

Core i7-12700KF و مدل i7-12700K دیگر محصولات انویدیا در نسل جدید هستند که با برخورداری از ۸+۴ هسته (P+E) و ۲۰ رشته به ۲۵ مگابایت حافظه کش L3 مجهز شدند که ماکزیمم فرکانس بوست آن‌ها به ۵ گیگاهرتز می‌رسد. مشابه مدل قبلی تنها تفاوت این دو نسخه در گرافیک یکپارچه مدل K است. i7-12700KF با ۳۹۵.۶۱ دلار و i7-12700KF با ۴۲۲.۱۷ دلار به فروش خواهد رسید.

Core i5-12600KF نیز به‌عنوان ضعیف‌ترین عضو این خانواده با ۶+۴ هسته (P+E) و ۱۶ رشته و همچنین ۲۰ مگابایت حافظه کش L3 و حداکثر فرکانس بوست ۴.۹ گیگاهرتز برای هسته‌های P، با قیمت ۲۶۱.۷۷ دلار به فروش خواهد رسید. مدل i5-12600K که مشخصات یکسانی با نسخه KF داشته و تنها در دارا بودن گرافیک iGPU با ا» تفاوت دارد نیز با قیمت ۲۹۵.۴۹ دلار عرضه خواهد شد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده