نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۵

انتشار اطلاعات جدید از مدل 6GB کارت گرافیک اینتل Arc

تصاویر فاش شده از کارت گرافیک‌ رده پایین اینتل آرک با پردازنده گرافیکی DG2-128 به استفاده از ۶ گیگابایت حافظه VRAM در این کارت اشاره دارد.

تصویر نه چندان واضحی که به پردازنده گرافیکی DG2-128EU نسبت داده شده، در وبسایت Chiphell دیده شده است. این GPU به مدل رده پایین کارت گرافیک‌های دسکتاپ اینتل آرک مبتنی بر معماری Alchemist اختصاص دارد که ظاهراً با اطلاعات و تصاویر رسمی و غیررسمی منتشر شده از خانواده DG2 انطباق دارد. اینتل پیش از این و در جریان مراسمی، از طراحی پردازنده رده پایین DG2-128EU و مدل پرچم‌دار 512EU رونمایی کرده بود. در هر دو مدل، Die پردازنده در وسط پکیج GPU قرار نگرفته و این موضوع می‌تواند طراحی سیستم‌های خنک‌کننده کاستوم این محصولات را برای ایسوز، MSI یا گیگابایت کمی پیچیده‌تر کند. فاش کننده‌ی این اطلاعات مدعی شده که این کارت اندازه بسیار کوتاهی داشته و توان مصرفی آن ۶۵ وات است. یعنی حتی کمتر از چیزی که در اسلایدهای فاش شده به آن اشاره شده بود. حافظه گرافیکی ۶ گیگابایتی GDDR6 نیز از دیگر جزئیاتی است که به آن اشاره شده است.

این تصویر جزئیات زیادی را مشخص نمی‌کند اما منبع این اطلاعات اظهار داشته که GPU و مموری روی بورد قرار گرفته و تعداد مسیرهای خنک‌کننده نیز به‌راحتی قابل تشخیص است که نشان می‌دهد ما با طراحی دسکتاپ این کارت مواجه هستیم.

Intel Arc DG2-128 GPU

مدتی قبل، Igor’sLAB تصویر شماتیکی از APU متشکل از DG2-128 GPU و پردازنده آلدرلیک اینتل را منتشر کرده بود که می‌توان با این عکس مقایسه کرد. براین اساس، به نظر می‌رسد که در مدل موبایل این GPU، حافظه گرافیکی کمی نزدیک‌تر به پردازنده گرافیکی قرار دارد و چیزی که جالب‌تر از آن به نظر می‌رسد، یک ماژول حافظه‌ی کمتر در مدل موبایل این پردازنده گرافیکی است. بنابراین نسخه موبایل این GPU باید از یک رابط اینترفیس ۱۲۸ یا ۶۴ بیت استفاده کند درحالی که در در مدل دسکتاپ با یک رابط ۹۶ بیت مواجه خواهیم بود.

خانواده‌ی اینتل آرک همچنین شامل مدل 384EU هم است که هنوز توسط اینتل تأیید نشده است. بنابراین این شرکت تنها دو مدل را تاکنون تأیید کرده که شامل 128EU و 512EU می‌شوند.

براساس گزارش Moore’s Law is Dead، کارت گرافیک‌های دسکتاپ سری Intel Arc Alchemist شامل سه مدل مختلف می‌شوند و سری موبایل این محصولات نیز پنج نسخه را در بر می‌گیرد.

نمودار پردازنده گرافیکی Intel Arc DG2-128

براساس زمانبندی اعلام شده، محصولات سری Alchemist با کارت گرافیک‌ Ampere و RDNA 2 رقابت خواهند کرد. انویدیا و AMD حداقل تا پایان سال ۲۰۲۲ تصمیمی برای عرضه نسل جدید محصولات خود ندارند و این اتفاق می‌تواند اولین نسل از محصولات گرافیکی اینتل را در دور رقابت نگه دارد. براساس پیش‌بینی‌هایی که از عملکرد محصولات ارتقاء یافته‌ی انویدیا و AMD می‌شود نیز قرار نیست شاهد افزایش چشمگیری در سطح عملکرد آن‌ها باشیم. علاوه‌براین باید به این نکته نیز اشاره کرد که پردازنده‌های گرافیکی Xe-HPG ARC برای لپ‌تاپ‌ها هم عرضه خواهند شد و قرار است در نوت بوک‌های Alder Lake-P مورد استفاده قرار بگیرند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده