نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۹

انتشار اطلاعات جدید از کارت گرافیک‌ اینتل آرک Alchemist

جزئیات جدیدی در رابطه با کارت گرافیک‌ اینتل آرک مبتنی بر معماری Alchemist منتشر شده که مدل‌های مختلف، سطح عملکرد و زمان عرضه این محصولات را پوشش می‌دهد.

براساس اطلاعات جدیدی که توسط کانال Moore's Law is Dead در یوتیوب منتشر شده، کارت گرافیک‌ گیمینگ Intel ARC Alchemist براساس سه پردازنده‌ گرافیکی Xe-HPG ساخته شده و از مصارف سطح پایین تا رده بالای بازار را هدف قرار می‌دهند. طبق این شایعات، اینتل تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حداقل سه GPU آرک الکمیست را روانه بازار خواهد کرد. این سه محصول، شامل دو کانفیگ مبتنی بر تراشه سطح بالای 512EU و یک مدل براساس دای (die) 128EU است و سایر مدل‌هایی که پیش از این در شایعات دیده شده، برای محصولات آینده این شرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته این اطلاعات هنوز قابل تأیید نیست.

اگر بخواهیم از مدل پرچم‌دار یا Top-End این سری شروع کنیم، کارت گرافیک اینتل آرک الکمیست مبتنی بر پردازنده گرافیکی Xe-HPG 512 EU را خواهیم داشت. تاکنون و براساس اطلاعات به‌دست آمده، این محصول تنها در یک مدل معرفی شده و شامل ۴۰۹۶ هسته، یک رابط اینترفیس ۲۵۶ بیت و حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 است که سرعت کلاک آن به ۱۶ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. البته برخی منابع به سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه‌ی آن نیز اشاره دارند.

انتظار می‌رود تراشه Alchemist 512 EU در اندازه حدودی ۱۹۶ میلی‌متر مربع طراحی شده باشد تا از تمامی محصولات سری AMD RDNA 2 و NVIDIA Ampere بزرگتر باشد. پردازنده گرافیکی Alchemist -512 در یک پکیج BGA-2660 عرضه می‌شود که اندازه نهایی آن ۳۷.۵ در ۴۳ میلی‌متر خواهد بود. پردازنده گرافیکی GA104 انویدیا ۳۹۲ میلی‌متر مربع سایز دارد که تقریباً با پرچم‌دار اینتل قابل مقایسه است. با اینحال پردازنده گرافیکی Navi 22 شرکت AMD حدود ۳۳۶ میلی‌متر مربع است که حدود ۶۰ میلی‌متر مربع از این تراشه کوچکتر است. لازم به ذکر است که این اندازه‌ی نهایی Die این چیپ نیست اما حتماً به آن نزدیک خواهد بود.

خلاصه لاین آپ Intel’s ARC Alchemist

انویدیا در پردازنده‌های گرافیکی خود، هسته‌های تنسور و همچنین هسته‌های بسیار بزرگتر RT/FP32 را قرار می‌دهد و AMD نیز در تراشه‌های RDNA 2 از یک واحد شتاب‌دهنده پرتو به ازای هر واحد محاسباتی (CU) و Infinity Cache استفاده می‌کند. گفته می‌شود اینتل هم در پردازنده‌های خود از تراشه‌های اختصاصی و سخت‌افزاری Raytracing و فناوری سوپر سمپلینگ به کمک هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.

اما در خصوص فرکانس عملکرد تراشه‌ی Xe-HPG Alchemist 512 EU تاکنون مقادیر ۲.۲ تا ۲.۵ گیگاهرتز در منابع مختلف دیده شده که البته نمی‌دانیم این ارقام به سرعت کلاک میانگین این GPU مربوط می‌شود یا اینکه مربوط‌به حداکثر سرعت کلاک بوست است. با فرض اینکه این اعداد به ماکزیمم سرعت کلاک این تراشه مربوط شوند، باید انتظار توان محاسباتی ۱۸.۵ ترافلاپس را از این GPU داشته باشیم که آن را ۴۰ درصد قوی‌تر از RX 6700 XT و ۹ درصد پایین‌تر از NVIDIA RTX 3070 قرار می‌دهد.

کانال یوتیوب MLID در پیش‌بینی خود از عملکرد این GPU اظهار داشته که باتوجه به تفاوت‌های بنیادی معماری و مقیاس عملکرد این GPU در مقایسه با دیگر رقبای موجود، رقم ترافلاپس برای توصیف عملکرد آن معنایی ندارد. اما به‌سادگی می‌توان گفت که انتظار می‌رود این محصول از RX 6700 XT و RTX 3070 سریع‌تر باشد. البته باتوجه‌به توسعه درایورهای مناسب این کارت، احتمالاً در ادامه این فاصله بهبود پیدا کند.

در ادامه گفته شده که اینتل در ابتدا توان مصرفی ۲۲۵ تا ۲۵۰ وات را برای این کارت در نظر داشته اما TDP آن حالا به ۲۷۵ وات رسیده است. می‌توان انتظار مدل ۳۰۰ واتی با کانکتور دوگانه ۸ پین را نیز برای این کارت داشت که این موضوع به تصمیم اینتل برای ارتقا سرعت کلاک محصول خود بستگی دارد. درهرصورت، می‌توان مدل نهایی آن را با یک کانکتور ۸+۶ پین متصور شد. از نظر طراحی ظاهری مدل رفرنس این کارت نیز باید چیزی شبیه به تبلیغات پهپادی اینتل در مراسم رونمایی از برند آرک را انتظار داشته باشیم. این طرح هم پیش از این توسط کانال MLID فاش شده بود. از‌طرفی صحبت‌هایی مبنی‌بر احتمال همکاری ایسوز، گیگابایت و MSI برای تولید محصولات کاستوم این سری نیز به گوش می‌رسد.

در ادامه می‌توانید جدولی از مقایسه‌ی پردازنده گرافیکی Alchemist DG-512 را با رقبای هم سطح خود به‌نام NVIDIA GA104 و AMD Navi 22 ملاحطه کنید.

نام GPU

Alchemist DG-512NVIDIA GA104AMD Navi 22
معماریXe-HPGAmpereRDNA 2
پروسه تولیدTSMC 6nmSamsung 8nmTSMC 7nm
پرچم‌دار هم ردهARC (TBA)GeForce RTX 3070 TiRadeon RX 6700 XT
موتور Raster862
هسته‌های FP32۳۲ هسته Xe۴۸ واحد SM۴۰ واحد محاسباتی
واحدهای FP32409661442560
توان پردازشی۱۶ ترافلاپس۲۱.۷ ترافلاپس۱۲.۴ ترافلاپس
TMU256192160
ROP1289664
هسته‌های RT۳۲ واحد RT۴۸ هسته RT۴۰ هسته RA
هسته‌های Tensor۵۱۲ هسته XMX۱۹۲ هسته Tensorنامشخص
کش L2نامشخص۴ مگابایت۳ مگابایت
Memory Bus۲۵۶ بیت۲۵۶ بیت۱۹۲ بیت
ظرفیت حافظه ۱۶ گیگابایت GDDR6۸ گیگابایت GDDR6X۱۶ گیگابایت GDDR6
تاریخ عرضهسه‌ماهه اول ۲۰۲۲سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱سه‌ماهه اول ۲۰۲۱

معماری alchemist پردازنده های گرافیکی اینتل

کارت گرافیک اینتل آرک الکمیست مبتنی بر پردازنده گرافیکی Intel Xe-HPG 384 EU

اما بعد از مدل پرچم‌دار، به GPU میان‌رده اینتل به‌نام Xe-HPG 384 EU می‌رسیم که درواقع یک مدل ضعیف‌تر از دای 512EU محسوب می‌شود. تراشه 384EU از ۳۰۷۲ هسته و ۱۲ گیگابایت مموری GDDR6 برخوردار است که با یک رابط اینترفیس ۱۹۲ بیت طراحی شده است. البته این احتمال وجود دارد که اینتل مدل ۲۵۶ بیت و ۸ گیگابایتی این محصول را نیز معرفی کند. توان مصرفی این کارت به حدود ۲۰۰ وات می‌رسد و انتظار می‌رود عملکرد آن در سطح NVIDIA RTX 3060 و RTX 3060 Ti باشد.

پردازنده گرافیکی 384EU اینتل، ۱۶ مگابایت حافظه اسمارت کش خواهد داشت و از آنجایی که این مدل یک محصول میان‌رده محسوب می‌شود باید انتظار یک فرکانس عملکرد ۲ گیگاهرتزی را از آن داشته باشیم. از طرفی گفته می‌شود اینتل چند محصول سطح متوسط دیگر شامل مدل‌های 448EU و 256EU را نیز در دست آزمایش دارد. در حال حاضر نمی‌دانیم که این مدل‌ها شامل محصولات گیمینگ نیز می‌شوند یا خیر اما به هر حال در صورتی که محصولات جدید اینتل در بازار موفق ظاهر شوند، این آپشن‌ها در اختیار این شرکت خواهد بود.

کارت گرافیک اینتل آرک مبتنی بر پردازنده گرافیکی Xe-HPG 128 EU

اما درنهایت مدل 128EU یا پایین رده‌ی محصولات گرافیکی اینتل را داریم که دربرگیرنده‌ی ۱۰۲۴ هسته در یک رابط اینترفیس ۶۴ بیت است. این GPU از ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که یک مدل ضعیف‌تر از این GPU با 96EU یا ۷۶۸ هسته و ۴ گیگابایت حافظه نیز وجود دارد که مجدداْ از یک رابط ۶۴ بیت برخوردار است. فرکانس این چیپ به حدود ۲.۲ تا ۲.۵ گیگاهرتز می‌رسد و توان مصرفی آن ۷۵ وات گزارش شده است. بنابراین این مدل بیشتر مناسب کاربرانی است که به‌دنبال یک محصول پایین رده و بدون کانکتور برای سیستم خود هستند.

از نظر عملکرد، احتمالاً این کارت جایی در میان GeForce GTX 1650 و GTX 1650 SUPER قرار می‌گیرد؛ اما توجه داشته باشید که این محصول از قابلیت ری تریسینگ پشتیبانی می‌کند که یک عامل برتری بزرگ که اینتل می‌تواند در مقابل رقبای هم سطح آن از انویدیا و AMD از آن بهره بگیرد. احتمالاً این کارت با یک برچسب قیمتی زیر ۲۵۰ دلار به بازار عرضه شود که در وضعیت فعلی کاملاْ رها شده است. کارت گرافیک‌ GeForce RTX 3050 فقط برای لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و RTX 3060 نیز حداقل ۳۲۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. از‌طرفی کارت گرافیک RX 6600 که مدل پایین رده‌ی محصولات AMD محسوب می‌شود قرار است ۳۰۰ دلار قیمت داشته باشد.

این پردازنده گرافیکی بسیار شبیه به برد مجزای SDV مبتنی بر تراشه‌ی DG1 است که البته محصول Alchemist معماری به مراتب پیشرفته‌تر و عملکرد بهتری نسبت به نسل اول پردازنده‌های گرافیکی Xe خواهد داشت. این سری مطمئناً بازار entry-level یا سطح پایین کارت گرافیک‌ مجزا را هدف قرار خواهد داد.

گرافیک DG1 اینتل

در ادامه می‌توان فهرست کاملی از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر Xe-HPG را ملاحظه کنید.

مدل GPU

GPU Dieتعداد واحد اجرایی (EU)تعداد هستهظرافیت حافظهرابط حافظهتوان مصرفی
Xe-HPG 512EU512EU512409616/8GB GDDR6256bit225-275
Xe-HPG 384EU512EU384307212/6GB GDDR6192bit225-275
Xe-HPG 256EU512EU25620488/4GB GDDR6128bit150-200
Xe-HPG 192EU512EU19215364GB GDDR6128bit150-200
Xe-HPG 128EU128EU12810244GB GDDR664bit-
Xe-HPG 96EU128EU867684GB GDDR664bit-

براساس زمانبندی اعلام شده، محصولات سری Alchemist با کارت گرافیک‌ Ampere و RDNA 2 رقابت خواهند کرد. انویدیا و AMD حداقل تا پایان سال ۲۰۲۲ تصمیمی برای عرضه نسل جدید محصولات خود ندارند و این اتفاق می‌تواند اولین نسل از محصولات گرافیکی اینتل را در دور رقابت نگه دارد. براساس پیش‌بینی‌هایی که از عملکرد محصولات ارتقاء یافته‌ی انویدیا و AMD می‌شود نیز قرار نیست شاهد افزایش چشمگیری در سطح عملکرد آن‌ها باشیم. علاوه‌براین باید به این نکته نیز اشاره کرد که پردازنده‌های گرافیکی Xe-HPG ARC برای لپ‌تاپ‌ها هم عرضه خواهند شد و قرار است در نوت بوک‌های Alder Lake-P مورد استفاده قرار بگیرند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده