نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۷

تولید کارت گرافیک‌ اینتل Arc توسط ایسوز، گیگابایت و MSI

یک منبع چینی ادعا کرده که ایسوز، گیگابایت و MSI به‌عنوان سه تولید کننده بزرگ کارت گرافیک‌‌های گیمینگ در عرضه محصولات مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی اینتل آرک «Alchemist» مشارکت می‌کنند.

یک رسانه چینی اطلاعات بیشتری در خصوص مصاحبه اخیر Raja Koduri از اینتل را منتشر کرده که براساس آن، ASUS، گیگابایت و MSI همگی در ساخت کارت گرافیک‌ مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی سری Intel Arc Alchemist نقش خواهند داشت. هرچند گفته نشده که آیا کارت گرافیک‌ این سه شرکت به‌عنوان محصولات کاستوم به بازار عرضه می‌شوند یا اینکه تنها در تولید مدل رفرنس آن‌ها نقش خواهند داشت. وبسایت MyDrivers در اینباره می‌نویسد:

«در حال حاضر تأیید شده که کارخانجات OEM از جمله ایسوز، MSI و گیگابایت نیز در تولید کارت گرافیک‌ مجزای Intel Arc شرکت خواهند داشت. تا به امید توسعه فرصت‌های تجاری بیشتر در بازار کارت گرافیک‌ مجزا با هم به همکاری بپردازند.» تا به اینجای کار هیچ چیزی درباره علاقه‌ی Gigabyte برای تولید محصولات مبتنی‌بر گرافیک‌ Intel Arc شنیده نشده اما ایسوز و MSI تقریباً این موضوع را تأیید کرده‌اند.

حتی ایسوز پیش از این هم یک کارت گرافیک کاستوم Iris Xe (DG1) را با طراحی پسیو و تک درگاهه معرفی کرده که نشان از همکاری نزدیک آن‌ها با معماری پردازنده‌های گرافیکی Intel Xe دارد. ضمن اینکه براساس شنیده‌ها، اینتل پیش از این برای تولید محصولات مبتنی‌بر پردازنده گرافیکی DG2 به MSI مراجعه کرده است. البته مشخص نیست که آیا MSI با این درخواست موافقت کرده یا خیر؛ اما باتوجه به چیزهایی که در رسانه‌های چینی گفته می‌شود، احتمال در این خصوص تصمیم‌گیری شده است.

کارت گرافیک Intel Arc ‘Alchemist’

راجا کدوری در مصاحبه با رسانه ژاپنی ASCII گفته که در خصوص پردازنده‌های گرافیکی آینتل آرک الکمیست، باید بین تولیدکنندگان طراحی اورجینال (ODM) وجه تمایزی وجود داشته باشد. درواقع این محصولات یا به‌صورت کاملاً سفارشی یا نیمه سفارشی بر پایه طراحی محصولات مرجع Intel Arc ساخته می‌شوند.

ایسوز، MSI و گیگابایت در میان شرکت‌های تولید کننده مادربردهای اینتل و AMD نیز قرار دارند و همچنین کارت گرافیک‌ مبتنی بر پردازنده‌های AMD و انویدیا را نیز تولید می‌کنند. لذا پیش از این هم انتظار می‌رفت که در صورت ورود جدی اینتل به بازار رقابت کارت گرافیک‌ مجزا، این تولیدکنندگان بزرگ نیز در این امر دخیل باشند.

نخستین نسل از پردازنده‌های گرافیکی Arc، براساس معماری Xe HPG که با اسم رمز Alchemist نام‌گذاری شده، تولید و به بازار عرضه خواهند شد. پیش از این، در اخبار و مقالات از کد DG2 برای این محصولات استفاده می‌شد. علاوه‌بر‌این، در اطلاعات منتشر شده به استفاده از یک مکانیزم مبتنی بر هوش مصنوعیِ فرایند سوپرسمپلینگ نیز اشاره شده که می‌تواند رقیب مستقیمی برای NVIDIA DLSS و AMD FSR باشد. اینتل اعلام کرده اولین محصولاتی که برپایه‌ی سیلیکون‌های Alchemist عرضه می‌شوند، تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در دسترس قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه مشخصات تکمیلی این پردازنده‌ها نیز در طول سال جاری به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده