نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۰

تولید هارد درایوهای ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ ترابایتی توسط سیگیت

شرکت سیگیت هم‌اکنون روی تولید درایو HDD با ظرفیت ۳۰ ترابایتی کار می‌کند و همچنین برنامه دارد تا ۵ سال آینده سقف ظرفیت درایوهای خود را به ۵۰ و تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ ترابایت برساند.

براساس اعلام شرکت سیگیت، هارد دیسک‌های «ذخیره‌سازی مغناطیسی به کمک حرارت» (HAMR) این برند هم‌اکنون در دست توسعه قرار داشته و درحالی که دستیابی به ظرفیت ۲۰ ترابایتی این محصولات هم‌اکنون امکان‌پذیر شده، مدل ۳۰ ترابایتی آن نیز در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. فعلاً زمان مشخصی برای عرضه درایوهای ۳۰ ترابایتی سیگیت تعیین نشده اما احتمالاً باید تا سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ انتظار عرضه این حافظه‌های HDD را به بازار داشته باشیم.

براساس زمانبندی برنامه‌ریزی سیگیت، قرار است این شرکت تا سال ۲۰۲۶ حداکثر ظرفیت هارد دیسک‌های HAMR خود را به ۵۰ ترابایت برساند. ظاهراً این محصولات به‌طور ویژه برای «مصرف‌کنندگان اولیه» طراحی می‌شوند که همواره به‌دنبال جدیدترین تکنولوژی موجود هستند. این شرکت با تولید درایوهای ۳۰ ترابایتی یک قدم دیگر به هدف‌گذاری ۱۰ ساله خود برای دستیابی به درایوهای ۱۰۰ ترابایتی HDD نزدیک می‌شود.

افزایش ظرفیت هاردهای سیگیت

چندی پیش محققان موفق شدند تا با استفاده از تکنولوژی جدید گرافن، حداکثر تراکم قابل دستیابی روی هارد دیسک‌های ذخیره‌سازی اطلاعات را بهبود ببخشند. در روش فعلی، از یک پوشش کربنی برای محافظت از دیسک در مقابل هدهای «خواندن» و «نوشتن» اطلاعات و دیگر فاکتورها استفاده می‌شود. امروزه ضخامت این پوشش به حدود ۳ نانومتر می‌رسد که تراکم فضای ذخیره‌سازی روی دیسک را حدود ۱ ترابایت بر اینچ مربع افزایش می‌دهد. تولید‌کنندگان به منظور افزایش ظرفیت حافظه، فضای بین هد و دیسک‌ها را کاهش می‌دهند. حالا محققان این پوشش کربنی را با گونه‌ی خاصی از گرافن جایگزین کردند که یک لایه‌ی آن به چهار لایه‌ی گرافنی افزایش یافته است.

محققان بعد از اندازه‌گیری میزان مقاومت دربرابر خراشیدگی، پایداری حرارتی، میزان صافی سطح و استفاده از روان کننده‌ها به این نتیجه رسیدند که گرافن موجب نصف شدن میزان اصطکاک نسبت به قبل شده و میزان خوردگی آن نیز ۲.۵ مرتبه کمتر شده است. در این روش، دمای صفحات آلیاژ آهن – پلاتین به‌حدی می‌رسد که پوشش‌های معمولی کربنی قادر به تحمل آن نیستند. استفاده از پوشش گرافنی باعث می‌شود تا دستیابی به چگالی سطحی ۱۰ ترابایت در اینچ مربع امکان‌پذیر باشد.

هارد درایوهای سیگیت

با اینکه بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان امروزه به درایوهای ذخیره‌سازی SSD روی آورده‌اند، هارد دیسک‌های سنتی همچنان در حال توسعه هستند. استفاده از تکنولوژی HAMR و پوشش‌های گرافنی باعث شده تا پتانسیل افزایش تراکم داده صد برابر افزایش پیدا کند. این اتفاق برای مصرف کنندگانی که به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند، خبر خوبی به‌نظر می‌رسد؛ مانند کسانی که از سرورهای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌کنند. درایوهای HDD براساس قیمت به ازای هر گیگابایت ارزان‌تر از SSDها هستند و باتوجه به تراکم بالای ذخیره‌سازی داده در آن‌ها تا زمان زیادی رایج خواهند بود.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده