نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹

انتشار اطلاعات جدید از پردازنده گرافیکی پرچمدار سری RTX 40

شایعات جدید، از فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز پردازنده گرافیکی AD102 با بیش از ۸۰ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی در یک تراشه‌ی ۵ نانومتری حکایت دارند.

طی چند ماه گذشته، شایعات زیادی در خصوص پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace از نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا منتشر شده که بیشتر آن‌ها به مدل پرچم‌دار AD102 مربوط می‌شود. این GPU که در پرچم‌دار محصولات جدید انویدیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، می‌تواند در انواع مصارف گیمینگ یا ورک‌استیشن به کار گرفته شود. درواقع AD102 نسخه جدید پردازنده GA102 از نسل فعلی به شمار می‌رود که در کارت گرافیک RTX 3090 مورد استفاده قرار گرفته و قطعاً باید انتظار مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای را از آن داشت.

براساس جدیدترین شایعاتی که توسط Greymon55 در رابطه با پردازنده گرافیکی AD102 از سری Ada Lovelace انویدیا منتشر شده، گفته می‌شود که سرعت کلاک GPU پرچم‌دار انویدیا به ۲.۲ گیگاهرتز می‌رسد. در شایعات قبلی شنیدیم که انویدیا در این نسل از تکنولوژی ساخت پنج نانومتری TSMC در تراشه‌های Ada Lovelace استفاده خواهد کرد. این محصولات شامل AD102 نیز می‌شوند که ظاهراً یک طراحی کاملاً یکپارچه (مونولیتیک) خواهد داشت.

Greymon55 در توییت جدیدی که در آن به‌طور ویژه درباره مشخصات فنی AD102 توضیح داده، می‌نویسد که باید از این پردازنده گرافیکی، انتظار فرکانس عملکرد ۲.۲ گیگاهرتز یا بالاتر را داشته باشیم. در ادامه قصد داریم این اطلاعات را درکنار مواردی که پیش از این درباره این GPU منتشر شده، کنار هم گذاشته و یک جمع بندی از شایعاتی که تاکنون منتشر شده داشته باشیم.

نسل جدید پردازنده های گرافیکی انویدیا

براین اساس گفته می‌شود که پردازنده گرافیکی NVIDIA AD102 از ۱۸۴۳۲ هسته CUDA برخوردار خواهد بود. این اطلاعات توسط Kopite منتشر شده و در ادامه تأکید شده که ممکن است در آینده دستخوش تغییر شود. این رقم، تقریباً دوبرابر تعداد هسته‌هایی است که هم‌اکنون در پرچم‌دار سری Ampere دیده می‌شود. چیزی که همین الان هم یک جهش قابل‌توجه نسبت به نسل Turing محسوب می‌شود. ضمن اینکه فرکانس ۲.۲ گیگاهرتزی AD102، باید ۸۱ ترافلاپس توان پردازشی (FP32) را در اختیار کاربر قرار دهد. یعنی بیش از دو برابر عملکرد RTX 3090 که ۳۶ ترافلاپس توان پردازش FP32 را تأمین می‌کند.

رشد ۱۲۵ درصدی قدرت پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، جهش قابل توجهی به نظر می‌رسد اما باید به خاطر داشته باشید که انویدیا پیش از این هم با معرفی سری Ampere، رشد خیره کننده‌ای را در رقم FP32 پردازنده‌های خود ایجاد کرده بود. به‌عنوان مثال همان‌طور که اشاره شد، پردازنده GA102 در کارت گرافیک RTX 3090 از ۳۶ ترافلاپس توان محاسباتی برخوردار است. درحالی که پردازنده گرافیکی TU102 از سری Turing که در کارت گرافیک RTX 2080 Ti مورد استفاده قرار گرفته تنها از ۱۳ ترافلاپس توان گرافیکی برخوردار بود. یعنی یک جهش ۱۵۰ درصدی نسبت به نسل قبل که همچنان از این حیث رکورددار است.

پردازنده های گرافیکی Ada Lovelace

هرچند بررسی‌های عملی نشان می‌دهد که عملکرد گیمینگ RTX 3090 در مقایسه با RTX 2080 Ti در این حد نبوده و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بهتر شده است. بنابراین باید به خاطر داشته باشیم که این روزها تعداد Flops مستقیماً به‌معنی عملکرد گیمینگ GPU نیست. البته اشاره به نکته نیز هائز اهمیت است که فعلا نمی‌دانیم این عدد ۲.۲ گیگاهرتزی به میانگین فرکانس بوست این پردازنده مربوط شده یا اینکه نشان‌دهنده حداکثر میزان آن است که در این صورت، پتانسیل پردازش AD102 نیز متعاقباً افزایش خواهد یافت.

علاوه‌بر این، منبع افشای این اطلاعات ادعا کرده که کارت گرافیک پرچم‌دار NVIDIA GeForce RTX 40 مشابه RTX 3090 از یک رابط اینترفیس ۳۸۴ بیت بهره‌مند خواهد شد. اما جالب اینجا است که این منبع به استفاده از حافظه G6X اشاره کرده که نشان می‌دهد احتمالاً انویدیا در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود سراغ استاندارد حافظه جدیدی نخواهد رفت و در عوض از پین‌های سریع‌تر حافظه‌های G6X (با سرعت بیش از ۲۰ گیگابیت بر ثانیه) برای نسل جدید محصولات خود استفاده خواهد کرد.

در ادامه جدولی از مشخصات غیررسمی پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace را درکنار مدل‌های هم رده‌ی خود از دو نسل قبل را ملاحظه می‌کنید.

GPU

TU102GA102AD102
سبک معماریTuringAmpereAda Lovelace
فناوری تولیدTSMC 12nm NFFSamsung 8nmTSMC 5nm
کلاسترهای پردازش گرافیکی۶۷۱۲
کلاسترهای پردازش تکسچر۳۶۴۲۷۲
مولتی‌پردازنده‌های جریانی۷۲۸۴۱۴۴
هسته‌های CUDA۴۶۰۸۱۰۷۵۲۱۸۴۳۲
ترافلاپس تئوری۱۶.۱۳۷.۶بیش از ۸۰؟
مدل پرچم‌دارRTX 2080 TiRTX 3090?RTX 4090
توان مصرفی۲۵۰ وات۳۵۰ وات۴۰۰ تا ۵۰۰ وات
تاریخ عرضهسپتامبر ۲۰۱۸سپتامبر ۲۰۲۰۲۰۲۲

همان‌طور که گفته شد، پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace در نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا از سری GeForce RTX 40 مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا به رقابت مستقیم با کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 7000 مبتنی بر معماری RDNA 3 شرکت AMD بروند. گفته می‌شود انویدیا برخلاف AMD که از سبک MCM در تراشه‌های خود استفاده خواهد کرد، قصد دارد همچنان به طراحی سنتی و یکپارچه محصولات خود پایبند باشد. هرچند برخی شایعات از احتمال به کار گیری این روش در پردازنده‌های گرافیکی Hopper، ویژه‌ی دیتاسنترها و مصارف هوش مصنوعی (AI) حکایت دارند. اما آنچه که مسلم است، عدم استفاده از معماری MCM در محصولات گیمینگ Ada Lovelace برای مصرف‌کنندگان عمومی است.

کارت گرافیک Nvidia RTX

در سمت مقابل، AMD محصولات جدید خود را در دو خانواده RDNA 3 و CDNA 2 مبتنی بر معماری تراشه‌های MCM و Monolithic معرفی خواهد کرد. به طوری که پردازنده‌های گرافیکی CDNA 2 منحصراً از تراشه‌های MCM بهره برده و مدل‌های RDNA 3 نیز به‌صورت ترکیبی از طراحی MCM و یکپارچه برخوردار خواهد بود. هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که کدامیک از محصولات این دو شرکت بر پایه چه فناوری ساختی تولید خواهند شد، اما گفته می‌شود خانواده‌‌ی RDNA 3 و CDNA 2 از محصولات جدید AMD، ترکیبی از تراشه‌های ۶ و ۵ نانومتری نوسازی شده‌ی این شرکت را به کار خواهند گرفت. از طرفی، انویدیا از پروسس نود 5nm شرکت TSMC در سری Ada Lovelace استفاده خواهد کرد. البته اینجا هم مشخص نشده که این محصولات بر پایه نود N5 تولید می‌شوند یا N5P.

اما همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، اینتل هم امسال وارد رقابت در صنعت تولید GPU شده و با لاین آپ ARC Alchemist مبتنی بر تراشه‌های ۶ نانومتری TSMC از راه خواهد رسید. این محصولات که اواخر امسال به تولید انبوه می‌رسند، قرار است در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده