نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۹

توان عملکرد کارت گرافیک‌های ARC Alchemist در تصاویر فاش شده از اینتل

به‌نظر می‌رسد که اینتل با به‌کارگیری پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود در محصولات سری ARC Alchemist قصد رقابت با RX 6700 XT و RTX 3070 با توان مصرفی کمتر را دارد.

اسلایدهای فاش شده از منابع اینتل نشان می‌دهد ظاهراً این شرکت حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۲ قصد رقابت با پرچمداران انویدیا و AMD را ندارد. این شرکت قصد دارد تا سه‌ماهه نخست سال آینده میلادی اولین کارت گرافیک‌ سری ARC را به بازار عرضه کرده و با رونمایی از پردازنده‌های گرافیکی Alchemist/DG2 به بازار محصولات رده بالای گرافیکی ورود کند. حالا تصاویری که امروز در اینترنت فاش شده، نشان‌دهنده این است که هدف نهایی پردازنده‌های گرافیکی DG2 رقابت با محصولاتی درسطح RX 6700 XT یا RTX 3070 از تیم سرخ و سبز است.

براساس اطلاعات درج شده در این تصاویر، محصول پرچم‌دار اینتل که با اسم رمز SOC1 نشان داده شده، تحت بالاترین عملیات پردازش گرافیکی با توان مصرفی ۱۷۵ و ۲۲۰ وات عمل خواهد کرد تا نتایجی در سطح کارت گرافیک رده بالای Nvidia RTX 3070 را از خود ارائه کند. اگر این اسلایدها واقعاً صحت داشته باشند، متأسفانه باید گفت که اینتل نمی‌تواند در اولین نسل از کارت گرافیک‌ سری ARC با پرچمداران انویدیا و AMD رقابت کند و تنها به رقابت در سطح محصولات زیر ۵۰۰ دلاری این شرکت (قیمت مصوب) بسنده خواهد کرد.

پردازنده های گرافیکی ARC Alchemist

بررسی داده‌های منتشر شده بیانگر این است که اینتل با رده بالاترین محصولات خود از نظر نسبت عملکرد بر وات توان مصرفی، نتایج مشابهی را با کارت گرافیک‌ مذکور انویدیا و AMD ارائه می‌کند که این می‌توان نشانه‌های خوبی برای معماری ARC Alchemist اینتل باشد. حالا اگر این شرکت با محصولات آینده این سری موفق به بالا بردن سطح عملکرد پردازنده‌های گرافیکی خود تا پرچمداران شرکت‌های رقیب شود، دیگر دلیلی برای عدم توانایی رقابت محصولات این شرکت با غول‌های صنعت GPU وجود نخواهد داشت.

از طرفی گفته می‌شود پردازنده گرافیکی SOC2 DG2 اینتل نیز ۷۵ وات انرژی را مصرف می‌کند. این GPU برای بازار محصولات رده پایین طراحی شده و می‌توان آن را با عملکرد کارت گرافیک GTX 1650 Super مقایسه کرد. احتمالاً این محصول جزء مواردی است که در سیاست «تمام اینتل» لپ‌ تاپ‌های گیمینگ آینده نیز نقش خواهد داشت تا بلکه بتواند بین میزان توان مصرفی، عملکرد گرافیکی و قیمت محصولات نوعی توازن ایجاد کند. اینتل قصد دارد با پردازنده‌های گرافیکی SOC2 بخشی از بازار لپ‌تاپ‌ها که عمدتاً در دست انویدیا قرار دارد را از آن خود کند.

با اینکه می‌توان به‌نوعی از ورود اینتل به عرصه رقابت در صنعت پردازنده‌های گرافیکی ابراز خوشحالی کرد، از سوی دیگر عدم توانایی هیچ یک از محصولات سری ARC Alchemist برای رقابت با پرچمداران انویدیا و AMD کمی ناامید کننده است. این در حالی است که توسعه‌دهندگان انویدیا و AMD از همین حالا خود را برای معرفی نسل جدید محصولات خود آماده می‌کنند که براساس گزارش‌ها جهش بزرگی نسبت به نسل فعلی را تجربه خواهند کرد. این اتفاق قطعاً می‌تواند اینتل را از چیزی که است هم عقب تر بیاندازد.

محصولات سری ARC Alchemist اینتل

اما شاید در اینجا سؤالی مطرح شود که آیا اینتل اصلاً به رقابت با RTX 3090 یا RX 6900 XT نیازی دارد؟ می‌توان پاسخ این سؤال را وضعیت آشفته‌ی کمبود پردازنده‌های گرافیکی در بازار جست‌وجو کرد. در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که هر کارت گرافیک خوش قیمتی می‌تواند موفقیت‌های بزرگی را برای شرکت تولید کننده به ارمغان بیاورد. بنابراین اگر اینتل بتواند قیمت‌های رقابتی و جذابی را برای محصولات سری ARC Alchemist پیشنهاد کند، قطعاً می‌توان به فروش محصولات آن‌ها در بازار پر از تقاضای جهان امیدوار بود.

این روزها کمتر محصولی با برند انویدیا و AMD را می‌توان پیدا کرد که با قیمت‌های واقعی آن به فروش برسند. بنابراین اینتل اگر موفق به کنترل قیمت محصولات خود در بازار شود نیز همچنان در میان این رقبای سرسخت جا برای رقابت خواهد یافت. بنابراین اینتل بدون رقابت با محصولات پریمیوم انویدیا و AMD نیز می‌تواند در بازار GPU موفق ظاهر شود. البته متقاعد کردن کاربران وفادار محصولات انویدیا و AMD برای استفاده از یک GPU جدید در سیستم خود نیز چالش بزرگی است که بر سر راه اینتل قرار دارد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.  


منبع overclock3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده