نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۰

احتمال عرضه مدل ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 2060 تا ابتدای سال ۲۰۲۲

ظاهراً انویدیا برای جبران کمبود عرضه پردازنده‌های گرافیکی، خود را برای عرضه مدل جدیدی از کارت گرافیک GeForce RTX 2060 آماده می‌کند که حجم حافظه گرافیکی آن دو برابر نسخه‌ی فعلی است.

گفته می‌شود مدل ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2060 برای عرضه در ژانویه ۲۰۲۲ در دست ساخت است. وبسایت Videocardz گزارش جدیدی از وضعیت تولید و عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 2060 در بازار را ارائه کرده که براین‌اساس، به‌نظر می‌رسد این شرکت خود را برای تولید حجم بالایی از این کارت گرافیک‌ها در ژانویه ۲۰۲۲ آماده می‌کند. دلیل این تصمیم واضح و قابل انتظار است، مقابله با کمبود شدید عرضه پردازنده‌های گرافیکی در بازار که انتظار می‌رود تا نیمه نخست سال آینده میلادی نیز ادامه داشته باشد.

اگر به خاطر داشته باشید، قبلاً هم خبری مبنی بر تولید مجدد کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2060 برای تأمین نیاز جامعه‌ی گیمرها و مراکز ECafe در منطقه آسیای شرقی منتشر شده بود. اما بعدها این روند با هدف تمرکز بیشتر روی تولید محصولات سری امپر از جمله GeForce RTX 3060 و RTX 3060 Ti متوقف شد تا محصولات جدید تیم سبز با وضعیت دسترسی ساده‌تری در بازار قابل تهیه باشند. اما کمبود تولید تراشه‌های الکترونیکی جدیدتر موجب شده تا انویدیا مجدداً به برخی مدل‌های پرفروش سری Turing رو آورده و تصمیم به تولید بیشتر کارت گرافیک RTX 2060 بگیرد. این مدل دومین کارت گرافیک محبوب در میان کاربران استیم محسوب می‌شود. GeForce GTX 1060 همچنان در رده اول قرار دارد.

جنسن هوانگ در حال معرفی کارت گرافیک GeForce RTX 2060

البته قبلاً نسخه ارتقاء یافته SUPER کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2060 نیز معرفی شده بود اما این تصمیم برای تولید مدل vanilla این کارت اتخاذ شده است. این کارت مجهز به یک پردازنده گرافیکی TU106-300 است که مدل جدیدتر آن با نام GA106 در کارت گرافیک GeForce RTX 3060 مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نسخه جدیدتر، از دوبرابر حافظه VRAM بیشتر و همچنین فناوری LHR برای مقابله با استفاده‌ی این کارت به منظور مصارف ماینینگ استفاده شده است.

هرچند به‌نظر می‌رسد این روش برای مقابل با ماینرها چندان مؤثر واقع نشده و همچنان می‌توان با نرم افزارهایی مانند NBMiner بیش از ۷۰ درصد توان استخراج این GPU را بازیابی کرد. حتی گفته می‌شود در آپدیت‌های آینده این میزان افزایش خواهد یافت. اما انویدیا علاوه‌بر بازگرداندن کارت گرافیک GeForce RTX 2060 به خط تولید تصمیم گرفته تا مدل‌های جدید را با دو برابر کردن حافظه VRAM به بازار عرضه کند.

گفته می‌شود در این GPU از ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده شده که باتوجه به افزایش نیاز بازی‌های جدید برای امکان تجربه کیفیت 1080p تصمیم منطقی و درستی به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود اولین سری از این  محصولات در ژانویه ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود که این موضوع به تأیید شرکای تجاری انویدیا نیز رسیده است. عرضه مجدد کارت گرافیک GeForce RTX 2060 به این معنی است که انویدیا امید چندانی به بهبود وضعیت بازار سخت‌افزار در سال آینده میلادی ندارد. این موضوع اخیراً در افزایش قیمت متوسط کارت گرافیک‌ها در بازار نیز کرد داشته و ظاهراً فعلاً نمی‌توان به این سادگی‌ها یک سیستم گیمینگ متناسب جمع آوری کرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده