نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۳

امکان استفاده از هر نوع SSD روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس

یکی از کاربران انجمن چینی Bilibili با استفاده از یک کارت اداپتور CFE امکان استفاده از هر نوع درایو SSD موجود در بازار را روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس فراهم کرده است.

مایکروسافت کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را به همراه یک راه‌حل اختصاصی برای افزایش ظرفیت حافظه SSD سیستم معرفی کرد که تنها ازطریق درایو اختصاصی این کنسول‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. کارت‌های افزایش ظرفیت حافظه‌ی این دو کنسول در ظرفیت یک ترابایتی و توسط سیگیت تولید شده که ۲۱۹.۹۹ دلار نیز قیمت دارند. باتوجه به اینکه درایوهای SSD یک ترابایتی موجود در بازار با قیمت‌های کمتری قابل خریداری هستند، بسیاری از کاربران در ابتدا به قیمت پیشنهاد اختصاصی مایکروسافت معترض بودند.

حالا به نظر می‌رسد که یکی از کاربران یک انجمن چینی به فکر کاری در این زمینه افتاده و راه‌حل خود را به‌صورت یک کارت اداپتور CFE ارائه کرده است. کارت‌های مخصوص سیگیت، از یک اتصال CFE اصلاح شده استفاده می‌کنند که از نظر فنی از نسل ۳ به نسل ۴ تبدیل شده است. بنابراین با تغییر پیوند اداپتور، می‌توان عملاً هر نوع درایو NVMe را با کنسول‌های جدید ایکس باکس سازگار کرد. حالا این کارت CFE Adapter، استفاده از هر نوع درایو SSD روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را امکان‌پذیر می‌کند.

کارت اداپتور CFE شخصی سازی شده

کاربران ردیت ماه‌ها پیش درباره این موضوع صحبت می‌کردند اما این اولین باری است که شاهد عملی شدن آن هستیم. این کاربر در توضیحات خود گفته که به‌دلیل عدم دسترسی ساده به این کارت اداپتور CFE در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی، این کارت را از یک فروشگاه دوربین‌های عکاسی تهیه کرده است.

برای این منظور، یک درایور SSD وسترن دیجیتال CH SN530 مجهز به پروتکل NVMe M.2 (2230) به قسمت انتهایی کارت اداپتور متصل شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کارت اداپتور فضای کافی برای طول درایو SSD مورد استفاده را ندارد اما درنهایت می‌توان آن را بدون مشکل روی حفره‌های اتصال سوار کرد.

سرعت خواندن (Read) این بورد CFE به حداکثر ۱۷۰۰ مگابایت بر ثانیه محدود شده و سرعت نوشتن (Write) آن نیز حداکثر به ۱۴۸۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد؛ لذا خرید یک SSD رده بالای گران‌قیمت عملاً کار بیهوده‌ای خواهد بود. این محدودیت به‌دلیل کاهش تعداد لاین‌های CFE از ۴ مسیر به ۲ مسیر است.

اتصال یک SSD معمولی به کنسول سری اس

بنابراین فقط باید یک درایو SSD با سرعت‌های متناسب و ظرفیت مورد نظر خود را انتخاب کرده و به‌سادگی ظرفیت حافظه کنسول خود را افزایش دهید. درایوهای SSD نسل سه PCIe NVMe زیادی وجود دارند که در ظرفیت‌های یک ترابایتی با کمتر از ۱۰۰ دلار قابل خریداری هستند. اما مدل‌های نسل ۴ متناسب با کنسول‌های سری ایکس و سری اس حدود ۱۵۰ دلار قیمت دارند. لذا همچنان می‌توان با نصف قیمت کارت مخصوص سیگیت، ظرفیت حافظه کنسول را با بدون هیچگونه مشکل درعملکرد سیستم افزایش داد. ضمن اینکه می‌توان از ظرفیت فراتر از یک ترابایت نیز برای این منظور استفاده کرد که البته این موضوع هنوز به تأیید منبع نرسیده است.

افزایش ظرفیت حافظه کنسول ایکس باکس سری اس با SSD عادی

لازم به ذکر است که نصب SSD مورد نظر روی اداپتور CFE بسیار ساده بوده و تنها کاری که لازم است انجام دهید، وصل کردن آن به منافذ اتصال و وارد کردن آن به درگاه کنسول‌های سری ایکس و سری اس است. فقط یک سری مشکلات در فرمت درایو مشاهده شده که نشان می‌دهد بعد از استفاده از یک SSD در این روش، درایو مذکور دیگر به شکل قبل عمل نمی‌کند، حتی اگر آن را فرمت کنید. پس لازم است که درایو مورد نظر را فقط برای این منظور مورد استفاده قرار دهید. راهنمای کامل روش استفاده از این کار در سایت Bilibili توضیح داده شده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده