نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹

پشتیبانی از PCIe 5.0، حافظه DDR5 و DMI 4.0 در نمودار چیپست Z690 اینتل

تصاویر جدیدی از سوکت lga1700 پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل به همراه نموداری از ویژگی‌های تراشه Z690، رده بالاترین مادربرد جدید این شرکت منتشر شده که یک بار دیگر پشتیبانی از PCIe 5.0 x16 و DDR5 را تأیید می‌کند.

تصویر جدیدی از سوکت پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake منتشر شده که مطابق انتظار، نشان‌دهنده پدهای بیشتری است که برای استفاده از سوکت LGA1700 مورد نیاز خواهد بود. این اولین تصویری است که از سال گذشته و افشای تصویری دیگر از قسمت زیرین پردازنده‌های Alder Lake دیده می‌شود. ضمناً نموداری که در ادامه مشاهده می‌کنید، اولین سندی است که در ارتباط با تراشه پرچم‌دار Z690 برای مادربردهای جدید منتشر شده است.

نمودار تراشه Z690 تأیید می‌کند که یک مسیر ۱۶ تایی یا دو لاین ۸ تایی PCIe Gen5 مستقیماً به CPU متصل خواهد شد؛ جایی که تراشه مذکور از ۱۲ مسیر PCIe Gen4 و ۱۶ مسیر PCIe Gen3 نیز پشتیبانی می‌کند. این یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با نسل Rocket Lake محسوب می‌شود که تنها از استاندارد PCIe Gen4 پشتیبانی می‌کرد. قابلیتی که برای یک سال در انحصار پردازنده‌های رایزن AMD بود.

سوکت lga1700 پردازنده های نسل جدید اینتل

این نوع پیکربندی PCI Express به‌معنی پشتیبانی CPU از حداکثر چهار درایو PCIe Gen4 NVMe بدون استفاده از مسیرهای ارتباطی PCIe Gen5 است که می‌توان فقط برای پردازنده گرافیکی مستقل مورد استفاده قرار بگیرد. پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل به‌لطف برخورداری از یک کانال ارتباطی دوگانه‌، به‌صورت همزمان از حافظه‌های DDR5 یا DDR4 پشتیبانی می‌کنند.

درواقع این نمودار به‌نوعی اطلاعات اسلاید فاش شده در رویداد Architecture Day اینتل را تأیید کرده که در آن به پشتیبانی از حافظه‌های DDR5-4800 و DDR4-3200 اشاره شده بود. این سایت مدعی شده که حافظه‌ی DDR5 از تنظیمات Gear 2 (به‌صورت پیشفرض) و Gear 4 پشتیبانی می‌کند که این موضوع می‌تواند به‌معنی عملکرد کنترلرهای حافظه با نصف یا یک چهارم نرخ انتقال داده برای اطمینان از سازگاری و پشتیبانی مموری از قابلیت اورکلاک باشد. درواقع کنترلرهای حافظه‌ی سیستم حالا می‌توانند به‌صورت دینامیک یا پویا نسبت به تنظیم فرکانس و ولتاژ حافظه براساس دسترسی به توان یا عملیاتی که هم‌اکنون روی ماژول حافظه درحال انجام است، اقدام کنند. این نخستین باری است که قابلیت موسوم به Dynamic Memory Clock برای کامیپوترهای شخصی امکان‌پذیر می‌شود. این ویژگی به عبارت دیگر می‌توان به معنای اورکلاک خودکار Turbo برای ماژول حافظه مورد استفاده باشد.

قابلیت DMI یا Direct Media Interface نیز یک بار دیگر آپدیت شده است. پردازنده‌های نسل یازدهمی موجود، قبلاً DMI 3.0 را با هشت لاین ارتباطی معرفی کرده بودند و حالا تراشه Z690 به استاندارد PCI Gen4 x8 ارتقاء خواهد یافت.

نمودار ویژگی های چیپست Z690

در ادامه می‌توانید فهرست خلاصه واری از این ویژگی‌های جدید را ملاحظه کنید:

  • پشتیبانی از هردو استاندارد DDR4 و DDR5 با نرخ استاندارد انتقال داده‌ی حداقل DDR5-4800 مطابق با پیکربندی چهار ماژول تراشه.
  • استفاده‌ی خودکار از تنظیمات Gear 2 و Gear 4 برای حافظه‌های DDR5 و تنظیم نرخ انتقال داده توسط کنترلر مموری
  • حفظ ۲۰ خط PCIe پردازنده با ارتقاء ۱۶ مسیر به نرخ انتقال داده PCIe 5.0
  • استفاده از DMI 4.0 برای اتصال CPU به PCH (چپست) با هشت خط PCIe 4.0
  • چهار مسیر PCIe جدید شامل ۱۲ لاین PCIe 4.0 و ۱۶ لاین PCIe 3.0
  • پشتیبانی از حداکثر ۲ * ۲ پورت USB 3.2 (با سرعت ۲۰ گیگابایت بر ثانیه)
  • پشتیبانی از ماژول جدید CNVio اینتل Wi-Fi 6E و احتمالاً Wi-Fi 7
  • استفاده از سبک طراحی دوگانه هسته «Big-Bigger» برای کمک به کنترل صحیح رشته‌ها هنگام رسیدن به توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • ارتفاع پایین براکت CPU که خنک‌کننده‌ی جدیدی را نیاز خواهد داشت

در حال حاضر شایعه شده که مدل‌های قابل اورکلاک سری K و KF پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به همراه اولین مادربردهای Z690 در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۵ مهر) به بازار عرضه خواهند شد. انتظار می‌رود که سایر مدل‌های سری Alder Lake در CES 2022 معرفی شوند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده