نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۴

کارت گرافیک RTX 3080 Ti 20GB در یک فروشگاه روسی رویت شد

یک فروشگاه روسی اقدام به پیش‌فروش مدل ۲۰ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 3080 Ti کرده که هنوز وجود آن توسط منابع رسمی تأیید نشده است.

به نظر می‌رسد که انویدیا مدل ۲۰ گیگابایتی کارت گرافیک موردانتظار GeForce RTX 3080 Ti را نیز در نظر گرفته که البته مشخص نیست چه زمانی امکان دسترسی کاربران به آن فراهم خواهد شد؛ البته اگر با قیمت‌های فعلی بازار توانایی خرید چنین GPU رده بالایی را داشته باشید. اما نکته‌ی حائر اهمیت دیگر این است که تا رسیدن به زمانی‌که توان مصرفی کارت گرافیک‌های گیمینگ به مرز ۴۰۰ وات برسد، نیاز نیست تا رسیدن نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی صبر کنیم. چراکه پیشنهاد میان نسلی انویدیا از همین حالا داغ‌تر و پرمصرف‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

استیو والتون از نشریه تک‌اسپات در زمان بررسی توانایی کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti سؤال مهمی را مطرح کرده که به مخاطبان این GPU به‌خصوص مربوط می‌شود. RTX 3080 Ti یکی از قدرتمندترین اعضای خانواده امپر است که در عین قابلیت‌های جذابی که دارد، قیمت بسیار بالا و زمان معرفی نه چندان مناسب آن درکنار حجم حافظه VRAM آن که نصف RTX 3090 گزارش می‌شود، باعث شده تا ابهامات زیادی درباره اینکه این محصول مناسب کدام بخش از جامعه‌ی مخاطبان است، ایجاد شود.

مشخصات بایوس GeForce RTX 3080 Ti 20GB

شایعات مربوط‌به حافظه گرافیکی ۲۰ گیگابایتی کارت گرافیک رفرش شده‌ی RTX 3080 ماه‌ها در رسانه‌ها دست به‌دست شده تا اینکه با معرفی RTX 3080 Ti، طرفداران انویدیا را با حجم ۱۲ گیگابایتی VRAM یعنی کمتر از تمامی مدل‌های رده بالای سری Radeon 6000 ناامید کرد. با اینحال شرکت‌های ایسوز و گیگابایت سال گذشته با مطرح کردن مدل ۲۰ گیگابایتی RTX 3080 Ti دوباره امیدها را زنده کردند. لذا از آن زمان به این سمت منتظر این بودیم که بالاخره چه زمانی شاهد انتشار اخبار بیشتری از این مدل خاص خواهیم بود.

این هفته، یک کاربر ناشناس فایلی که ظاهراً به درایور کارت گرافیک Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Ti Xtreme اختصاص دارد را در اینترنت منتشر کرده که توسط کاربر momomo_us در توییتر کشف شده است. آی دی این پردازنده تا مدل ۱۲ گیگابایتی موجود که در ماه ژوئن معرفی شد، تفاوت دارد و این موضوع باعث شده‌ تا احتمال اشاره‌ی آن به مدل ۲۰ گیگابایتی مورد نظر کاربران قوت بگیرد.

علاوه‌بر این، ظاهراً این تراشه نیز از همان حافظه‌ی GDDR6X مدل معمولی با سرعت ۱۹ گیگابیت بر ثانیه درکنار یک رابط حافظه کوچکتر ۳۲۰ بیت برخوردار بوده است. اگر این اطلاعت درست باشند، یعنی مدل جدید کارت گرافیک RTX 3080 Ti حدود ۱۷ درصد پهنای باند حافظه کمتری در مقایسه با مدل موجود دارد. اما مسئله‌ی نگران کننده‌تر، توان مصرفی ۴۲۰ وات این پردازنده گرافیکی است که می‌تواند نمونه‌ای از گمانه زنی‌ها در خصوص افزایش قابل‌توجه TGP کارت گرافیک‌ها در آینده نزدیک باشد.

کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti 20GB در روسیه

اما اگر این شواهد هم برای اثبات وجود چنین محصولی شما را متقاعد نمی‌کند، باید گفت که یک فروشگاه روسی به نام HARDVAR از همین حالا اقدام به فروش این کارت گرافیک جدید در سنپترزبورگ کرده که برچسب قیمتی ۲۲۵ هزار روبل معادل حدود ۳۰۰۰ دلار نیز برای آن تعیین شده است. فروشگاه ZSCOM نیز مورد دیگر است که چنین محصولی را به فروش گذاشته است.

مطابق معمول، ماینرها زودتر از همه به این کارت گرافیک‌ها دسترسی پیدا کردند تا تست عملکرد آن در استخراج رمزارزهای اتریوم را مورد بررسی قرار دهند. نتایجی که توسط یک یوتیوبر منتشر شده نشان می‌دهد که این کارت حتی از فناوری محدود کننده‌ی نرخ هش نیز برخوردار نیست. این کاربر بعد از دستکاری در برخی تنظیمات موفق شده تا ۹۷ مگاهش بر ثانیه توان استخراج را از این کارت دریافت کند که البته پایین‌تر از RTX 3090 است اما به میزان قابل توجهی از مدل فعلی RTX 3080 Ti بالاتر است. RTX 3080 Ti در تست‌های قبلی حداکثر به ۶۵ یا ۶۶ مگاهش بر ثانیه رسیده بود. البته این یوتیوبر مدعی شده که عملکرد کارت در نزدیکی‌های ۹۸ مگاهش پایدار نبوده و مرتب افت عملکرد داشته است.

با درنظرگرفتن اینکه برخی فروشندگان روسی از همین حالا کارت گرافیک‌های RTX 3080 Ti 20GB را به فروش گذاشتند، می‌توان انتظار داشت که به‌زودی اطلاعات بیشتری از ان به‌دست ما برسد. در مورد قیمت این محصول نیز می‌توان حدفاصل مدل معمولی RTX 3080 Ti 12GB و RTX 3090 را برای آن متصور شد که به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ دلار قیمت دارند. البته که نباید فعلاً انتظار داشته باشید مدل جدید RTX 3080 Ti با قیمت واقعی آن در بازار پیدا شود.

کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti

علاوه‌بر این، شایعاتی از غول جدید محصولات انویدیا یعنی  RTX 3090 Super به گوش می‌رسد که از این مدل نیز انتظار می‌رود TGP بالای ۴۰۰ وات داشته باشد. در هر حال به نظر می‌رسد که وارد عصری شدیم که یک کارت گرافیک به‌تنهایی ۴۰۰ وات توان مصرف می‌کند.

در این بین، اینتل روی پردازنده‌های گرافیکی Alchemist کار می‌کند، اما هنوز زمان زیادی تا آماده شدن آن‌ها باقی مانده است. درهرصورت، منتظر ورود اینتل به میدا رقابت تیم‌های سرخ و سبز باشید.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده