نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۶

افزایش قیمت کارت گرافیک‌ در چین طی یک ماه گذشته

در شرایطی که منابع مختلف از کاهش عرضه و افزایش مجدد قیمت پردازنده‌های گرافیکی در آینده‌ی نزدیک خبر می‌دهند، به نظر می‌رسد که روند افزایشی قیمت‌ها در چین از همین حالا آغاز شده است.  

وبسایت خبری MyDrivers در گزارشی به روند تغییر قیمت کارت گرافیک‌ در بازار چین پرداخته است. این سایت مقایسه‌ای بین قیمت برخی از محبوب‌ترین کارت‌های گرافیک‌ بازار طی یک ماه گذشته را ترتیب داده که براین‌اساس، به‌نظر می‌رسد که مدل‌هایی همچون RTX 3070 Ti در عرض یک ماه حدود ۹۲ دلار گران‌تر شده‌اند. این منبع همچنین به کاهش ۳۰ درصدی حجم عرضه‌ی محصولات گرافیکی به بازار اشاره داشته که این میزان برای مدل‌های پرفروشی مانند RTX 3060 تا ۵۰ درصد هم بالاتر می‌رود. این اتفاق مستقیماً در قیمت فروش این محصولات در بازار آزاد تأثیرگذار بوده و اختلاف قیمت‌ها با ارزش واقعی آن‌ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید فهرست خلاصه‌واری از گزارش MyDrivers را ملاحظه کنید:

برند ایسوز

  • RTX 3070 Ti: افزایش ۹۲ دلاری
  • RTX 3080 و RTX 3070: افزایش ۴۶ تا ۶۲ دلاری
  • RTX 3060 Ti و RTX 3060 و RTX 2060: افزایش ۳۱ تا ۵۴ دلاری
  • GTX 1660 و GTX 1050: افزایش ۱۵ تا ۲۳ دلاری
  • RX 6600 XT: افزایش ۶۲ دلاری

برند گیگابایت

  • RTX 3090 و RTX 3080 Ti: افزایش ۳۱ تا ۶۲ دلاری
  • RTX 3070 Ti و RTX 3070: افزایش ۱۵ تا ۴۶ دلاری
  • RTX 3060 Ti و RTX 3060: افزایش ۴۶ دلاری
  • RTX 2060ُ و GTX 1660 و GTX 1650: افزایش ۱۵ دلاری
  • GTX 1050 Ti: افزایش ۱۲ دلاری

برند MSI

محصولات MSI تغییر قیمت قابل توجهی نداشتند اما اکثر مدل‌ها به‌خصوص میان‌رده‌ها در بازار موجود نیست.

کارت گرافیک ایسوز TUF مدل 6700XT

این سایت گزارش داده که تحویل مدل‌های پرفروشی مانند GeForce RTX 2060 و GTX 1660 SUPER به ندرت انجام شده و پیدا کردن این مدل‌ها در بازار بسیار دشوار است. از‌طرفی گفته می‌شود درحال حاضر وضعیت عرضه RTX 3070 بهتر از سایر مدل‌ها بوده اما همچنان شرایط قابل قبولی ندارد. درحال حاضر حجم عرضه‌ی مدل‌های میان‌رده RTX 3060 Ti و RTX 3060 در وضعیت بهتری قرار دارد اما انتظار می‌رود رفته رفته کمبودها در این حوزه بیشتر احساس شود.

در سمت مقابل عرضه‌ی محصولات AMD روند متعادل‌تری را تجربه می‎‌کند اما این شرایط هنوز کمکی به کاهش قیمت‌ها نکرده است. این درحالی است که انویدیا به وضوح در تأمین نیاز بازار با مشکل مواجه شده است. از دلایلی که توسط منابع مختلف برای توضیح این شرایط مطرح شده، می‌توان به تعطیلی برخی خطوط تولید GPU در چین به‌دلیل شیوع مجدد گونه‌های جدید ویروس کرونا اشاره کرد. ضمن اینکه TSMC قصد دارد قیمت چیپ‌های هفت نانومتری خود را افزایش دهد که باتوجه‌به ساخت پردازنده‌های RDNA 2 براساس این فناوری، باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم.

اخیراً وبسایت 3DCenter نیز به روند رو‌به‌رشد قیمت محصولات انویدیا و AMD پرداخته بود. بازار سخت‌افزار و علی‌الخصوص GPU از زمان فراگیری ویروس کرونا و همچنین تب داغ رمزارزها همچنان در تلاش برای بازگشت به وضعیت عادی به سر می‌برد، اما این نتایج نشان‌دهنده این است که ظاهراً این روند با توقف مواجه شده است. فارغ از اینکه چه تعداد پردازنده‌ی گرافیکی توسط این دو شرکت تولید می‌شوند، باید گفت که با تقاضای بالای جامعه‌ی کاربران گیمینگ و فروکش نکردن تب ارزهای دیجیتال، بسیاری از کارشناسان از جمله جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا عقیده دارند که محدودیت‌ها حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با ما در میان بگذارید.  


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده