نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۰

تاریخ عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل و مادربردهای Z690

اطلاعات غیررسمی جدیدی که در رابطه با زمان عرضه‌ی پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake اینتل منتشر شده، از احتمال معرفی و عرضه‌ی این تراشه‌ها تا اواخر آبان‌ماه سال جاری حکایت دارد.

براساس گزارش وبسایت Wccftech، منابع آگاه از احتمال عرضه پردازنده‌های سری Alder Lake-S در تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) خبر می‌دهند. این سایت معتبر ادعا می‌کند که عرضه محصولات جدید اینتل با برگزاری رویداد Innovation همزمان نبوده و در برنامه‌ی جداگانه‌ای صورت خواهد گرفت. رویداد Innovation اینتل درحال حاضر برای تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان) برنامه‌ریزی شده است. ظاهراً اینتل در این رویداد صرفاً به معرفی محصولات جدید خود پرداخته و تاریخ عرضه‌ی اصلی آن‌ها تقریباً چهار هفته‌ی بعد تعیین شده است.

اینتل همزمان با معرفی و عرضه پردازنده‌های سری آلدرلیک، اولین تراشه رده بالای Z690 خود را برای نسل جدید CPUها ارائه خواهد کرد. این نخستین مدل از مادربردهای سری 600 اینتل است که با معرفی و عرضه‌ی سایر مدل‌ها در اوایل سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد. مادربردهای Z690 از سوکت LGA1700 بهره می‌برند و تنها با پردازنده‌های نسل جدید اینتل و به احتمال خیلی زیاد نسل بعدی آن (سری Raptor Lake) تطابق خواهند داشت. مادربردهایی که به تراشه Z690 مجهز شده، از استاندارد حافظه‌ی DDR5 نیز پشتیبانی کرده و البته با ماژول‌های DDR4 نیز سازگاری خواهند داشت.

فهرست پردازنده های آلدرلیک اینتل

اخیراً فهرست کامل پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به همراه مشخصات فنی آن‌ها توسط یکی از کاربران توییتر به‌نام momomo_us منتشر شده که براین‌اساس، اینتل خود را برای عرضه‌ی مدل‌های سری K و KF با توان مصرفی ۱۲۵ وات و همچنین مدل‌های ۶۵ وات غیر K آماده می‌کند. در این فهرست همچنین شاهد حضور مدل‌های Core i5-12400 و i3-12100 نیز هستیم اما هنوز مشخص نیست که آیا این مدل‌های نیز در همین تاریخ عرضه می‌شوند یا خیر.

تاکنون تنها مشخصات فنی سه مدل سری K این پردازنده‌ها فاش شده که براین‌اساس، مدل پرچم‌دار 12900K از ۱۶ هسته و ۲۴ رشته برخوردار بوده و به‌لطف معماری همگن و هیبریدی از دو نوع هسته‌ی Performance و Efficient بهره‌مند خواهد بود. پردازنده‌ی 12700K نیز باید با ۱۲ هسته و ۲۰ رشته معرفی شود، جایی که مدل میان‌رده‌ی 12600K از ۱۰ هسته و ۱۶ رشته برخوردار است. البته یک سری نتایج بنچمارک از پردازنده‌های جدید اینتل نیز در منابع مختلف منتشر شده که یکی از این موارد از برتری پردازنده Intel Core i9-12900K در مقایسه با Ryzen 9 5950X حکایت دارد. i9-12900K در تست تک هسته امتیاز چشمگیر ۱۸۹۲ و در تست چندهسته‌ای نمره ۱۷۲۹۹ را از آن خود کرده است. 

پردازنده‌های Alder Lake اینتل تنها به پلتفرم دسکتاپ منحصر نبوده و مدل‌های موبایل و التراموبایل آن‌ها نیز برای لوازم قابل حمل معرفی شده است. در ادامه می‌توانید اطلاعاتی که تاکنون از سه مدل پرچم‌دار این سری فاش شده شده را در جدول زیر ملاحظه کنید.

مشخصات فاش شده از نسل جدید پردازنده‌های اینتل

مدلساختار هسته‌هارشتهنوع هسته‌هافرکانس بوست روی ۱ تا ۲ هستهفرکانس بوست روی همه‌ی هسته‌هاتوان مصرفی
i9-12900K(F)8C+8c24

قدرتمند (P)

بهینه‌ (E)

5.3GHz

3.9GHz

5.0GHz

3.7GHz

125W

i7-12700K(F)8C+4c20

قدرتمند (P)

بهینه‌ (E)

5.0GHz

3.8GHz

4.7GHz

3.6GHz

125W

i5-12600K(F)6C+4c16

قدرتمند (P)

بهینه‌ (E)

4.9GHz

3.6GHz

4.5GHz

3.4GHz

125W

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده