نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۳

علت سوختن کارت گرافیک‌ های EVGA RTX 3090 در زمان اجرای بتای New World

ظاهراً مشکل خرابی و از بین رفتن کارت گرافیک‌های EVGA RTX 3090 در زمان اجرای نسخه بتای New World، لحیم کاری ضعیف بردهای PCB این کارت بوده است.

اوایل تیرماه امسال بود که خبری مبنی بر بلند شدن دود از برخی کارت گرافیک‌ها در زمان اجرای نسخه بتای بازی New World از آمازون منتشر شد. خبری جنجالی که گمانه زنی‌های زیادی را در رابطه با علت خرابی که کارت گرافیک‌ها مطرح کرده بود. حالا شرکت EVGA اعلام کرده که علت اصلی سوختن کارت گرافیک RTX 3090 را شناسایی کرده است. این شرکت می‌گوید که بعد از تست شمار زیادی از کارت گرافیک‌های RTX 3090 که توسط مصرف‌کنندگان پس داده شده بود، به این نتیجه رسیده که یک مشکل ساختاری منجر به از بین رفتن این GPU شده است.

ظاهراً نرخ فریم تصاویر این بازی در منوی اصلی به‌طور غیرعادی بالا رفته و این فشار موجب خرابی یا حتی از بین رفتن این کارت‌ها شده است. در توضیحاتی که برای این مشکل بیان شده، بیشتر از کارت گرافیک EVGA RTX 3090 نام برده شده و در بسیاری از موارد موجب نابودی و غیرقابل استفاده شدن GPU شده است.

ظاهراً یک مشکل خاص و نادری که در فرایند لحیم کاری قطعات این کارت وجود داشته، علت اصلی این اتفاق بیان شده است. EVGA با استفاده از آنالیز اشعه ایکس تراشه‌های این کارت متوجه این مشکل شده است. ظاهراً تنها کارت‌هایی که در سال ۲۰۲۰ تولید شدند، چنین مشکلی داشتند.

پوستر بازی New World

استودیو بازی‌سازی آمازون گیمز که توسعه‌دهنده‌ی بازی MMORPG و در آستانه‌ی انتشار New World محسوب می‌شود، در زمان کشف این مشکل مسئولیتی در قبال کارت‌های خراب شده را برعهده نگرفته و باتوجه به اینکه اکثر گزارش‌های خرابی به برند EVGA مربوط می‌شد، این شرکت تضمین کرده که کارت‌های مشکل دار را برای کاربران تعویض کند. البته آمازون نیز آپدیتی برای رفع مشکل نرخ فریم نامحدود بازی منتشر کرده که این مسئله را به کلی برطرف کرده است.

در ابتدا تصور می‌شد که علت این مشکل، کنترلر فن کارت گرافیک بوده و حتی EVGA آپدیتی برای حل این مسئله نیز منتشر کرده بود. حالا EVGA اعلام کرده که این علت این مشکل، نقص عملکرد کنترلر فن کارت نبوده و گزارش اشتباه یک سری نرم افزارهای ترد پارتی مثل HWiNFO و GPUZ به‌دلیل ایجاد نویز در کنترلر فن کارت گرافیک بوده است که تأثیری در عملکرد آن نداشته است. نرم‌افزار Precision خود EVGA نیز آپدیتی را دریافت کرده که این ایراد جزئی را برطرف کرده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده